printlogo


کد خبر: 265138تاریخ: 1402/4/31 00:00
دور دنیا

مشاور مکرون: چین به روسیه تجهیزات نظامی می‌فرستد
مشاور مکرون مدعی است چین در حال ارسال تجهیزات نظامی به روسیه برای استفاده در اوکراین است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، امانوئل بن مشاور امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در نشست امنیتی آسپن در پاسخ به اینکه آیا غرب شواهدی مبنی بر اینکه چین در حال مسلح کردن روسیه است یا خیر، گفت: بله شواهدی وجود دارد که چین در حال انجام این کار است. زمانی که امانوئل بن تحت فشار قرار گرفت که آیا چین تسلیحات ارسال می‌کند یا خیر، گفت: خب تجهیزات نظامی، تا جایی که ما می‌دانیم ظرفیت‌های نظامی گسترده‌ای را به روسیه تحویل می‌دهد. مقام‌های فرانسوی به «سی‌ان‌ان» گفتند بن هم به فناوری‌های استفاده دوگانه و هم کمک‌های غیرکشنده مانند کلاه ایمنی و زره اشاره کرده است. وی افزود: آنچه ما بیش از هر چیزی به آن نیاز داریم، امتناع و خودداری چینی‌هاست. ما نیاز داریم آنها درک کنند. اوکراین یک درگیری با وسعت جهانی است و ما نمی‌توانیم به دلایل اصولی همچنین به دلایلی که بسیار عملیاتی هستند، به اوکراین پیشنهاد بدهیم شکست بخورد. آنچه در اوکراین برای ما در خطر است بسیار بیشتر از حاکمیت این کشور است. این مساله به ثبات جهان مربوط می‌شود. مشاور مکرون در پاسخ به اینکه چین چه کاری را نباید انجام بدهد، گفت: ارسال تسلیحات و حمایت اقتصادی. 
***
زخمی شدن ۳ نظامی صهیونیست در کرانه باختری
رسانه‌های عبری روز جمعه گزارش دادند در پی پرتاب یک بسته انفجاری (از سوی مبارزان فلسطینی) به سمت یک گشتی نظامیان اسرائیلی در نزدیکی شهرک «گوش اتزیون» در کرانه باختری، یک نظامی اسرائیلی زخمی شد. این منابع همچنین از زخمی شدن دو نظامی صهیونیست در درگیری‌های بیت امر در شمال الخلیل خبر دادند. بیست‌وپنجم تیرماه، رسانه‌های رژیم اسرائیل از وقوع تیراندازی در ایست بازرسی «تقوع» در نزدیکی بیت‌لحم واقع در کرانه باختری خبر داده بودند. بنا به گزارش‌ها، 3 شهرک‌نشین در جریان این عملیات زخمی شدند که حال یکی از آنان وخیم اعلام شده است. منابع خبری گزارش دادند در درگیری جوانان فلسطینی با نظامیان رژیم صهیونیستی در شهرک بیت امر در شمال نابلس واقع در کرانه باختری، نیروهای اشغالگر اقدام به شلیک گلوله به سمت مردم فلسطین کردند. 
***
شکست سوناک در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس عوام
حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس دیروز (جمعه) 2 کرسی مهم استراتژیک را در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس عوام از دست داد اما به طور غیرمنتظره‌ای حوزه انتخابی قدیمی بوریس جانسون را که یک شکست برای حزب اپوزیسیون کارگر محسوب می‌شود، حفظ کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، پیروزی محافظه‌کاران در کرسی جانسون به سوناک فرصت داد با هدف کاهش تورم بالا و کاهش بحران هزینه زندگی پیش از انتخابات سراسری سال آینده تلاش کند تا پیشتازی بزرگ حزب کارگر در نظرسنجی‌ها را کاهش دهد. سوناک فورا از این پیروزی استقبال کرد تا ثابت کند انتخابات میان‌دوره‌ای یک «معامله تمام‌شده» نبوده است. او در یکی از کافه‌های حوزه انتخابی به خبرنگاران گفت: پیام من این است که باید 2 برابر شویم، به برنامه‌مان پایبند باشیم و برای مردم برنامه ارائه کنیم اما مقیاس این انتخابات میان‌دوره‌ای با از دست دادن کرسی محافظه‌کاران در حوزه‌های «سلبی» و «آینستی» در شمال شرقی انگلستان بیشتر به چشم می‌خورد؛ جایی که حزب کارگر بزرگ‌ترین اکثریت محافظه‌کاران را در یک انتخابات میان‌دوره‌ای از زمان جنگ دوم جهانی سرنگون کرد. کایر استارمر، رهبر حزب کارگر گفت این پیروزی نشان می‌دهد تقاضای تغییر چقدر قدرتمند است. انتظار می‌رود سوناک بزودی وزرای ارشد کابینه خود را تغییر دهد تا تیم خود را برای مبارزه در رای‌گیری بعدی انتخاب کند. 
***
تغییرات در کابینه مکرون پس از ناآرامی‌های اخیر
پس از ناآرامی‌های اخیر در فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه کابینه خود را تغییر می‌دهد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده گابریل آتال، جوان‌ترین وزیر آموزش در تاریخ فرانسه شد. وزارت بهداشت و وزارت شهرسازی و مسکن نیز ریاست خود را تغییر می‌دهند. به این ترتیب فرانسه جوان‌ترین وزیر آموزش در تاریخ اخیر خود را خواهد دید. به گفته مقامات دولتی امانوئل مکرون، گابریل آتال 34 ساله که قبلا معاون وزیر بودجه بود جانشین پاپ ندایه وزیر قبلی می‌شود. به این ترتیب آتال که در 29 سالگی به جوان‌ترین عضو دولت جمهوری پنجم تبدیل شد، از سیاستمداران پیشرو فرانسه محسوب می‌شود. وزیر بهداشت قبلی فرانسوا براون که قبلا پزشک اورژانس بود و چند معاون وزیر نیز قرار است در ترمیم دولت که از هفته‌ها پیش انتظار می‌رفت جایگزین شوند. به گفته چند منبع، جانشین او اورلین روسو، رئیس سابق کابینه الیزابت بورن، نخست‌وزیر این کشور خواهد بود. روزنامه تاگس‌شاو آلمان در این باره نوشت: بر اساس اطلاعات دولت فرانسه، یکی از تازه‌واردان به دولت، رهبر گروه پارلمانی قبلی حزب حاکم رنسانس، اورور برگه است، بنابراین این فرد 36 ساله وزیر جدید همبستگی و انسجام اجتماعی خواهد بود. بنا به گزارش رسانه‌ها، تغییر دیگری نیز در کابینه وجود دارد: سابرینا آگرستی روباش، نماینده فعلی منطقه بوش دو رون، به عنوان وزیر امور شهری منصوب شد. او جانشین اولیویه کلاین خواهد شد البته هفته‌ها گمانه‌زنی درباره جایگزینی احتمالی الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه تایید نشد. وزارت خارجه تحت رهبری کاترین کولونا و وزارت اقتصاد تحت رهبری برونو لومر نیز بدون تغییر باقی می‌مانند. مذاکرات سختی در پشت پرده طی چند هفته گذشته برای جلب رضایت احزاب همپیمان دولت در تخصیص این پست‌ها انجام شده بود. پس از اجرایی شدن اصلاحات بحث‌برانگیز بازنشستگی، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد فصل سیاسی جدیدی را باز خواهد کرد. این امر باعث گمانه‌زنی‌های متعددی درباره روسای جدید در تیم دولت شد. 

Page Generated in 0/0100 sec