printlogo


کد خبر: 265068تاریخ: 1402/4/28 00:00
اخبار

تعیین ۵ نقطه در کشور برای احداث نیروگاه اتمی
جلسه کارگروه توسعه نیروگاه‌های اتمی کشور ظهر دیروز (27 تیر) به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه از اهتمام جدی دولت برای احداث ۲۰هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای خبر داد و گفت: لازم است در برنامه جامع احداث این نیروگاه‌ها مدل تامین مالی آنها نیز مشخص شود. وی افزود: در مسیر احداث نیروگاه‌های هسته‌ای باید روند حرکت به نحوی باشد که به انتقال تکنولوژی و ارتقای دانش فنی کشور منجر شود و بتدریج در فرآیند تولید و در تمام ابعاد و مراحل ساخت و مهندسی به سمت خودکفایی حرکت کنیم. در این جلسه که وزیر نیرو و رئیس کل بانک مرکزی و برخی مسؤولان دستگاه‌های دیگر نیز حضور داشتند، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گزارشی از اقدامات انجام شده نظیر مکان‌یابی، مطالعه، هماهنگی و تحقق الزامات احداث نیروگاه هسته‌ای ارائه کرد و گفت: تاکنون ۵ نقطه در کشور برای احداث نیروگاه تعیین شده و اقدامات اولیه و مقدمات کار و بعضا عملیات اجرایی آن و عقد قرارداد با صنایع داخلی انجام شده است. وزیر نیرو نیز در‌ این نشست توضیحاتی درباره احداث نیروگاه هسته‌ای، موضوع جانمایی نیروگاه‌ها و ضرورت توجه به خطوط انتقال نیرو مطالبی ارائه کرد. در ا‌دامه این نشست مقرر شد احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای تا افق ۱۴۲۰ در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گیرد و با اتخاذ تمهیدات لازم، احداث نیروگاه‌ها و نیز مهندسی و ساخت، با استفاده از ظرفیت داخلی و تعیین نقش هر دستگاه تدوین و در جلسه آتی ارائه شود. همچنین مقرر شد الگوی تامین مالی اجرای طرح با برنامه ساخت داخل و مشارکت خارجی توسط سازمان انرژی اتمی تدوین و در جلسه آینده مطرح شود. گفتنی است با توجه به اینکه محل احداث نیروگاه‌ها تعیین شده و شرکت‌های احداث و بهره‌برداری منطقه‌ای فعالیت‌های مقدماتی و مطالعاتی را آغاز کرده‌اند، مقرر شد دستگاه‌های اجرایی برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی همکاری لازم را انجام دهند.
***
قالیباف:
شورای نگهبان نهادی ریشه‌دار در تاریخ معاصر ایران است
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: فرا‌رسیدن سالروز تشکیل شورای نگهبان با فرمان رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی‌(ره) را گرامی می‌داریم. وی تاکید کرد: شورای نگهبان نهادی ریشه‌دار در تاریخ معاصر ایران است و از زمان تصویب اصل فراز اول قانون اساسی در زمان مشروطه تا به امروز، وظیفه صیانت از قانون اساسی و احکام مبین اسلام را عهده‌دار بوده است.
قالیباف متذکر شد: حضرت امام خمینی‌(ره) در توصیف اهمیت این شورا بیان می‌کنند که تشخیص شورای نگهبان میزان است و همه باید آن را بپذیریم. رهبر معظم انقلاب نیز درباره اهمیت این شورا می‌فرمایند شورای نگهبان مطمئن‌ترین دستگاه برای صیانت و حراست از نظام است. وی ادامه داد: بنده به عنوان یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی از یکایک اعضای شورای نگهبان بویژه ریاست این شورا تقدیر و تشکر می‌کنم و باید بگویم که از نزدیک شاهد تلاش‌های بی‌وقفه شورای نگهبان و کار کارشناسی آنان در تصمیم‌گیری‌ها بوده‌ام.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مجلس یازدهم به دلیل تصویب قوانین کارآمد مفتخر به دریافت عنوان مجلس انقلابی از سوی مقام معظم رهبری شده است، این افتخار جز با همکاری شورای نگهبان میسر نبود.
***
رئیس قوه‌قضائیه:
محاکمات علنی به نفع قاضی و دستگاه قضایی است
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روز گذشته طی سخنانی در دیدار رئیس و معاونان سازمان صداوسیما، اظهار داشت: سرمایه اصلی نظام ما و دستگاه‌های مختلف نظام از جمله قوه‌قضائیه و صداوسیما، مردم هستند. نتایج کاسته شدن اعتماد مردم نسبت به مسؤولان و کارگزاران، واضح و مشخص است. در مسائل مهم نیز ما با دوگانگی‌هایی مواجهیم، مهم آن است که میان این دوگانگی‌ها چگونه اجماع ایجاد کنیم که از یک طرف به افزایش عدالت اجتماعی بینجامد و از سوی دیگر منتهی به کارهای خلاف واقع و ظاهرسازی نشود.
رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: ما در برخی موضوعات مبتنی بر قانون اساسی جلو نرفته‌ایم و محدودیت‌هایی را در طول دهه‌ها و سال‌ها ایجاد کرده‌ایم که تصور داریم این محدودیت‌ها به نفع ما است اما به اعتقاد من اگر نگوییم این محدودیت‌ها به ضرر ما بوده، حداقل باید بگوییم به نفع ما نیز نبوده است؛ برای نمونه قانون اساسی تاکید دارد به غیر از چند مورد استثنا، دادگاه‌ها و محاکمات علنی باشد اما در این زمینه قانون دست ما را بسته است؛ گفته می‌شود دادگاه علنی باشد اما مفاد آن انتشار پیدا نکند. من به عنوان قاضی‌ای که تجربه برگزاری دادگاه‌های علنی را دارم، می‌توانم بگویم برپایی محاکمات علنی و انتشار مفاد آنها به نفع من قاضی و دستگاه قضایی بوده است. رئیس دستگاه قضا افزود: وقتی بر اثر برپایی دادگاه‌های علنی، ضعف‌ها و استدلالات مشخص شود، می‌توانیم در راستای رفع و تقویت آنها گام برداریم؛ از سویی دادگاه‌های علنی برای مردم هم از جهت آگاهی‌بخشی و سایر جهات موثر بوده و برای بسیاری از افراد مورد محاکمه نیز بازدارندگی بیشتری از اعمال مجازات داشته است.
***
اسکن ۳۰ درصد کشور با ماهواره خیام
سخنگوی سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه نقشه‌های پوششی کشور بعد از ۲ دهه با ماهواره خیام به‌روز می‌شود، گفت: از اوایل امسال  برنامه‌ریزی لازم به منظور تصویربرداری پوششی از کل کشور با استفاده از ماهواره خیام، مطابق نیاز سازمان نقشه‌برداری کشور آغاز شده است. حسین دلیریان افزود: تا پایان خرداد ۱۴۰۲ ضمن تصویربرداری بیش از ۳۰ درصدی از سطح کشور با استفاده از ماهواره خیام، داده‌های تولیدی، پردازش شده است.

Page Generated in 0/0054 sec