printlogo


کد خبر: 265203تاریخ: 1402/5/1 00:00
اخبار

رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی منصوب شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حکمی مالک رحمتی را به عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی به جای حسین قربان‌زاده منصوب کرد. طی این حکم، ماموریت‌هایی که برای ریاست سازمان خصوصی‌سازی محول شده عبارت است از: انجام امور دبیرخانه هیات مولدسازی و تحقق اهداف بودجه‌ای با شفافیت کامل فرآیندها، تلاش و پیگیری به جهت دستیابی به اهداف کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، استفاده از شیوه‌های نوین و روش‌های متنوع در قیمت‌گذاری و واگذاری، آسیب‌شناسی و اصلاح روش‌های واگذاری سهام شرکت‌ها و تصدی‌های قابل واگذاری دولتی، تدوین و اجرای راهکارهای تسهیل توسعه مشارکت‌های عمومی و تقویت نظام کنترل اهداف پس از واگذاری در ترتیبات حقوقی و قرارداد واگذاری‌ها. همچنین وزیر اقتصاد در حکمی که برای حسین قربان‌زاده صادر کرده با تقدیر از اقدامات سازنده وی در سمت قبلی، مسؤولیت امور زیر را به وی محول کرد: نظارت بر تامین مالی تولید و سرمایه‌گذاری بویژه در پروژه‌های پیشران، نظارت بر طرح‌های تحولی وزارتخانه، ایجاد هماهنگی در اقدامات روسای سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد و تطبیق عملکرد مدیران با برنامه‌های مصوب در حوزه تامین مالی و تجارت.
***
برق ۳۰ اداره پرمصرف تهران  قطع شد
مدیرعامل شرکت توزیع برق پایتخت با اعلام اسامی اداره‌های پرمصرف ملی و استانی، از قطع برق ۳۰ دستگاه اجرایی و اداری شهر تهران به دلیل بی‌توجهی به مصوبه هیات وزیران خبر داد. کامبیز ناظریان با اشاره به اینکه هفته گذشته با وجود گرمای کم سابقه دمای هوا، شبکه برق کشور در پایداری کامل بوده است، این موفقیت را ناشی از همکاری ارزنده مردم و همچنین تلاش شبانه‌روزی فعالان صنعت برق کشور برشمرد. وی با قدردانی از همراهی مشترکان تهرانی، گفت: از ابتدای خرداد سال جاری، انشعاب برق افزون بر ۳۵۰ مشترک اداری شهر تهران به دلیل بی‌توجهی به مصوبه هیات وزیران درباره ضرورت کاهش مصرف برق توسط گروه‌های اجرایی این شرکت قطع شده است و رصد روزانه و لحظه‌ای مصرف برق ادارات تهران تا پایان فصل گرما ادامه خواهد داشت. مدیرعامل توزیع برق پایتخت افزود: از ابتدای مهر سال گذشته، ۱۴۲ برنامه عملیاتی در حوزه‌های مختلف به منظور گذر موفق از پیک بار تابستانه شهر تهران توسط کارشناسان این شرکت طراحی و طی مراحل مختلف اجرایی شده است که اجرای این برنامه‌ها تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در کنترل پایداری شبکه توزیع برق شهر تهران داشته است. ناظریان خاطرنشان ‌کرد: رفتار مصرفی مشترکان همواره یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر در وضعیت شبکه است و از آنجا که براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی هفته گرمی را پیش رو داریم، از همه مشترکان این شرکت درخواست می‌شود با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف انرژی بویژه در ساعات اوج مصرف، ما را در حفظ پایداری شبکه برق پایتخت همراهی کنند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران همچنین از همکاری قابل ملاحظه اداره‌های پایتخت در ساعت‌های اوج مصرف خبر داد و گفت: این همکاری در کنار تغییر ساعت اداری، آثار مثبت قابل ملاحظه‌ای در کاهش مصرف برق داشته است. وی ادامه ‌داد: برخی اداره‌ها نیز با وجود اخطارهای داده شده، توجهی به مصوبه ابلاغی هیات دولت نداشته‌اند که به همین دلیل با اخطار قبلی با قطع انشعاب برق مواجه شده‌اند.
***
طرح احصای کالاهای اموال تملیکی در انبارها اجرا می‌شود
عضو هیات مدیره سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از اجرای طرح احصای کالاهای اموال تملیکی در انبارهای این سازمان خبر داد. سعید غلامی باغی اظهار داشت: همه کالاهای موجود در سازمان چه ورودی و خروجی باید دارای ارزش باشد، این در حالی است که در دولت‌های قبل به آن کم‌توجهی شده بود یا تکلیفی برای آن نبوده است. وی افزود: کالاها فارغ از اعاده، فروش، انهدام و استرداد، در بدو ورود باید طبق موضوع ماده ۶ مکرر ٢ قانون مبارزه با قاچاق ثبت شوند. معاون بهره‌برداری و فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بیان ‌داشت: در طرح احصای کالاها، مشخصات، شرح و ارزش کالا توسط کاشف یا سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با درج در سامانه جامع انبارها ثبت می‌شود. وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم این سازمان تعیین تکلیف به موقع، درست و با قیمت مناسب کالاهای در اختیار است، گفت: سازمان در ادامه مسیر یکسری برنامه‌ها و رویدادهای جدید را رقم می‌زند.
***
ترازنامه بانک‌ها منجر به کاهش تسهیلات نشده است
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: تسهیلات پرداختی در 3 ماه نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه قبل رشد 25.8 درصدی داشت؛ در حالی که رشد تجمعی نقدینگی 3 ماهه نخست امسال 3.9 درصد بود. این آمار نشان می‌دهد کنترل نقدینگی و کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها منجر به کاهش پرداخت تسهیلات نشده است. محمدشیریجیان در دهمین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و‌ تبلیغات اقتصا‌دی کشور با ارائه گزارشی مقایسه‌ای از عملکرد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات، اظهار داشت: به ‌دنبال تدوین و اجرای برنامه پولی و تعیین هدف رشد نقدینگی برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، در کنار پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و جریمه بانک‌های متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی، رشد نقدینگی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون کاهش قابل توجهی یافته و از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۹ درصد در خرداد ۱۴۰۲ رسیده است. وی افزود: سال ۱۴۰۱ رشد نقدینگی به ۳۱ درصد رسید در حالی که سال قبل از آن این میزان ۳۹ درصد بود. وی اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ شاهد رشد 45.3 درصدی پرداخت تسهیلات بوده‌ایم؛ تسهیلات پرداختی در 3 ماه ابتدایی ۱۴۰۲ نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 25.8 درصدی داشت، در حالی که رشد تجمعی نقدینگی 3 ماهه نخست امسال 3.9 درصد بوده است و این آمار نشان می‌دهد کنترل نقدینگی و کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها منجر به کاهش پرداخت تسهیلات نشده است.

Page Generated in 0/0065 sec