printlogo


کد خبر: 265181تاریخ: 1402/5/1 00:00
مردم کشورهای اسلامی در پی اهانت به قرآن مجید خواستار اخراج سفرای سوئد و دانمارک شدند
یکصدا یاور قرآن
وزارت خارجه عراق از برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره هتاکی به قرآن خبر داد

گروه بین‌الملل: در پی هتاکی مجدد به قرآن کریم در کپنهاگ پس از استکهلم، مردم کشورهای مسلمانان خواستار اخراج سفرای 2 کشور سوئد و دانمارک از کشورهای‌شان شدند تا جوابی به مجوز دادن دولت‌های این 2 کشور برای اهانت به قرآن و مقدسات اسلامی باشد. پس از اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد در پنجشنبه گذشته (۲۰ جولای) که با چراغ سبز پلیس این کشور انجام شد، روز گذشته نیز به بهانه آزادی بیان، یک گروه راست افراطی در دانمارک، نسخه‌ای از قرآن کریم را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ سوزاند. بر اساس این گزارش، اعضای این گروه راست افراطی که خود را «Danske Patrioter» (میهن‌پرستان دانمارک) می‌نامند، در مقابل سفارت عراق در پایتخت دانمارک، در حالی که پلاکاردهایی ضد‌اسلامی در دست داشتند، علیه دین اسلام و شعائر آن شعار سر دادند، پرچم عراق و قرآن کریم را روی زمین انداختند و آنها را لگدمال کردند و این اقدام خود را به صورت زنده در حساب کاربری خود در فیسبوک منتشر کردند.  این گروه افراطی ادعا کرد در اعتراض به حمله معترضان عراقی به سفارت سوئد در بغداد و آتش زدن بخشی از ساختمان آن، دست به چنین کاری‌ زده است. در این ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه عراق اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و پرچم عراق مقابل سفارت این کشور در دانمارک را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست مقابل چنین جنایاتی بایستد. وزارت خارجه عراق در این بیانیه بر تعهد خود برای پیگیری تحولات مربوط به این «رویدادهای شنیع» تأکید و تصریح کرد چنین اقداماتی را نمی‌توان مصداق آزادی بیان و آزادی تجمعات قلمداد کرد. وزارت خارجه عراق همچنین خواستار اقدام جامعه جهانی برای مقابله با این اقدامات شد. در این بیانیه آمده است: «ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم مقابل جنایاتی که اصل صلح و همزیستی در سراسر دنیا را نقض می‌کند، بایستد». در پی اهانت مجدد به قرآن کریم، این بار در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ، منطقه سبز بغداد (الخضرا) شاهد تجمع اعتراضی مردمی بود که برای حمله به سفارت دانمارک خود را آماده کرده بودند اما نیروهای امنیتی مانع رسیدن معترضان به سفارت شدند. هشام الرکابی، مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق در این باره توئیت کرد: همه ما مخالف اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی هستیم اما باید همانگونه که مقتدا صدر تاکید کرد، قانون را رعایت کنیم. وزارت خارجه عراق دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به درخواست ارائه شده وزارت خارجه عراق به سازمان همکاری اسلامی در پی آنچه در سوئد و پس از آن در دانمارک در اهانت به قرآن کریم و مقدسات و تحریک احساسات 2 میلیارد مسلمان در جهان رخ داد، نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای بررسی مهم‌ترین اقدامات و مواضع جمعی کشورهای عضو سازمان در این باره برگزار خواهد شد.
همزمان «شبل الزیدی» فرمانده کتائب امام علی(ع) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد کسانی در پی بهره‌برداری از بحران قرآن‌سوزی برای نابود کردن اقتدار دولت عراق در برابر افکار عمومی جهان هستند و می‌خواهند وانمود کنند قدرتی فراتر از قدرت قانون در کشور حاکم است و دولت فاقد سلطه لازم و عراق فاقد امنیت است. در همین ارتباط سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید مجدد بر ضرورت وحدت دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و همه پیروان ادیان آسمانی برای مقابله مؤثر با هرگونه تعرض به ساحت قرآن کریم و مقدسات ادیان ابراهیمی در هر جای جهان، اظهار داشت: به رغم نیات شوم طراحان پشت پرده اهانت به مقدسات و ارزش‌های ۲‌میلیارد مسلمان جهان، معتقدیم آزاداندیشان و حق‌طلبان جهان یکصدا در مقابل این فتنه شوم و اقدامات نفرت‌انگیز می‌ایستند و در سایه هوشیاری، وحدت و انسجام، ناقضان واقعی حقوق بشر را رسوا و پشیمان خواهند کرد. ناصر کنعانی با اشاره به تلاش‌های در حال انجام در سطح جهان اسلام برای پاسخگو کردن متعرضان به مقدسات اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تداوم تماس‌ها و گفت‌وگوهای خود با کشورهای اسلامی، به اقدامات و تلاش‌های خود برای مقابله با جهالت قرن بیست‌ویکم که در