printlogo


کد خبر: 265086تاریخ: 1402/4/29 00:00
فصل دوم برنامه حسینیه معلی این شب‌ها میهمان خانه‌های مردم است
قاب عاشورایی تلویزیون

محمد‌امین نجفیان: برنامه حسینیه معلی سال گذشته در ایام محرم و صفر از شبکه سوم سیما پخش شد که برخلاف برخی پیش‌بینی‌‌ها توانست مخاطبان گسترده‌ای را جذب کند. حسینیه معلی در فرم شبیه برنامه‌های استعدادیابی است که در رسانه‌های مختلف دنیا معمول است و در کشور ما هم چند سال است ساخت و پخش این نوع برنامه‌ها در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی گسترش یافته است. ماندگارترین برنامه در این زمینه  برنامه «عصر جدید» بود که ضریب نفوذ بالایی در بین مخاطبان تلویزیون داشت اما  چنین برنامه‌ای در حوزه مداحی بی‌سابقه بود و برنامه حسینیه معلی یک مسیرگشایی در این زمینه محسوب می‌شود که توانست با ترکیب فرم‌های نوین برنامه‌سازی با موضوع مذهبی و مساله مداحی، برنامه موفقی را تولید کند. ویژه‌برنامه‌ «معلی» به تهیه‌کنندگی سعید ستودگان ماه‌های محرم و صفر سال گذشته از شبکه ۳ سیما پخش شد و امسال نیز قرار است فصل دوم آن از این شبکه روی آنتن برود. ستودگان، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه «معلی» در گفت‌وگویی رسانه‌ای گفت: ویژه‌برنامه متفاوتی را در ماه‌‌های محرم و صفر سال ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه ۳ سیما بردیم. ویژه‌برنامه‌ «معلی» با قاب‌هایی از آیین‌های عاشورایی و عزاداری نواحی و اقوام استان‌های مختلف کشور برای امام حسین(ع) پخش شد.
وی ادامه داد: در این ویژه‌برنامه، عزاداری‌های نواحی، استان‌ها، اقوام و گویش‌های مختلف ایرانی و همچنین جهان اسلام به تصویر کشیده شده است. این برنامه با حضور مداحان شاخص و پیشکسوتان و خادمان هیات‌های مذهبی کشور تولید شد.
ستودگان با اشاره به اینکه «معلی» برنامه استعدادیابی در حوزه مداحی نیست، بیان کرد: برخی ممکن است گمان کنند این برنامه یک برنامه استعدادیابی در حوزه مداحی است که در پاسخ باید گفت هیچ‌گونه رقابتی در این برنامه بین شرکت‌کنندگان وجود ندارد و صرفا برای عرض ارادت به مقام امام حسین(ع) تولید می‌شود.
ستودگان در پایان عنوان کرد: نام «معلی» به معنی برافراشته و بلندمرتبه برای این برنامه در نظر گرفته شده است که یادآور عتبات عالیات کربلا به عنوان میعادگاه عاشقان و دل‌دادگان حسینی است.
* مخاطبان میلیونی معلی
بنا بر آخرین آمار ثبت‌شده در سامانه آنلاین تلوبیون، ویژه‌برنامه «حسینیه معلی» تا این لحظه بیش از یک میلیون و 200 هزار مخاطب را در این سامانه به ثبت رسانده است. البته این رقم مخاطبان منحصربه‌فرد «حسینیه معلی» را نشان نمی‌دهد و این عدد به صورت تجمیعی بازدیدهای اپیزودهای مختلف این برنامه را در منظر عموم قرار می‌دهد. 
نکته مهم دیگر در رابطه با آمار مخاطبان «حسینیه معلی»، ثبات بازدید و مشاهده قسمت‌های جدید این برنامه است. در بسیاری از موارد پس از گذشت چند قسمت از پخش یک مجموعه داستانی یا برنامه تلویزیونی، کاهش و یا ریزش مخاطب را شاهدیم. یک عامل آن شاید عدم تطابق انتظار مخاطبان با واقعیت در حال نمایش آن سریال یا برنامه باشد. در واقع هرچه به طور تدریجی از پخش قسمت‌های یک مجموعه تا رسیدن به انتهای پخش طی می‌شود، با ریزش مخاطب مواجه است اما مقایسه قسمت اول و آخرین قسمت پخش‌شده از «حسینیه معلی» چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.
بر اساس اعلام خبرگزاری‌ها، امسال هم فصل دوم این برنامه به مناسب ماه‌های محرم و صفر از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد. سعید حدادیان، سیدمجید بنی‌فاطمه، محمد صمیمی و مهدی رسولی ۴ کارشناس این برنامه بودند که در این فصل مهدی سلحشور جایگزین سعید حدادیان شده است.

Page Generated in 0/0042 sec