printlogo


کد خبر: 265123تاریخ: 1402/4/29 00:00
وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت ۹۷ درصدی آزادراه شیراز - اصفهان خبر داد
تکمیل زنجیره کریدوری
زمان سفر از شیراز به اصفهان با افتتاح این کریدور 2 ساعت کوتاه‌ می‌شود

گروه اقتصادی: پروژه‌های راه و شهرسازی از مهم‌ترین پروژه‌های دولت‌ها محسوب می‌شوند، چرا که نه تنها در بحث اقتصادی و ارزآوری مهم هستند، بلکه از لحاظ امیدآفرینی برای مردم و دسترسی اقشار گوناگون جامعه به نقاط مختلف کشور نیز مهم هستند.
آزادراه شیراز - اصفهان یکی از همین پروژه‌هاست که ساخت آن از سال 1388 در دستور کار قرار گرفت اما پس از گذشت ۱۴ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. اکنون اما اخبار منتشر شده در این باره حاکی از آن است که در روند اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام که در دولت سیزدهم شروع شده، حالا نوبت به این پروژه‌ از یاد رفته رسیده است.  
وزیر راه و شهرسازی با اعلام پیشرفت ۹۷ درصدی آزادراه شیراز- اصفهان تصریح کرد: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور است که با بهره‌برداری از آن حدود ١٣٠ کیلومتر مسافت شیراز- اصفهان و ٢ ساعت زمان سفر در این مسیر کوتاه‌تر می‌شود.
مهرداد بذرپاش که همراه هیات دولت به استان کهگیلویه‌وبویراحمد سفر کرده بود، پس از افتتاح راه اصلی پاتاوه – دهدشت و آغاز عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در حضور رئیس‌جمهور، سفرهای استانی و بازدید میدانی را با عزیمت به استان فارس ادامه داد و از آزادراه شیراز - اصفهان بازدید کرد.
وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: زنجیره‌ کریدور 
شمال - جنوب  کشور در حال تکمیل است که در این میان حفظ ایمنی راه‌ها برای ما اولویت و اهمیت دوچندان دارد.
بذرپاش افزود: آزادراه شیراز - اصفهان در شبکه کریدور مرکزی کشور قرار دارد و از شمال به جنوب کشور، این زنجیره کریدوری در حال تکمیل است.
وی اظهار کرد: این پروژه ۲۳۰ کیلومتری یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور است که با بهره‌برداری از آن حدود ١٣٠ کیلومتر مسافت شیراز - اصفهان و ٢ ساعت زمان سفر در این مسیر کوتاه‌تر می‌شود.
بذرپاش ادامه داد: با یک محاسبه حداقلی، سالانه ۱۳۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی سوخت در کشور خواهیم داشت که در مقیاس صرفه‌جویی سوخت عدد قابل توجهی است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، در قطعات یک تا ۶ پروژه کارها تقریبا پایان یافته و عملیات نصب علائم ترافیکی و ایمنی در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از همین جا این قول را به مردم استان فارس و کشور می‌دهیم که این پروژه را تا پایان تابستان و انتهای شهریور تقدیم آنها خواهیم کرد.
بذرپاش تصریح کرد: تکمیل قطعه ۷ این پروژه که پیشرفت خوبی دارد نیز در دستور کار است اما کار گسترده‌تری که تعریف شده اینکه این قطعه در حقیقت ادامه آزادراه به سمت بوشهر است، چرا که این زنجیره کریدوری شمال - جنوب ما در حوزه آزادراهی باید تکمیل شود و و به سمت استان بوشهر ادامه یابد.
وی ادامه داد: این زنجیره آزادراهی باید به دریا متصل شود چرا که وقتی به دریا متصل می‌شود، می‌توانیم بگوییم اقتصاد دریا را هم ضمیمه کرده‌ایم تا بتوانیم زیرساخت‌های کشور را در خدمت دریا قرار دهیم و به رشد و شکوفایی بخش‌های مختلف در مجاورت این آزادراه کمک کند و همه شهرها و استان‌های در مسیر بهره لازم را ببرند.
وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: در صددیم سفر دوم دولت به استان فارس هم در همان ایام انجام شود و با هماهنگی مسؤولان استان هدف‌گذاری کرده‌ایم تا هفته آخر شهریور و همزمان با آغاز ماه ربیع الاول آزادراه شیراز - اصفهان افتتاح شود.
وی با بیان اینکه تاکنون اعتبارات قابل توجهی به این پروژه تزریق شده، گفت: آن میزان کسری هم که برای تکمیل آزادراه داریم را در ٢ ماه باقیمانده تا افتتاح آن تأمین خواهیم کرد.
همچنین بذرپاش منبع تأمین اعتبار این پروژه را از محل تهاتر نفت اعلام کرد.
وی در خاتمه اظهار کرد: البته در همین مقطع هم امکان افتتاح پروژه وجود دارد اما از آنجا که بحث ایمنی برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنا داریم پروژه را پس از تکمیل بخش‌های مرتبط با ایمنی مسیر از جمله خط‌کشی، روشنایی و علائم استاندارد و کیفیت بالا به بهره‌برداری برسانیم.
* مروری بر روند ساخت آزادراه شیراز - اصفهان
بحث آزادراه شیراز - اصفهان از سال‌ ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفت تا مسیری ۲۳۰ کیلومتری از کل پروژه ۳۷۰ کیلومتری در قالب یک کریدور شمالی - جنوبی، در محدوده استان فارس احداث شود؛ طرحی که با کاهش ۱۳۰ کیلومتری مسیر ۲ کلانشهر استراتژیک، مدت زمان سفر بین شیراز و اصفهان را تا میزان ۲ ساعت کم کند و زمینه صرفه‌جویی بیش از ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین را فراهم آورد و از شدت و تعداد تصادفات جاده‌ای نیز بکاهد.
خیرالله خادمی، معاون وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان پایان این پروژه را سال ۱۳۹۹ اعلام کرد اما این کار به سرانجام نرسید. حتی سال گذشته نیز در مقاطعی از سوی خادمی اعلام شد که تا پایان سال ۱۴۰۱، پروژه‌ آزادراه شیراز به اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد اما باز هم این وعده عملی نشد.
وی آبان‌ سال گذشته درباره میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه گفته بود پیشرفت فیزیکی آن حدود ۹۴ درصد است و برای اتمام اولیه عملیات این پروژه و به بهره‌برداری رساندن آن، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و برای تکمیل آن شامل ساختمان‌های جنبی و همه تاسیسات بین راهی و اقدامات روشنایی، نزدیک ۲۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ در عین حال اردیبهشت‌ سال جاری خادمی نسبت به بهره‌برداری از این آزادراه در ۶ ماهه اول سال ابراز امیدواری کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل همچنین افزود: کارهای تکمیلی این آزادراه نظیر نصب درزهای انبساط پل‌ها، نصب جان‌پناه‌ها در نقاط پرتگاهی و روی پل‌ها، تابلوی علائم، خط‌کشی و سایر موارد هنوز تکمیل نشده و در حال انجام است، بنابراین تردد از آزادراه فاقد ایمنی لازم است.
خادمی توضیح داد: به منظور جلوگیری از بروز حادثه، تمام مبادی ورودی و خروجی آزادراه توسط پیمانکار مسدود شده است. هموطنان نسبت به هشدارها توجه لازم را داشته باشند و از تردد در این مسیر که در حال تکمیل است خودداری کنند.
بر اساس این گزارش، این آزادراه که بلندترین آزادراه کشور محسوب می‌شود، پس از سال‌ها انتظار به مراحل پایانی رسیده است. با این وجود باید دید 3 درصد باقیمانده‌ این پروژه‌ راه و شهرسازی تا کی به طول خواهد انجامید. البته لازم به ذکر است با سرعتی که روند بهره‌برداری‌ پروژه‌های عقب‌مانده به خود گرفته‌، بعید است زمان بهره‌برداری این پروژه خیلی دور باشد.

Page Generated in 0/0061 sec