printlogo


کد خبر: 265184تاریخ: 1402/5/1 00:00
دور دنیا

سالیوان: اوکراین تعداد چشمگیری از نیروهایش را از دست داده است
مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ادعای اینکه اعلام نتایج درباره ضدحمله اوکراین «بسیار زود» است، تاکید کرد به ‌رغم اینکه اوکراین تعداد چشمگیری از نیروهایش را از دست داده اما همچنان ذخایر «قابل‌توجهی» برای پیشروی در جنگ دارد. به گزارش ایسنا به نقل از راشا تودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی «اجلاس امنیتی اسپن» در آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا هنوز ضدحمله واقعی اوکراین فرا نرسیده است؟» گفت: ضدحمله اوکراین از روزی آغاز شد که مردم این کشور زندگی خود را به‌ خطر انداختند. تاکنون نیروهای اوکراینی متحمل خسارات و تلفات چشمگیری در ضدحملات‌شان شده‌اند اما ضدحمله خوبی در جریان است، گرچه سخت پیش می‌رود. وی در ادامه افزود: با این حال اوکراین مقدار قابل توجهی از قدرت جنگی‌ای را دارد که هنوز به‌کار نگرفته است. اکنون وقت مناسب برای انتخاب است تا به این ترتیب حداکثر تاثیر را در میدان نبرد داشته باشد. سپس بعد از این مرحله ما مشاهده می‌کنیم که نتایج احتمالی این ضدحمله چطور خواهد بود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه صراحتا اعلام کرد: نه منابع عظیمی که به رژیم کی‌یف تزریق شده و نه تدارکات تسلیحات، تانک‌ها، توپ، خودروهای زرهی و موشک‌های غربی به اوکراین کمکی نمی‌کند. نیروهای مسلح این کشور متحمل تلفات سنگینی شدند و ده‌ها هزار تن جان باختند. مقامات ارشد پنتاگون هم چند روز پیش گفتند در نظر گرفتن ضدحمله اوکراین به‌عنوان یک «شکست» بسیار زود است. 
***
شهادت جوان فلسطینی در نابلس به ضرب ۴۰ گلوله صهیونیست‌ها
وزارت بهداشت فلسطین دیروز اعلام کرد در پی یورش نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی به شهرک «سبسطیه» در شمال غرب نابلس، یک جوان 18 ساله فلسطینی به نام «فوزی هانی مخالفه» به شهادت رسید. منابع محلی خبر دادند نظامیان رژیم صهیونیستی در جنایتی آشکار یک دستگاه خودرو را در این شهرک به گلوله بستند که طی آن این جوان فلسطینی به شهادت رسید. بر اساس گزارش‌های منابع مذکور، نظامیان رژیم صهیونیستی به خودروی این شهید فلسطینی بیش از 40 گلوله شلیک کرد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شهادت فوزی هانی مخالفه جوان 18 ساله فلسطینی در نابلس را تسلیت گفت. در بیانیه جنبش حماس آمده است: جنایات اعدام  توسط رژیم صهیونیستی هرگز نمی‌تواند در دل ملت آزاده فلسطین وحشت ایجاد کند یا امنیت را برای این رژیم به ارمغان بیاورد. جنبش حماس افزود: ملت دلاور ما به مقاومت در برابر اشغالگران و دفاع از قدس و مسجدالاقصی در هر شرایطی ادامه خواهند داد. حماس ادامه داد: از جوانان انقلابی می‌خواهیم مقاومت علیه اشغالگران صهیونیستی و رویارویی با شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست را با تمامی ابزارها و راهکارهای ممکن تشدید کنند. فوزی هانی مخالفه، جوان 18 ساله فلسطینی است که بامداد روز شنبه به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی در نابلس به شهادت رسید. 
***
مرگ خبرنگار نووستی با حمله بمب‌های خوشه‌ای اوکراین
خبرگزاری دولتی نووستی روسیه از مرگ یک خبرنگار خود در حمله اوکراین خبر داد که به گفته وزارت دفاع روسیه با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی رخ داده است. این بمباران 4 مجروح هم برجا گذاشت. به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی روسیه اعلام کرد روستیسلاو ژوراولف، خبرنگار این خبرگزاری که مشغول تهیه گزارش در منطقه زاپروژیا در اوکراین بوده، بر اثر بمباران نیروهای کی‌یف کشته شده است. چند خبرنگار دیگر هم در این حمله مجروح شده‌اند. به گزارش راشاتودی، این خبرنگاران در نزدیکی روستای «پیاتیخاتکی» هدف قرار گرفته‌اند؛ منطقه‌ای که از آغاز عملیات ضدحمله اوکراین در اوایل ماه گذشته میلادی شاهد نبردی سنگین بوده است، همچنین کنستانتین میخالچفشکی، دیگر خبرنگار نووستی هم در این حمله مجروح شده است. یوگنی بالیتسکی، نماینده منتخب روسیه در منطقه زاپروژیا گفت روستیسلاو ژوراولف در حمله نیروهای اوکراینی به یک خودروی غیرنظامی جان باخته است، همچنین روزنامه روسی «ایزوستیا» اعلام کرد «رومان پولشاکوف» خبرنگار و «دیمیتری شیکوف» تصویربردار این روزنامه در میان مجروحان حمله نیروهای اوکراینی هستند. مارگاریتا سیمونیان، سردبیر رسانه دولتی «روسیا سگودنایا» که شرکت مادر خبرگزاری‌های اسپوتنیک و نووستی است، در واکنش به مرگ این خبرنگار نوشت: خبرنگار جنگ ما، روستیسلاو ژوراولف از دنیا رفت. دیگر خبرنگاران هم زخمی شدند. با بمب خوشه‌ای. ما همه چیز و همه‌کس را به‌خاطر خواهیم سپرد. 
***
مکرون: فرانسه باید از اعتراضات درس بگیرد
در پی اعتراضات گسترده در شهرهای فرانسه در پی قتل نوجوان 17 ساله الجزایری- فرانسوی به دست یک افسر پلیس این کشور، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از اعضای کابینه درخواست کرده از آنچه رخ داده است، درس بگیرند. خبرگزاری دویچه وله آلمان گزارش کرد: شورش ماه گذشته در شهرهای فرانسه که با کشته شدن نائل ۱۷ ساله فرانسوی عرب‌تبار به راه افتاد، منجر به غارت و درگیری‌های خشونت‌آمیز با پلیس این کشور اروپایی شد. این خبرگزاری آلمانی با این مقدمه ادامه داد که رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه از وزرا خواسته از شورش‌هایی که اوایل ماه جاری کشور فرانسه را تکان داد، درس بگیرند. وی در جریان سخنرانی خود در جلسه کابینه گفت: «نیاز به اقتدار و احترام وجود دارد. ما باید از آنچه اتفاق افتاده درس بگیریم و پاسخ‌های درستی ارائه دهیم». رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به بحرانی که در پی قتل این نوجوان در کشورش به‌وجود آمد، گفت اعتراضات سراسری پس از تیراندازی مرگبار به یک نوجوان فرانسوی «خطر تکه تکه شدن و تفرقه عمیق ملت» را برجسته کرد. دولت امانوئل مکرون ابتدای سال ۲۰۲۳ را با چند موج پی‌در‌پی اعتصاب و ناآرامی در واکنش به اصلاحات جنجالی در نظام بازنشستگی شروع کرد. 

Page Generated in 0/0050 sec