printlogo


کد خبر: 265231تاریخ: 1402/5/2 00:00
دور دنیا

پیام امیر قطر به رئیسی تسلیم امیرعبداللهیان شد
وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر در دیدار با حسین امیرعبداللهیان پیام امیر قطر در دعوت از حجت‌الاسلام رئیسی برای سفر به دوحه را تسلیم وی کرد. به گزارش فارس، وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر که به تهران سفر کرده، بعدازظهر یکشنبه اول مرداد با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. محمد عبدالعزیز در این دیدار پیام «تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر در دعوت از حجت‌الااسلام‌والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور برای سفر به دوحه را تسلیم وی کرد. وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر همچنین روز گذشته با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و درباره روابط دوجانبه و نیز مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه ۲ کشور رایزنی و گفت‌وگو کرد. محمد عبدالعزیز الخلیفی در دیدار با باقری با اشاره به روابط همه‌جانبه و رو به پیشرفت ایران و قطر، استمرار و پیوستگی رایزنی‌های مقام‌های وزارت خارجه ۲ کشور را نشانه اراده جدی دو طرف برای رفع موانع در مسیر توسعه مناسبات و گشودن دریچه‌های جدید برای همکاری برشمرد و بر عزم کشورش برای ارتقای روابط اقتصادی با ایران تأکید کرد. وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر دیروز در دیدار با علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پیام کتبی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر را تقدیم احمدیان کرد.
***
لوکاشنکو:
واگنرها می‌خواهند به لهستان بروند
رئیس‌جمهور بلاروس در جریان دیدار با همتای روس خود که یکشنبه در سنت‌پترزبورگ انجام شد، گفت: انتقال اراضی اوکراین به لهستان غیرقابل قبول است و مینسک در صورت درخواست به غرب اوکراین کمک خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لوکاشنکو همچنین گفت نیروهای گروه واگنر می‌خواهند به لهستان بروند. نیروهای این گروه مایلند به ورشو و سپس شهر «ژشوف» بروند چون آن را شهری برای تامین تجهیزات نظامی نیروهای اوکراینی در طول نبرد برای شهر کلیدی آرتیوموفسک دونباس قلمداد می‌کنند. به گفته رئیس‌جمهوری بلاروس، نیروهای واگنر در این کشور باعث نگرانی مقام‌ها شده‌اند، چون می‌خواهند به لهستان بروند. آنها می‌دانند جنگ‌افزار نظامی برای حمایت از نیروهای اوکراینی در جریان نبرد در آرتیوموفسک از کجا آمده است. رئیس‌جمهوری بلاروس در دیدار با پوتین گفت، انتقال غرب اوکراین به لهستان یک سناریوی غیرقابل قبول برای مینسک است و وعده داد که اگر این منطقه درخواست کمک داشته باشد، به آن کمک کند. لوکاشنکو در دیدارش با پوتین افزود:‌ جدایی غرب اوکراین، تقسیم شدن این کشور و واگذاری اراضی به لهستان غیرقابل قبول است. اگر مردم غرب اوکراین به کمک نیاز داشته باشند، ما از آنها حمایت خواهیم کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در جریان دیدار و گفت‌وگو با الکساندر لوکاشنکو گفت: ضدحمله اوکراین علیه نیروهای روس شکست‌ خورده است. نیروهای اوکراینی متحمل ۲۶ هزار مورد تلفات شده‌اند. روز جمعه پوتین مدعی شده بود سران لهستان به دنبال تشکیل یک ائتلاف مورد حمایت ناتو برای مداخله در اوکراین و تصرف بخش‌هایی از غرب اوکراین هستند. وی همچنین گفته بود شاید اراضی بلاروس نیز در معرض خطر باشد و وعده تلافی در صورت حمله به روسیه یا بلاروس را داد.
***
عبدالمجید تبون:
تا زمانی که فلسطین اشغال است استقلال الجزایر کامل نیست
رئیس‌جمهور الجزایر تأکید کرد تا زمانی که فلسطین اشغال است، استقلال الجزایر کامل نیست. به گزارش ایسنا، عبدالمجید تبون در مصاحبه با شبکه سی‌سی‌تی‌وی چین همزمان با پایان سفرش به این کشور گفت: قدرت فلسطین در وحدت آن نهفته است. الجزایر با برخی کشورها از جمله چین تلاش می‌کند تا فلسطین به عضویت کامل سازمان ملل در‌آید. تا زمانی که فلسطین اشغال است، استقلال الجزایر کامل نیست. در حالی که استعمار امروز تلاش می‌کند با یک چهره جدید وارد شود اما تا زمانی که ملت‌های آفریقا آگاه هستند، این اتفاق نخواهد افتاد. وی درباره روابط با چین گفت: ما از همکاری با چین خرسند هستیم، چرا که این کشور یک ابرقدرت است و بر اساس دیکته‌های سیاسی عمل نمی‌کند. ما و چین از سال‌ها پیش برای ایجاد جهانی بهتر و عادلانه‌تر بویژه برای کشورهای توسعه‌نیافته مبارزه می‌کنیم. ما برای ایجاد جهان چندقطبی تلاش می‌کنیم. تبون گفت: الجزایر یکی از قطب‌های بزرگ در زمینه پزشکی در سطح آفریقا و خاورمیانه است و برای ایجاد شراکت با چین در بازارهای آفریقا تلاش می‌کند بویژه اینکه الجزایر یک ابرقدرت در آفریقا محسوب می‌شود و می‌تواند بین چین و کشورهای این قاره نقش میانجیگر را ایفا کند. وی اظهار کرد: ما درخواست عضویت در سازمان بریکس را داده‌ایم و در مرحله اول یک‌ونیم میلیارد دلار برای عضویت در بانک بریکس پرداخت می‌کنیم.

Page Generated in 0/0070 sec