printlogo


کد خبر: 265196تاریخ: 1402/5/1 00:00
طرح پزشک خانواده با هدف کاهش هزینه‌های درمان در کشور عملیاتی شد؛ پوشش بیمه رایگان سلامت برای 12 میلیون ایرانی در دولت سیزدهم
عدالت در ارائه خدمات سلامت
وزیر بهداشت: توزیع ۷۵ درصد پزشکان متخصص در مناطق محروم از اقداماتی است که در این دولت انجام شده است

گروه اجتماعی: وزارت بهداشت با ارائه طرح سلامت به منظور دسترسی آسان و عادلانه مردم به خدمات درمانی، اولویت خود را مناطق محروم قرار داده است؛ رویکردی که در فاز نخست حضور پزشکان در مناطق کم‌برخوردار را مدنظر قرار داده است تا به این ترتیب هزینه درمان برای این قشر از جامعه به صفر نزدیک شود. علاوه بر این آن دسته افرادی که تحت هیچ‌ گونه پوشش بیمه‌ای نیستند، در دولت سیزدهم شناسایی شده‌اند به طوری که هم اکنون 12 میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه رایگان سلامت قرار دارند.
وزیر بهداشت دیروز در نشست خبری با رسانه‌ها ضمن توضیح درباره دستاوردهای دولت در حوزه سلامت به طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح با اولویت مناطق محروم آغاز شده که هدف آن، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است. بهرام عین‌اللهی گفت: پیوستن به طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع، کاملا اختیاری است که اگر کسی از مسیر نظام ارجاع وارد شود، هزینه‌های او کاهش یافته و بعضا رایگان خواهد بود. وی ادامه داد: اخیرا وزارت بهداشت مجوز جذب ۲۵ هزار نفر را دریافت کرده است و آزمون استخدامی تا ۲ ماه دیگر برگزار می‌شود. عین‌اللهی همچنین افزود: وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، اقدامات زیادی را شروع کرده که از جمله آنها زایمان طبیعی رایگان است. وی افزود: توزیع ۷۵ درصد پزشکان متخصص در مناطق محروم از دیگر اقداماتی بوده که در این دولت انجام شده است. همچنین سقف کارانه را در مناطق محروم برداشتیم و مالیات دریافتی را نیز کاهش دادیم. وزیر بهداشت با اشاره به بیمه رایگان افراد جامعه گفت: ۱۲ میلیون نفر در ۵ دهک جامعه به صورت رایگان بیمه شدند و دستورالعمل بیمه سلامت در حوزه روستایی نیز ابلاغ شده است.  اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز بعد از ۱۵ سال انجام شد. وی اظهار داشت: تجهیز و توسعه بخش‌های بیمارستان‌های مختلف و ارتقای تخت‌های «‌آی‌سی‌یو» و انجام ۴۹۴ پروژه درمانی از اقدامات وزارت بهداشت بوده است. وی ادامه داد: حمایت از بیماران خاص و افتتاح صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج با اعتبار ۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ و اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ از دیگر اقدامات خوب وزارت بهداشت است. وزیر بهداشت ادامه داد: توسعه مراکز سطح ۲ درمان ناباروری و ایجاد ۶۷ مورد انجام شده و ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس نیز خریداری شده است. وزیر بهداشت عنوان کرد: اخیرا وزارت بهداشت مجوز جذب ۲۵ هزار نفر را دریافت کرده است و آزمون استخدامی تا ۲ ماه دیگر برگزار می‌شود. وزیر بهداشت ادامه داد: با ۲۰ وزیر بهداشت طی ۲ سال اخیر دیدار دوجانبه داشتیم که این موضوع کمک زیادی به تحکیم روابط بین کشورها می‌کند. وی ادامه داد: به دنبال ایجاد تسهیلاتی برای حوزه تولید دارو هستیم و در دنیا دومین راه تجارت بعد از نفت دارو است و باید در زمینه صادرات دارو تلاش کنیم، در برخی استان‌ها حتی یک مرکز تولید دارو وجود ندارد و اعلام کردیم آماده هستیم در راستای راه‌اندازی کارخانه‌های مختلف داروسازی اقدام کنیم. یکی از سیاست‌های اصلی ما ایجاد ذخایر استراتژیک است و باید ذخایر خود را بالا ببریم. وزیر بهداشت ادامه داد: برای موضوع گردشگری سلامت به ۲۴۰ بیمارستان مجوز داده شده است و امیدوارم این تعداد افزایش یابد. در این زمینه ساختارهایی خارج از وزارت بهداشت وجود دارد که باید ارتقا یابد. به دنبال این هستیم در کشورهایی که میزان مراجعه به ایران زیاد است، رایزن سلامت قرار دهیم. وی گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر سلامت به ایران وارد شده‌اند.
