printlogo


کد خبر: 265095تاریخ: 1402/4/29 00:00
دور دنیا

چرت‌زنی و هذیان‌گویی بایدن در دیدار با هرتزوگ
شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز تصاویری از دیدار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در واشنگتن منتشر کرده است که نشان می‌دهد رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بی‌توجه به همتای صهیونیست خود، در حال چرت‌زنی است. رسانه‌ها که اکثرا رفتارهای عجیب و غریب رئیس‌جمهور آمریکا را سوژه می‌کنند، این بار در این باره نوشتند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ظاهرا روز سه‌شنبه حین دیدار با هرتزوگ، در حالی که چرندیات می‌گفت، به خواب رفت. بایدن در جریان دیدار با رئیس‌ رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیلی‌ها و فلسطینیان... آم....در یک سطح سیاسی.....آنها...آم...و .....آم...آنها آم....و....من... اگوای اندهول و کل شگوام... و اوه...». بایدن از زمان ورود به رقابت انتخاباتی سال ۲۰۲۰ از سوی رقیبش دونالد ترامپ به نداشتن سلامت جسمی و ابتلا به زوال عقل متهم شده است. نتایج نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا نیز حاکی از نگرانی اکثریت آمریکایی‌ها از وضع سلامتی بایدن است. گاف‌های کلامی متعدد بایدن، سر خوردن از پله‌های هواپیما، افتادن از دوچرخه در برابر دوربین‌های خبری و چند بار دست دادن با شخصیتی خیالی، از جمله اتفاقاتی است که گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامتی رئیس‌جمهور ۸۰ ساله آمریکا را تشدید کرده است. سفر هرتزوگ به واشنگتن در حالی صورت گرفته است که اختلافات عمیقی بین بایدن و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو وجود دارد و بسیاری معتقدند قبول دعوت از سوی هرتزوگ، اشتباه بوده است. چالش در روابط واشنگتن - تل‌آویو از زمانی آغاز شد که کابینه نتانیاهو از همان ابتدای قدرت‌یابی، طرح تغییرات قضایی را با هدف محدود کردن سیستم قضایی، در پیش گرفت و موجب اعتراضات سراسری در سرزمین‌های اشغالی شد. طی ماه‌های گذشته بایدن و مقامات کاخ‌ سفید بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند و خواستار توقف آن برای حفاظت از دموکراسی شدند اما در مقابل، نتانیاهو و اعضای کابینه‌اش مخالفت واشنگتن را مصداق دخالت در امور داخلی توصیف کردند تا این چالش بین ۲ متحد سنتی عمیق‌تر شود. با وجود آنکه رسانه‌های صهیونیستی طی ماه‌های اخیر چند بار مدعی نزدیک بودن زمان سفر نتانیاهو به واشنگتن شده‌اند اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان قدرت گرفتن تاکنون هیچ دعوتنامه‌ای برای حضور در کاخ ‌سفید دریافت نکرده و اخیرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی گفته بود «دلایل عدم سفرم به واشنگتن را باید از بایدن بپرسید».
***
اقدام علنی MI6 برای جذب جاسوس در روسیه
رئیس سرویس اطلاعات خارجی انگلیس موسوم به MI6 از روس‌ها خواست برای پایان دادن به جنگ، دست در دست سازمان جاسوسی تحت هدایت وی بگذارند. به گزارش رویترز، «ریچارد مور» دیروز در دومین سخنرانی خود از زمانی که رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس در سال ۲۰۲۰ شده، مدعی شد احتمال کمی وجود دارد که روسیه دوباره در جنگ به پویایی برسد. به نوشته رویترز، «او در اظهاراتی در سفارت انگلیس در پراگ (پایتخت جمهوری چک)، وضعیت کنونی در اوکراین را به بهار پراگ در سال ۱۹۶۸ تشبیه کرد که اتحاد جماهیر شوروی اصلاحات را لغو کرد». مور ضمن طرح ادعاهایی علیه مقامات کنونی روسیه، مدعی شد بسیاری از روس‌ها با همان دوراهی سختی مواجه هستند که پیشینیان آنها در سال ۱۹۶۸ مواجه بودند. وی افزود: از آنها دعوت می‌کنم آنچه را دیگران در این ۱۸ ماه گذشته انجام داده‌اند، انجام دهند و دست در دست هم دهیم. درهای ما همیشه باز است... اسرار آنها پیش ما محفوظ خواهد ماند و با هم برای پایان دادن به خونریزی تلاش خواهیم کرد. 
***
امیرعبداللهیان:
پیگیر حقابه ایران از افغانستان هستیم
وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تاکید کرد: با هیچ‌کس در مسیر تمامیت ارضی‌مان تعارف و رودربایستی نخواهیم کرد. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان همچنین یادآور شد: با جدیت به دنبال این هستیم که بتوانیم سهم جمهوری اسلامی ایران از حقابه خودمان از افغانستان را پیگیری کنیم. امیرعبداللهیان در بخشی دیگر از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: واقعا اتفاقات بزرگی در رشد روابط خارجی، تجارت خارجی و ارزآوری در داخل کشور افتاده است اما هنوز مردم در سفره‌شان بخوبی اینها را حس نمی‌کنند. آن چیزی که باعث می‌شود مردم بخوبی حس کنند این است که این توافقات اجرایی و پیاده شود و آثار آن را در اقتصاد و توسعه پایدار اقتصادی در کشور ببینند. ما بسیار خوش‌بین هستیم و همه این اقدامات دارد انجام می‌شود که به آن نقطه برسیم و به آن نقطه رسیدن دیر نخواهد بود. بخواهم واقع‌بینانه با مردم صحبت کنم، این توافقی که در این مرحله داریم، بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ما است. این اتفاق افتاده است و سفیر ما در روزهای آینده در ریاض مستقر می‌شود. الان سرپرست در آنجا داریم. امسال حج خوبی را توانستیم برگزار کنیم. اگر ایرادات جزئی هم در کار پیش آمد با یک پیام من و وزیر خارجه عربستان سعودی سعودی‌ها وارد کار شدند و به سرعت اگر مانعی بود برطرف کردند، حتی ما در حج شاهد بودیم بعضی جریاناتی که داخل عربستان مایل نیستند روابط ایران و عربستان وضعیت خوبی داشته باشد یک جاهایی می‌خواستند کارشکنی‌هایی انجام دهند. در تماس‌های مستقیم بین خود من و جناب آقای نواب و مسؤولان محترم حج و زیارت و مقامات عربستان سعودی ما از هرگونه چالشی در بحث‌های مربوط به حج بخوبی توانسته‌ایم عبور کنیم اما نکته مهم این است در برنامه سیاست خارجی فراگیر دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های مهم ما اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری و ارزآوری است.

Page Generated in 0/0140 sec