printlogo


کد خبر: 265150تاریخ: 1402/4/31 00:00
ایران در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته 10 درصد بیشتر بارش داشته است
افزایش 20 درصدی میانگین حجم آب ‌سدهای کشور

اگر چه ایران در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته 10 درصد بیشتر بارش داشته و سدهای کشور نیز در مجموع 20 درصد بیشتر از سال گذشته آب دارد اما اکنون که شرایط اقلیمی تغییر کرده و هوا بسیار گرم شده است، میزان تبخیر آب نیز بیشتر شده، از این رو مردم بویژه کشاورزان برای حفظ منابع آبی باید مصرف بهینه را در دستور کار قرار دهند، چرا که با وجود افزایش میزان منابع آبی پشت سدها در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته اما همچنان برخی سدهای مهم کشور ذخایر چندانی ندارند. طبق گزارش‌های موجود، ایران در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته 10 درصد بیشتر بارش داشته است و سدهای کشور نیز در مجموع 20 درصد بیشتر از سال گذشته آب دارد، با این حال با مدیریت مصرف آب توسط مردم و کشاورزان، تاب‌آوری منابع آب افزایش می‌یابد. حجم آب موجود مخازن سدهای کشور در دهه سوم تیر به 24 میلیارد و 380 میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس این آمار مجموع ورودی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون برابر 28 میلیارد و 280 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش داشته است. همچنین خروجی سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون معادل 23 میلیارد و 80 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است.
* سهم محیط‌ زیست از حقابه سدهای کشور
سعید نبوی، کارشناس مدیریت منابع آب به فارس گفت: عمده افزایش خروجی سدها صرف تامین حقابه محیط‌ زیست همچنین تامین نیاز کشاورزان شده است. آمار رشد 20 درصد مخازن سدهای کشور در شرایطی به ‌دست می‌آید که سال آبی جاری نسبت به سال گذشته 10 درصد بارش بیشتری را تجربه کرده است. البته گستره این بارش‌ها در سطح کشور متفاوت بوده و در حالی که 18 استان کشور بارش بیشتری نسبت به سال گذشته دریافت کرده‌اند، 12 استان باران کمتری نسبت به پارسال داشتند و یک استان نیز معادل سال گذشته دریافت باران داشته است. با وجود افزایش متوسط بارش و ذخیره سدهای کشور، مدیریت مصرف آب از سوی مردم و کشاورزان می‌تواند به افزایش تاب‌آوری مخازن سدها و منابع آبی کشور ختم شود. این در حالی است که میزان ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا پایان ماه گذشته با رشد ۲۷ درصدی همراه شده است. از طرفی حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ اردیبهشت ‌به رقم ۳۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب بالغ شده است.
* بارش شدید باران تابستانی در زنجان
با آنکه ذخایر آبی در برخی سدهای کشور منفی است اما بارش‌های تابستانی تاثیر خود را بر بهبود منابع آبی در برخی مناطق به جا می‌گذارد؛ بارش‌هایی که بعضا منجر به وقوع سیلاب طی 2 هفته اخیر در برخی استان‌های کشور شده است. پس از بارش رگباری باران در شهر زنجان در روز پنجشنبه 29 تیر، عملیات امداد و نجات در مناطقی که با آبگرفتگی مواجه شده بودند، انجام شد که بر این اساس ۷۰ مورد آبگرفتگی از معابر، منازل مسکونی، اماکن تجاری، خیابان‌ها و پارک‌های زنجان انجام شد. طبق گزارش‌های موجود عملیات آبگرفتگی با اولویت واحدهای مسکونی، معابر اصلی، واحدهای تجاری و اماکن عمومی انجام شد. از جمله محلاتی که دچار آبگرفتگی شدند کوی فرهنگ، الهیه، خیابان جاوید و فدائیان اسلام بود که توسط نیروهای آتش‌نشانی مشکلات آنها حل شد.
* امدادرسانی هلال‌احمر به ۵ استان متأثر از حوادث جوی
معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به متاثران حوادث جوی در ۵ استان کشور خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، مرتضی مرادی‌پور درباره عملیات امداد و نجات در سیل و آبگرفتی و بادهای ١٢٠ روزه گفت: از ٢٨ تا ٣٠ تیر ١٤٠٢ امدادرسانی به متاثران از حوادث جوی در استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، سمنان و هرمزگان انجام شد و عملیات در ٨ شهرستان ادامه دارد. وی افزود: در این مدت به ۲۱۸ نفر امدادرسانی شد و ۱۳ نفر از گرفتارشدگان به مناطق امن منتقل شدند، همچنین با تلاش امدادگران آب از ۳۴ منزل تخلیه شده و ماسک تنفسی و بسته‌های غذایی در میان متاثران از حوادث توزیع شده است.
* رگبار باران و وزش شدید باد در برخی نقاط کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت جوی استان‌های کشور طی روزهای آینده، از پیش‌بینی رگبار باران و وزش باد شدید موقت در برخی مناطق کشور خبر داد. صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت جوی استان‌های مختلف اظهار کرد: شنبه (امروز) در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی و یکشنبه و دوشنبه (اول و ۲ مرداد) در برخی مناطق واقع در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. به گفته وی، طی روزهای آینده در دامنه‌ها و ارتفاعات واقع در جنوب سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان و شرق و شمال هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت انتظار می‌رود. ضیاییان یادآور شد: طی 5 روز آینده در شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکز و جنوب شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، در بعضی ساعات وزش باد شدید و در برخی مناطق خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0055 sec