printlogo


کد خبر: 265105تاریخ: 1402/4/29 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به احتمال بارش‌های شدید و آبگرفتگی معابر طی روزهای آینده در ۱۲ استان هشدار داد
تداوم بارش‌های تابستانی

گروه اجتماعی: با فعال شدن سامانه بارشی در کشور سازمان هواشناسی با پیش‌بینی آبگرفتگی معابر در ۱۲ استان از جمله تهران، به مردم توصیه کرد از اسکان در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند.  بارش‌های تند طی هفته جاری خسارات زیادی به مزارع، واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها در استان‌های اردبیل و گیلان وارد کرده است. بر اساس بولتن پیش‌بینی 5 روزه سازمان هواشناسی پنجشنبه 29 تیر علاوه بر اینکه در برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران و غرب گلستان ابرناکی و بارش روی می‌دهد، در شمال آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی،‌ اردبیل، زنجان، قزوین، ارتفاعات استان‌های البرز و تهران افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده است. روز جمعه  نیز برای برخی مناطق آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی و اردبیل رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. شنبه هفته آینده علاوه بر این مناطق در سیستان‌وبلوچستان نیز رگبار پراکنده روی می‌دهد. یکشنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آرامی مستقر می‌شود و در ارتفاعات واقع در آذربایجان غربی و گلستان رگبار پراکنده دور از انتظار نیست. طی 3 روز آینده در نوار شمالی کشور بویژه در سواحل دریای خزر روند افزایش نسبی دما حاکم می‌شود. طی 5 روز آینده در شمال شرق و شرق کشور و بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید همراه با گردوخاک ادامه دارد. امروز و فردا نیز خلیج‌فارس مواج پیش‌بینی شده است. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی  احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال در روزهای پیش رو به دلیل احتمال شدت بارش باران و باد دور از انتظار نیست، بنابراین توصیه می‌شود مردم در این روزها از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، سفرهای برون‌شهری و فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب کنند.
* بارش پراکنده باران در نقاط مختلف کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران پراکنده در نقاط مختلف کشور، افزایش نسبی دما در نوار شمالی و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در برخی استان‌ها خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی ۳ روز آینده در نوار شمالی کشور بویژه در سواحل دریای خزر روند افزایش نسبی دما حاکم می‌شود. در 5 روز آینده در شمال شرق و شرق کشور و بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید گاهی گردوخاک ادامه خواهد داشت.  ضیاییان در ادامه اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه خلیج‌فارس مواج خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران پنجشنبه 29 تیر کمی ابری و وزش باد، در بعدازظهر نیمه‌ابری و افزایش باد با احتمال گردوخاک با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و روز جمعه کمی ابری با وزش باد، از بعد از ظهر نیمه‌ابری گاهی با وزش باد شدید با احتمال گردوخاک با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۳۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی درباره فعال شدن 2 سامانه جوی که یکی سبب بارش در برخی استان‌ها و دیگری موجب وزش باد شدید و خیزش گردوغبار در مناطقی از کشور خواهد شد، هشدار زرد صادر کرد. هر 2 سامانه جوی تا شنبه 31 تیر فعال خواهند شد. به هموطنان بویژه بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان توصیه می‌شود از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند و در حاشیه رودخانه‌ها اطراق نکنند. خودداری از کویرنوردی، در نظر داشتن احتیاط هنگام عبور و مرور، ترددهای جاده‌ای و فعالیت‌های عمرانی و همچنین حصول اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و لحاظ کردن محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی از دیگر توصیه‌های مهم است. اجتناب از پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال نیز ضروری است.
***
آبخیزداری؛ سد راه سیلاب
وقوع سیلاب‌های بهاری خسارات زیادی به مزارع، زیرساخت‌ها و حتی برخی واحدهای مسکونی وارد کرد. در این ارتباط به عقیده کارشناسان اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند ضمن کاهش مخاطرات سیلاب، هم جلوی فرسایش سطحی خاک را بگیرد و هم زمینه‌ساز ذخیره آب باشد. وقوع سیلاب‌های طغیانی نه تنها منجر به فرسایش شدید سطح حوضه آبخیز و رودخانه می‌شود، بلکه خسارت‌های هنگفتی به جاده‌ها، تاسیسات، پل‌ها، کانال‌های انتقال آب، اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی وارد می‌کند. افزایش جمعیت و دخالت بیش از حد بشر در طبیعت در کنار ضعف و ناکارآمدی دستگاه‌های مربوط و دخل و تصرف بی‌رویه در حریم رودخانه‌ها و توسعه بی‌برنامه شهرها نیز خسارت‌های این پدیده طبیعی را افزایش داده است. آبخیزداری و آبخوان‌داری راهی است که نه تنها از تخریب بیشتر طبیعت جلوگیری می‌کند، حتی می‌تواند در صورت جدیت و اهتمام دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط دشت‌ها و مراتع تخریب شده را احیا کرده و پوشش گیاهی را به دشت‌ها و مراتع بازگرداند. کنترل رسوبات و کاهش خسارات ناشی از سیلاب، حفاظت آب و خاک و جلوگیری از فرسایش و بهبود شرایط زیست‌محیطی، کاهش خسارات ناشی از خشکسالی و تغذیه سفره‌های زیرزمینی، بهبود اشتغال و ارتقای سطح درآمد روستاییان و آبخیزنشینان و بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری از جمله اهداف آبخیزداری است. کارشناسان می‌گویند اجرای طرح‌های آبخیزداری موجب جلوگیری از سیلاب، فرسایش خاک، تثبیت خاک، افزایش ذخیره آب و حفظ و احیای پوشش گیاهی می‌شود.

 


Page Generated in 0/0317 sec