printlogo


کد خبر: 265077تاریخ: 1402/4/28 00:00
هیأت‌های مذهبی و عاشقان ابا‌عبدالله در سراسر کشور آماده عزاداری ماه محرم
ایران سیاهپوش حسین (ع)

گروه اجتماعی: محرم آمد و عاشقان حسین برای اقامه عزای سرور و سالار شهیدان، شهرها و روستاها را سیاهپوش کرده‌اند. تکایا و حسینیه‌ها مهیای عزاداری دهه اول محرم هستند و خیمه عزای حسین در هر کوی و برزنی برپاست. علاوه بر مساجد و تکایا، امامزاده‌ها، بقاع متبرکه و اماکن زیارتی، همچنین میادین و معابر نیز مزین به پرچم‌های سیاه شده و جایگاه‌های مشخص و معینی در سطح شهرها برای عزاداران اباعبدالله‌الحسین و یارانش فراهم شده است ایستگاه‌های صلواتی برپاست و پلیس نیز تمهیدات لازم را برای تسهیل عبور و مرور، رفع موانع ترافیکی و حفظ امنیت عزاداران حسینی اندیشیده است. 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در‌ تشریح برنامه‌های سازمان زیباسازی در ماه محرم از سیاهپوش شدن و آماده‌سازی ویژه پایتخت با همکاری هیات‌های عزاداری و عاشقان حسینی جهت برگزاری سوگواری ایام شهادت اباعبدالله‌الحسین (ع) خبر داد. رضا صیادی با اشاره به آماده‌سازی پایتخت برای سوگواری ایام محرم و شهادت اباعبدالله‌الحسین (ع) گفت: رویکرد سازمان برای محرم امسال مردم‌محور بوده و سعی ما بر این است تا مراسم سیاهپوشان با مشارکت هیات‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی و همه عاشقان حسینی برگزار شود. صیادی در ادامه تاکید کرد: بر همین اساس اقلام فرهنگی و پرچم‌های عزاداری حسینی توسط سازمان در اختیار مساجد و هیات‌های مذهبی و عزاداری قرار گرفته است. صیادی افزود: سازمان زیباسازی از ماه‌های گذشته درصدد برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی با محوریت ماه محرم و اکران آثار هنرمندان عاشورایی در سطح شهر تهران بوده است. وی افزود: اکران‌های فرهنگی ماه محرم با 2 رویکرد «نگارخانه عاشورایی تهران» و «کتیبه‌های خطی اشعار عاشورایی» در فضای شهری پایتخت انجام شده است که در اکران‌های نگارخانه عاشورایی عناصر مرتبط با فرهنگ عاشورا و محرم به نمایش درآمده و کتیبه‌ها نیز اشعار شاعران سوگوار حسینی را یادآور می‌شوند. وی با اشاره به اهتزاز صدها ابرپرچم و هزاران پرچم سیاه عزاداری در سطح شهر افزود: با اهتزاز 450 ابرپرچم، 500 هزار متر ریسه مشکی، 50 هزار کتیبه سیاه، 200 هزار پرچم طرح‌دار و بزرگراهی، پایتخت سیاهپوش عزای حسینی شده است. وی با اشاره به برپایی خیمه عاشورایی در میدان هفت‌تیر از رونمایی 2 اثر حجمی، مرغ تیغه علامت و اسب ذوالجناح و جانمایی اثر عصر عاشورا در این میدان خبر داد.
* ممنوعیت گل‌مالی پلاک خودروها
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن اعلام آماده‌باش و تشدید تمهیدات پلیس برای ماه محرم، توصیه‌ها و هشدارهای ایمنی و ترافیکی را نیز به مردم و عزاداران ارائه کرد. سردار محمدحسین حمیدی در نشستی که صبح دیروز برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تسهیلات ویژه‌ای را برای تسهیل تردد در ایام عزاداری و بویژه ساعات پایانی شب و همچنین ارتقای ایمنی عزاداران اتخاذ کرده‌ است. در همین راستا در تمام شب‌های محرم ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در آماده‌باش صددرصد خواهند بود. وی با بیان اینکه ماموران پلیس راهور در کنار دسته‌های عزاداری و هیات‌ها و تکایا و همچنین محل‌های پر تجمع عزاداری مستقر خواهند بود، ادامه داد: علاوه بر آن، هماهنگی‌ها و آموزش‌های لازم با اکثر هیات‌ها و تکایا انجام شده و توصیه‌های ترافیکی لازم به همیاران انتظامی آنان ارائه شده است. وی در ادامه توصیه‌ها و هشدارهایی را نیز به عزاداران ارائه کرد و گفت: گاهی در ایام محرم شاهد گل‌مالی خودروها هستیم، این اقدام به هیچ عنوان نباید روی پلاک خودرو یا شیشه‌ها انجام شود و در صورت انجام امری غیرقانونی محسوب می‌شود. بغل‌نویسی روی خودروها و شیشه‌ها نیز باید به گونه‌ای انجام شود که دید داخل خودرو مخدوش نشود. طبیعی است اگر مواردی غیر از این انجام شود ماموران پلیس راهور بر حسب وظیفه قانونی خود نسبت به تذکر و برخورد با این تخلف اقدام خواهند کرد. حمیدی درباره محل‌های فعالیت‌ ایستگاه‌های صلواتی نیز گفت: در این باره هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و به مسؤولان هیات‌ها و تکایا تاکید کردیم ایستگاه‌های صلواتی اولا نباید در نزدیکی تقاطع‌ها و میادین اصلی دایر شود و ثانیا نباید وارد فضای خیابان شده و موجب انسداد مسیر شود.

Page Generated in 0/0062 sec