printlogo


کد خبر: 265183تاریخ: 1402/5/1 00:00
هزاران معترض به نتانیاهو در حال راهپیمایی به سمت بیت‌المقدس هستند تا دوشنبه مقابل کنست تحصن کنند
پیاده‌روی تمرد
نیروی هوایی اسرائیل در آستانه فلج شدن قرار دارد و از مجموع ۱۱۴۲ خلبان، ۵۱۳ نفر تمرد کرده‌اند

گروه بین‌الملل: هزاران اسرائیلی معترض به طرح اصلاحات قضایی از 2 روز قبل در حال راهپیمایی به سمت قدس هستند. منابع صهیونیستی در این‌باره اعلام کردند این راهپیمایی امروز به محل اقامت نتانیاهو خواهد رسید و معترضان از آنجا به سمت ساختمان دیوان عالی رژیم صهیونیستی حرکت کرده و در نهایت روز دوشنبه مقابل ساختمان کنست تجمع خواهند کرد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت اعلام کرد بیش از ۱۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو تظاهراتی را از تل‌آویو به سمت قدس اشغالی برگزار کردند. در همین رابطه منابع خبری از تصویب بند کلیدی لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» کابینه رژیم صهیونیستی در یک کمیته کنست با هدف فراهم کردن شرایط تصویب نهایی آن در شور دوم و سوم خبر دادند. در همین حال با توسعه دامنه تمرد نظامیان در اعتراض به این لایحه، ارتش رژیم اشغالگر تمردکنندگان را به بازداشت و مجازات تهدید کرد.
روزنامه یدیعوت آحارانوت در این باره اعلام کرد کمیته «عدالت» کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با وجود تشدید اعتراضات، بند کلیدی لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» را که به بند «عدم معقولیت» معروف است تصویب کرد تا برای تصویب نهایی آن در دومین و سومین شور در کنست آماده شود. کمیته مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد با اکثریت ۹ نفر در مقابل هفت عضو، لغو «بند معقولیت» در قانون پایه رژیم صهیونیستی را تصویب کرده است. «بند معقولیت» یک اختیار اجرایی است که به دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی بویژه قضات دادگاه عالی اعطا شده است تا بر روند کار کابینه و دستگاه اجرایی این رژیم نظارت کند و کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم طرح لغو آن را در لایحه جنجالی اصلاحات قضایی گنجانده است و هفته گذشته نیز موفق به تصویب آن در شور نخست کنست شد. رسانه‌های صهیونیستی از جمله شبکه «آی‌۲۴» درباره دلایل آغاز مجدد اعتراضات گزارش دادند: این تظاهرات اندکی پس از آن آغاز شد که بنیامین نتانیاهو، در سخنرانی کوتاهی، مخالفان را به رد راه‌حل‌های پیشنهادی ائتلاف دولتی برای رایزنی بر سر این طرح و تلاش برای «براندازی دولت» از طریق اقدامات خود متهم کرد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت هم در گزارشی درباره آشوب‌های شب پنجشنبه تل‌آویو نوشت: این سخنان و ادعاهای دیگر نتانیاهو همانند اینکه «دولتی قوی تشکیل داده»، باعث شد خیابان‌های تل‌آویو دوباره شلوغ شود. صدها نفر در منطقه ایالون در مرکز تل‌آویو تظاهرات و سعی در ایجاد اختلال در حمل‌ونقل جاده‌ها را داشتند که با برخورد پلیس مواجه شدند.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به امتناع از خدمت صدها خلبان و پرسنل نیروی هوایی این رژیم در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو، اوضاع را بسیار نگران‌کننده خواند. یونی بن مناحیم، روزنامه‌نگار سرشناس اسرائیلی تاکید کرد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواستار تعویق رای‌گیری برای تصویب طرح اصلاحات قضایی شده است. این طرح قرار است دوشنبه به تصویب برسد. در همین حال، برخی منابع تاکید کردند یوآو گالانت با همکاری رئیس ائتلاف دولتی و جریان اپوزیسیون در تلاش برای تمدید دوره تابستانی کنست برای چند روز دیگر است تا طرفین بتوانند به توافقی بر سر طرح اصلاحات قضایی دست یابند. «ایتای بلومنتال» خبرنگار شبکه صهیونیستی کان تاکید کرد گالانت خواستار تعدیل یا توقف طرح اصلاحات قضایی شده است. «الون بن دیوید» تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی معاریو هم نوشت: ضربه‌ای که نتانیاهو به ارتش اسرائیل زده، یک دهه طول خواهد کشید تا جبران شود. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در آستانه فلج شدن قرار دارد و از مجموع ۱۱۴۲ خلبان اسرائیلی، ۵۱۳ نفر آنان تهدید کردند در صورت تصویب طرح اصلاحات قضایی از ادامه خدمت امتناع خواهند کرد.

Page Generated in 0/0080 sec