printlogo


کد خبر: 265120تاریخ: 1402/4/29 00:00
بحران اسرائیل در روزهای خط و نشان کشیدن حزب‌الله

مهدی بختیاری: در حالی که به سی‌امین هفته متوالی تجمعات اعتراضی و گسترده ساکنان سرزمین‌های اشغالی نزدیک می‌شویم، مخالفان برنامه تغییرات قضایی نتانیاهو، دور جدید اعتراضات خود را در اداری‌ترین منطقه تل‌آویو یعنی کریاه آغاز کرده‌اند و این تجمعات بخش مهمی از نظام اداری - امنیتی این رژیم را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.
در نتیجه این تجمعات گسترده که با نام «روز مخالفت سراسری» شکل گرفته است، معترضان خیابان‌های اصلی، ایستگاه‌های قطار، فرودگاه بن‌گورین و وزارتخانه‌های مهمی نظیر وزارت امنیت اسرائیل را بستند و حالا دولت نتانیاهو با یک ابرچالش سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی مواجه است.
اما از اینها مهم‌تر، نافرمانی و شکل‌گیری اعتراضات گسترده در داخل ارتش و دستگاه‌های امنیتی این رژیم - به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های بقای دولت اسرائیل - است که طی آن، بسیاری از خلبانان و نظامیان دیگر واحدهای ارتش با امضای تومارهایی، تهدید کردند در صورت اجرایی شدن کودتای قضایی نتانیاهو با هدف کاهش اختیارات دستگاه قضایی و دادستان عالی، از ادامه خدمت در ارتش انصراف خواهند داد.
بنا بر اعلام رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، طی روزهای گذشته 300 نظامی ذخیره ارتش رژیم در بخش سایبری، در اعتراض به کودتای قضایی نتانیاهو اعلام کردند همکاری‌شان با این یگان را متوقف کرده‌اند.
همزمان 800 نیروی سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت) نیز در نامه‌ای خطاب به نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآف گالانت، وزیر امنیت، «اصلاحات قضایی» را یک «تهدید امنیتی فوری» برای اسرائیل قلمداد کرده و خواستار کنار گذاشتن آن شدند.
این بحران کم‌سابقه درون جامعه صهیونیستی در حالی است که مهم‌ترین دشمن این رژیم در نزدیکی آنها یعنی حزب‌الله لبنان امروز در یکی از بهترین مقاطع خود از نظر امنیتی و تجهیزاتی قرار دارد.
حزب‌الله طی روزهای گذشته جدیدترین کلیپ تبلیغاتی خود را در حالی منتشر کرد که حاوی اطلاعات بسیار جالبی بود؛ از جمله نشان داد این گروه در کنار بسیاری از تجهیزات مدرن و جدید، به پهپادهای انتحاری نیز مجهز شده است. پهپادهای انتحاری یکی از شناخته‌شده‌ترین و مرگبارترین تسلیحات در جنگ‌های روز دنیا هستند که نمونه بارز آن را در جنگ روسیه و اوکراین می‌بینیم.
جمهوری اسلامی ایران که حامی و پشتیبان اصلی جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است، در سال‌های گذشته بیشترین تمرکز خود را بر حوزه پهپادی بویژه پهپادهای انتحاری گذاشته که پهپاد شاهد 136 شناخته‌شده‌ترین آنهاست. این پهپاد در رزمایش سپاه در حمله به یک شبیه‌ساز از پایگاه اتمی اسرائیل (دیمونا) نیز به کار گرفته شد.
حزب‌الله پیش از این نیز چند کلیپ تبلیغاتی با هدف انجام عملیات روانی منتشر کرده که مهم‌ترین آنها نشان از برنامه حزب‌الله برای یک جنگ تمام‌عیار زمینی بود که طی آن هدف اصلی در مقابله با صهیونیست‌ها، ورود به سرزمین‌های اشغالی از جمله منطقه مهم «الجلیل» در شمال فلسطین است؛ موضوعی که شاید بتوان از آن به عنوان غافلگیری بزرگ حزب‌الله در نبرد احتمالی آینده یاد کرد.
تجهیز حزب‌الله به سامانه‌های جدید که در کلیپ‌های این گروه به وضوح بخشی از آنها دیده می‌شود، در حالی است که بسیاری حتی از داخل رژیم صهیونیستی بروز جنگی دیگر میان لبنان (حزب‌الله) و اسرائیل را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند و این خطر را برای کابینه نتانیاهو که از زمان روی کار آمدن در دوره جدید تاکنون یک روز خوش نداشته است، بیشتر می‌کند.
امروز اسرائیل با یک تهدید چندوجهی در داخل و خارج مواجه است. بحران کم‌سابقه سیاسی در داخل که بعید نیست به سقوط دولت بینجامد، خیزش جوانان فلسطینی بویژه در داخل اراضی کرانه باختری و انجام عملیات‌های متعدد شهادت‌طلبانه که موج گسترده‌ای از آن را در ماه‌های اخیر شاهد بودیم و نیز افزایش خطر تهدید در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی که نمونه بارز آن حزب‌الله لبنان است، نمونه‌هایی از این تهدید چندوجهی است.
خیزش انقلابی فلسطینیان در کرانه باختری به حدی است که به گفته اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) «تغییرات جدیدی در کرانه باختری حاصل شده و گروه‌های مقاومت فعال و عملیات‌های ضدصهیونیستی پس از شرایط سختی که کرانه باختری پشت سر گذاشته، دوباره از سر گرفته شده و درگیری با اشغالگران در کرانه باختری در شدیدترین مراحل خود قرار دارد».
به نظر می‌رسد بحران در اسرائیل به این زودی‌ها فروکش نخواهد کرد.

Page Generated in 0/0052 sec