سایه آزادی بیان دروغین غربی، کرامت انسانی و آزادی بیان اصیل را هدف قرار داده، ادامه خواهد داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از منظر جمهوری اسلامی ایران، دولت دانمارک در جلوگیری از اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی و نیز پیگرد و مجازات اهانت‌کنندگان مسؤول بوده و در این زمینه افکار عمومی جهان اسلام منتظر اقدام عملی دولت دانمارک است. روزنامه العربی الجدید نیز در صفحه نخست خود به موضوع هتک حرمت قرآن کریم اشاره کرد و نوشت: تکرار هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، سیلی از واکنش‌های سیاسی در کشورهای عربی و دیگر کشورهای جهان به راه انداخت به طوری که تظاهرات گسترده‌ای در عراق، لبنان و ایران طی روز جمعه علیه این اقدام برگزار شد. نیروهای وابسته به حزب‌الله لبنان نیز در پاسخ به دعوت دبیرکل این حزب، در مناطق مختلف لبنان تجمعات اعتراض‌آمیز برگزار کردند. بسیاری دیگر از کشورها نظیر قطر، عربستان و اردن نیز با احضار سفرا و کاردار سفارت سوئد، مراتب اعتراض خود را نسبت به این اقدام نشان دادند.
روزنامه لبنانی البنا نیز درباره هتک حرمت قرآن کریم نوشت: لبنانی‌ها به صورت گسترده به خواست سیدحسن نصرالله درباره برگزاری تظاهرات علیه توهین به قرآن کریم، پاسخ مثبت دادند. آنها در برابر سفارت سوئد در لبنان تحصن کرده و تجمعات اعتراض‌آمیزی در ضاحیه جنوبی بیروت و همچنین در مساجد بعلبک برگزار کردند. اوایل تیر امسال فردی به نام «سلوان مومیکا» اقدام به اهانت و آتش زدن قرآن کریم در سوئد مقابل سفارت عراق کرد که با واکنش‌های شدید مسلمانان و دولت‌های اسلامی همراه بود؛ موضوعی که دوباره با مجوز دولت سوئد تکرار شد و به گفته سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان این فرد عامل موساد اسرائیل برای ایجاد تفرقه در جهان و اسلام‌هراسی است؛ موردی که به نظر می‌رسد شعارهای کشورهای غربی و اروپایی درباره آزادی را به سخره می‌گیرد. همزمان با عید قربان بود که سلوان مومیکا، مهاجر 37 ساله عراقی– سوئدی در میدان مدبورجارپلاتسن در مرکز استکهلم مقابل مسجد اصلی این شهر، در راستای تحریک احساسات مسلمانان و زیر سوال بردن ارزش‌ها و اعتقادات 2 میلیارد مسلمان اقدام به آتش زدن صفحات قرآن کریم کرد و بر تکرار این اهانت در روزهای بعد از آن نیز تاکید کرد. دولت سوئد دوباره در چند روز اخیر با وجود مواضع مردم و کشورهای اسلامی مجوز آتش زدن قرآن، پرچم عراق، عکس مراجع بزرگ تقلید شیعیان نظیر رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله‌العظمی سیستانی را به این فرد داد که این بار با واکنش سنگین مردم عراق و کشورهای اسلامی روبه‌رو شد. مردم عراق شامگاه چهارشنبه گذشته در پی این اقدام دولت سوئد به سفارت این کشور حمله کرده و آن را آتش زدند. 
***
احضار سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه
در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در کپنهاگ، ظهر دیروز «یسپر وار» سفیر دانمارک توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این نشست احضار، مدیرکل غرب اروپا ضمن محکومیت هرگونه تعرض به مقدسات اسلامی در هر کجای جهان تصریح کرد: کتاب‌سوزی در اروپا یادآور فضای تیره و تار دوران جهالت و قرون وسطاست که به نوبه خود بزرگ‌ترین تهدید برای آزادی فکر و اندیشه در غرب است.
مدیرکل غرب اروپا با اشاره به رویکرد منفعلانه دولت‌های اروپایی در قبال کتاب‌سوزی تصریح کرد: کتاب‌سوزی به معنای پایان آزادی اندیشه است و سکوت در برابر چنین جنایت فجیع فرهنگی، نتیجه‌ای جز خشونت، تشویق و ترویج تروریسم ندارد. مدیرکل غرب اروپا افزود: به آتش کشیدن اندیشه را با هیچ توجیهی نمی‌توان با مفهوم مقدس آزادی توجیه کرد، لذا هم افراد آتش‌افروز و هم دولت‌هایی که با رفتار منفعل خود زمینه چنین اقدامات ضدفرهنگی را امکان‌پذیر می‌کنند، باید پاسخگو باشند. مدیرکل غرب اروپا خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران همگام با آزاداندیشان و مسلمان جهان از دولت دانمارک می‌خواهد با اتخاذ تدابیر بازدارنده، اقدام جدی برای ممانعت از تکرار رویکرد‌های تلخ و تاریک را به عمل آورده و با دستگیری و اشد مجازات افراد خاطی، زمینه تحقق اصل احترام نسبت به مقدسات ادیان الهی و نیز همزیستی مسالمت‌آمیز را فراهم کند.
سفیر دانمارک نیز با ابراز تأسف از جسارت صورت گرفته به قرآن کریم اظهار داشت: وزیر خارجه دانمارک به صراحت اهانت به قرآن را محکوم کرده و آن را اقدامی وحشتناک توصیف کرده است. سفیر دانمارک همچنین تصریح کرد مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منعکس خواهد کرد.

Page Generated in 0/0116 sec