printlogo


کد خبر: 265119تاریخ: 1402/4/29 00:00
آغاز بزرگ‌ترین رزمایش روسیه و چین در دریای ژاپن

روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز نوشت: تحلیلگران می‌گویند قصد پکن و مسکو از برپایی بزرگ‌ترین رزمایش دریایی و هوایی مشترک‌شان، استفاده از شراکت نزدیک‌شان برای قدرت‌نمایی برابر کشورهای دیگر است.
این رزمایش تحت عنوان رزمایش «تعامل شمالی ۲۰۲۳» از دوشنبه در دریای ژاپن آغاز شده است. این رزمایش بخشی از برنامه مانورهای مرتب نظامی سالانه ارتش چین شامل مجموعه مانورهای برگزار‌شده در حوزه‌های فرماندهی این ارتش است. مشخص نشده این رزمایش چقدر طول می‌کشد اما به نوشته فایننشال‌تایمز، تحلیلگران و مقام‌های دولت‌های دیگر می‌گویند روسیه و چین با برگزاری این رزمایش در آب‌های میان ژاپن و روسیه و شبه‌جزیره کره می‌خواهند از شراکت نظامی خود که هر چه نزدیک‌تر می‌شود، برای قدرت‌نمایی علیه کشورهای دیگر استفاده کنند.
چین ۲ ناوشکن، ۲ ناوچه و یک کشتی تدارکاتی و همچنین بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری ارتش آزادی‌بخش خلق خود یعنی هواپیمای Y-20، جنگنده‌های J-16، هواپیمای کنترل و هشدار اولیه و بالگرد مدل Z-20 که معادل چینی بالگرد بلک هاوک آمریکاست را در این رزمایش به کار گرفته است. روسیه هنوز اطلاعات ادوات خود در این رزمایش را منتشر نکرده است. بر اساس اعلام وزارت دفاع چین، قوای روس شرکت‌کننده در رزمایش شامل نیروهای هوایی و دریایی نیز هستند. وزارت دفاع چین چند روز پیش اعلام کرد تمرکز این رزمایش بر «حراست از خطوط ارتباط دریایی استراتژیک» و «تقویت قابلیت ۲ طرف برای حفاظت مشترک از صلح و ثبات منطقه هنگام دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های امنیتی مختلف» است.
به نوشته فایننشال‌تایمز، مقام‌های ژاپنی و تایوانی گفتند این رزمایش و تحرکات فزاینده نظامی روسیه در آب‌ها و حریم هوایی شرق آسیا این نگرانی را برای آنها ایجاد کرده که نیروهای هوایی و دریایی روسیه و چین بزودی دست به اجرای منظم گشت‌زنی در این منطقه بزنند. لی شانگفو، وزیر دفاع چین ماه جاری میلادی به دریادار نیکولای یومنوف، فرمانده نیروی دریایی روسیه گفت ۲ طرف باید رقابت‌ها، مانورها و گشت‌زنی‌های مشترک را به طور منظم سازماندهی کنند.
ارتش‌های چین و روسیه از سال ۲۰۰۵ مانورهای نظامی مشترک را به اجرا در آورده‌اند. این رزمایش‌ها ابتدا در چارچوب مانورهای نظامی سالانه کلی‌تری که توسط سازمان همکاری شانگهای برگزار می‌شد، بود اما از سال ۲۰۱۲ شکل مانورهای صرفا دوجانبه را به خود گرفت. ارتش آزادی‌بخش خلق چین سال ۲۰۱۸ شرکت در یکسری رزمایش‌های سالانه ارتش روسیه را شروع کرد.

Page Generated in 0/0060 sec