printlogo


کد خبر: 265129تاریخ: 1402/4/31 00:00
اخبار

ایرج تقی‌پور تهیه‌کننده سینما و تلویزیون درگذشت
«ایرج تقی‌پور» تهیه‌کننده شناخته‌شده سینما و تلویزیون دار فانی را وداع گفت. از فعالیت‌های این تهیه‌کننده سینما می‌توان به تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون شوخی، آخر بازی، رقص در غبار، شهرزیبا، نگین، مواجهه، صندلی خالی و سریال‌های تلویزیونی چون چراغ جادو و 1001 راه اشاره کرد.
تقی‌پور متولد 5 مهر 1337 در تهران بود. او فعالیت هنری خود را از سال 1349 آغاز کرد و فارغ‌التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف بود. در سال 1358 واحد عکاسی دفتر مرکزی جهاد سازندگی را تأسیس کرد و از سال 1359 در آرشیو فیلم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شد.
این هنرمند فقید جوایز و افتخارات گوناگونی را کسب کرده بود که از جمله آنها می‌توان به برنده جایزه بهترین فیلم از چهل‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک و برنده جایزه ویژه هیات داوران بهترین فیلم از بیست‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.
***
برافراشته شدن پرچم حضرت سیدالشهدا(ع) در یک جریان هنری
آیین افتتاح نمایشگاه مروری بر بازتاب جریان عاشورا در هنرهای تجسمی معاصر با عنوان «همچنان جاری» عصر چهارشنبه گذشته (۲۸ تیرماه) همزمان با آغاز ماه محرم با حضور محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در این مراسم که با نواختن سنج و دمام همراه بود، محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالحسین (ع) گفت: حماسه عاشورا همچنان جاری است. عاشورا حماسه‌ای نیست که تنها در دل تاریخ مانده و گم شده باشد. این سوگ، قرین شور، شیدایی و احیای همه خوبی‌هاست و هنوز خون حسین (ع) در رگ‌های تاریخ جریان دارد.
وی عنوان کرد: اکنون پرچم حضرت سیدالشهدا(ع) در یک جریان هنری فاخر برافراشته شده است؛ جریانی که در یک بازه زمانی دو هفته‌ای اجرایی شد، درحالی‌که برای اجرای آن حداقل یک‌وماه نیم زمان نیاز بود. نمایشگاه «همچنان جاری» دربرگیرنده آثاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی و بخشی از موزه تعزیه استان مرکزی است.
***
رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه محصول تلاش دستگاه فرهنگی 
دبیر رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گفت این رویداد محصول تلاش جمعی دستگاه‌های فرهنگی و متخصصان است.
فرناز هوشیارپارسیان، مشاور و دستیار اجرایی معاون رئیس جمهور و دبیر رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه با اشاره به رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه، گفت: این رویداد محصول تلاش جمعی دستگاه‌های فرهنگی، نوآوران اجتماعی، متخصصان حوزه خانواده و فعالان مردمی است.
دبیر رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گفت: فرهنگ عامه و عمومی باید بزرگ‌ترین دستیار خانواده ایرانی باشد. طبعاً در این راستا، بُعد رسانه‌ای این رویداد و تولید محصولات رسانه‌ای بسیار مهم است، به همین دلیل یکی از بخش‌های جشنواره، رسانه و خانواده است‌. ما در این رویداد قرار است سکویی برای شناسایی، ارتقا و حمایت از زیست بوم خانواده ایرانی و روایتگر پیشرفت خانواده و نقش آن در جامعه، مبتنی بر الگوی خانواده ایرانی - اسلامی به جهان باشیم و امیدوارم با همراهی خانواده‌ها و فعالان فرهنگی و اجتماعی، شاهد یک رویداد جمعی در ابعاد جهانی باشیم.
***
روایتی از روز اول و دوم «نوای عرشیان و مشق فرشیان»
ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی در پاسداشت حماسه فرهنگ‌ساز عاشورا از ۲۸ تیر در محوطه تئاتر شهر آغاز شده است.
اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران، مجموعه تئاتر شهر و برنامه‌ریزی کانون نمایش‌های آیینی و سنتی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم در حال برگزاری ویژه‌برنامه‌های نمایشی خود با عنوان «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر است.
اولین روز از برگزاری این ویژه‌برنامه که ۲۸ تیر ماه رقم خورد، با اجرای نوای عاشورایی توسط گروه «ساحل عاشوراییان» و با نواختن سنج و دمام آغاز شد. با پایان گرفتن این بخش از شب نخست ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان»، نوبت به اجرای نقالی رسید. در ادامه محسن میرزاعلی به اجرای نقالی و پرده‌خوانی عاشورا پرداخت و با هنرش از امام شهیدان گفت. بعد از اجرای نقالی و پرده‌خوانی عاشورایی با حضور انبوهی از مردم و علاقه‌مندان، مجلس تعزیه «حجه‌الوداع» توسط گروه ابوالفضل احمدی اجرا و چشمان مخاطبان به یاد سیدالشهدا (ع) و در مظلومیت او و یارانش از اشک بارانی شد.
اجراهای ۲۹ تیر هم باز با اجرای گروه سنج و دمام «ساحل عاشوراییان» آغاز شد و در ادامه با استقبال و حضور مخاطبان، مجلس نقل حسین ظاهری از کربلا برگزار شد.

Page Generated in 0/0052 sec