* واکنش وزیر بهداشت به کمبودهای دارویی
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کمبودهای دارویی اظهار داشت: هماهنگی خوبی برای حل این موضوع انجام شده و یک‌ونیم میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی با بانک مرکزی تفاهم و ۱۲ هزار میلیارد تومان سازمان برنامه به دارو اختصاص داده شده است و برای اینکه با کمبود دارو مواجه نشویم، به دنبال ذخایر استراتژیک هستیم تا کمبودهای مقطعی را جبران کنیم. عوارض گمرکی نیز از ۴ درصد به یک درصد رسیده است. عین‌اللهی درباره ایجاد کلان‌بیمارستان در استان‌ها هم اظهار داشت: سیاست ما این است که بیمارستان با همه تخصص‌ها در استان‌ها وجود داشته باشد تا اگر کار به بستری رسید، پزشک در مطب کارهای اولیه را انجام دهد و در صورت نیاز، بیمار به بیمارستان جامع منتقل شوند. وی گفت: اکنون بیمارستان هزار تختخوابی در مشهد، تبریز، چابهار و سایر شهرستان‌ها در دست احداث داریم و معتقدیم مراکز درمانی جنوب تهران باید برای برقراری عدالت تکمیل و تجهیز شوند. وی در پاسخ به سوالی درباره اثرات تحریم بر سلامت بیماران خاص گفت: تحریم تیغ دولبه بود و باعث شد محققان ما خودشان دارو و تجهیزات پزشکی تولید کنند و اغلب بیمارستان‌های ما با تجهیزات تولید داخل تکمیل شده است. 
وزیر بهداشت ادامه داد: در گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل اعلام شد تحریم‌ها بر سلامت مردم اثر گذاشته است و ما از منابع مختلف پیگیر تامین دارو هستیم و از چین و هند در این باره تشکر می‌کنیم. وی گفت: برای تکمیل پروژه‌ها نزدیک ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم. در رابطه با استخدام نیروی پرستاری، در مجوز اخیر، سهم جذب پرستاران حدود ۵۰ درصد است. از طرفی طبق قانون طرح نیروی انسانی، نیروها موظفند مدتی طرح داشته باشند و آن هم یکی از منابع تامین نیروی ما است. از ۷۰ هزار نیروی تبدیل وضعیت‌شده هم تعداد زیادی پرستاران هستند. همچنین وزیر بهداشت درباره پیاده‌روی اربعیت گفت: اربعین برای ما مهم است و برای برگزاری بهتر این مراسم برنامه‌ریزی کردیم. استقرار نیروهای داوطلب در شلمچه و پایانه‌های مرزی از اقدامات وزارت بهداشت است. 
* بودجه وزارت بهداشت کاملا شفاف است
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شفاف‌سازی بودجه وزارت بهداشت عنوان کرد: بودجه‌های دانشگاه علوم پزشکی کاملا شفاف و مشخص است و برخی استان‌ها گلایه دارند که بودجه ما شفاف است اما ما میهمان هم داریم. عمده بودجه ما برای حقوق است و بر اساس لیستی که در اختیار قرار می‌گیرد مشخص است. بودجه‌های عمرانی برای پروژه‌های نیمه‌تمام نیز مشخص است. در حوزه بهداشت تکمیل خانه‌های بهداشت در دستور کار قرار دارد. درباره تجهیزات پزشکی نیز با توجه به نیازها، اولویت‌ها مدنظر قرار دارد. سعی داریم عدالت را در این باره رعایت کنیم. همچنین وزیر بهداشت درباره اخباری درباره کشف پادزهر قرص برنج گفت: این اخبار موثق نیست و به تایید وزارت بهداشت نرسیده است. این اخبار باید از منابع رسمی وزارت بهداشت اعلام شود. 
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه سوریه درباره طولانی شدن روند درمان بیماران سوری در ایران و تمدید روادید گفت: آنچه مسلم است در حال حاضر برای بیماران عراقی و ترکیه ویزا را برداشته‌ایم و انتظار می‌رود همین رویه برای اتباع سوریه نیز اجرا شود اما در حال حاضر نیز تمدید روادید برای بیماران سوری امکان‌پذیر است.

Page Generated in 0/0056 sec