printlogo


کد خبر: 265161تاریخ: 1402/4/31 00:00
فرمانده نیروی دریایی سپاه به شرکت‌های آمریکایی هشدار داد؛ در صورت تخلیه نفت دزدیده شده ایران باید عواقب آن را بپذیرند
ترس آمریکایی‌ها بی‌دلیل نبود

گروه سیاسی: اگر شرکت‌های نفتی ایالات‌متحده زمانی تردید داشتند که با تخلیه نفت خام دزدیده شده از ایران و فروش آن، شاید مورد غضب جمهوری اسلامی قرار خواهند گرفتند، حال بعد از سخنان فرمانده نیروی دریایی سپاه این تردید رنگ واقعیت به خود گرفته و در واقع این شرکت‌ها باید مطمئن باشند در صورت اقدام به تخلیه نفت خام ایران، عواقب آن را قطعا متحمل خواهند شد.
به گزارش «وطن امروز»، اردیبهشت‌ سال جاری آمریکا در یک دزدی دریایی آشکار، نفتکش سوئز راجان را که حامل نفت خام ایران به مقصد چین بود مجبور به تغییر مسیر به سمت آمریکا کرد و پس از تغییر مسیر به اجبار آمریکایی‌ها، این نفتکش در ترمینال نفتی «گالو» در نزدیکی آب‌های ایالت تگزاس این کشور پهلو گرفت.
از این رو دادگاه فدرال حکم به تخلیه و حراج نفت خام موجود در نفتکش داد اما شرکت‌های آمریکایی از ترس پاسخ تلافی‌جویانه ایران به این اقدام، از تخلیه نفت متعلق به ایران خودداری می‌کنند؛ این حکم تاکنون اجرا نشده است. اخیرا نیز روزنامه آمریکایی وال‌‌استریت‌ ژورنال به نقل از مقام‌های مطلع در رابطه با این رویداد نوشت: نفت مذکور در یک نفتکش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده است اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند. حال واشنگتن برای تخلیه ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران در یک نفتکش یونانی با چالش مواجه شده و قادر به فروش آن نیست و هیچ شرکت نفتی آمریکایی حاضر به همکاری با دولت آمریکا در این موضوع نیست.  
در همین رابطه فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به خودداری شرکت‌های آمریکایی از تخلیه نفت نفتکش سوئز راجان اعلام کرد در صورت  اجرای این حکم، آمریکا با واکنش قاطع جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد. 
سردار علیرضا تنگسیری در واکنش به دستور دادستان فدرال آمریکا مبنی بر تخلیه و جابه‌جایی محموله سرقتی نفت ایران در بخش خبری ۱۴ صداوسیما گفت:‌ دوران بزن دررو تمام شده است. واقعا اگر بزنند،‌ می‌خورند و باید منتظر آن باشند. 
فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه تصریح کرد:‌ اکنون اعلام می‌کنیم اگر هر شرکت نفتی آمریکایی بخواهد نفت ما را از این نفتکش تخلیه کند،‌ آن را مسؤول می‌دانیم؛ همچنان که آمریکا را هم مسؤول می‌دانیم.
گفتنی است‌ دزدیدن نفتکش سوئز راجان توسط ایالات‌متحده که حامل نفت خام ایران بود، از سوی ایران بی‌پاسخ نماند و بلافاصله پس از انتشار خبر راهزنی دریایی آمریکا، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد نفتکشی که حامل نفت آمریکا بود و پس از برخورد با شناور ایرانی قصد فرار داشت، توقیف شد. چند روز بعد نیز (13 اردیبهشت‌‌ماه) نیروی دریایی سپاه از توقیف یک نفتکش خارجی متخلف در آب‌های تنگه هرمز خبر داد. 
***
محموله نفتی توقیف شده در اندونزی متعلق به ایران نیست
وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: محموله نفتکش MT-  ARMAN 114 که چندی پیش با اعلام گارد ساحلی کشور اندونزی به دلیل آنچه حمل‌و‌نقل غیرقانونی و انتقال غیرمجاز به کشتی دیگری نامیده شده توقیف شده بود، متعلق به جمهوری اسلامی ایران نیست. این اطلاعیه همچنین می‌افزاید: اخبار منتشر شده درباره انتساب محموله این کشتی به جمهوری اسلامی ایران فاقد هرگونه اعتبار بوده و با هدف فضا‌سازی منفی علیه کشورمان انجام شده است.

 


Page Generated in 0/0056 sec