printlogo


کد خبر: 265236تاریخ: 1402/5/2 00:00
تیم ملی کومیته ایران در فینال کاراته آسیا از سد قزاقستان گذشت
بر بام قاره کهن

تیم ملی کومیته مردان کشورمان در فینال مسابقات قهرمانی آسیا با شکست قزاقستان عنوان قهرمانی را از آن‌ خود کرد. روز پایانی نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ از صبح دیروز در مالاکای مالزی آغاز شد و مهدی خدابخشی، صالح اباذری، مهدی عاشوری، مهدی شهگل، محمود نعمتی، امیرحسین فداکار و سامان عدالتی اعضای کومیته تیمی ایران با 3 پیروزی پیاپی مقتدرانه راهی فینال این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا شدند و با شکست قزاقستان عنوان قهرمانی را به دست آوردند.
در نخستین مسابقه تیمی تیم ایران مقابل عربستان قرار گرفت که صالح اباذری در نخستین دیدار ۳ بر یک پیروز شد، دومین مسابقه را مهدی عاشوری با نتیجه ۸ بر ۳ واگذار کرد. در سومین رقابت مهدی خدابخشی به روی تاتامی رفت و موفق شد با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی برسد. محمود نعمتی نیز در آخرین رقابت در حالی که ۳ بر ۳ مسابقه تمام شد با قانون سنشو (اولین امتیاز) پیروز این رقابت شد. 
ملی‌پوشان کومیته تیمی کشورمان در دومین دیدار تیمی مقابل تیم عراق قرار گرفتند. سامان‌ عدالتی و محمود نعمتی هر دو با نتیجه ۹ بر صفر با اقتدار به پیروزی رسیدند که باعث شد تیم عراق دیگر نماینده سومش را روی تاتامی حاضر نکند و به این ترتیب تیم ‌ملی ایران پس از این پیروزی راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. رقابت در مرحله نیمه‌نهایی مقابل تیم اردن یک رقابت سخت بود؛ مهدی خدابخشی نخستین رقابت را با نتیجه ۱۰ بر ۳ به محمد الجعفری از اردن واگذار کرد، صالح اباذری نیز در دومین رقابت با نتیجه ۲ بر صفر شکست خورد. محمود نعمتی نماینده سوم ایران اما موفق شد با نتیجه ۲ بر صفر به پیروزی برسد و سپس مهدی عاشوری با نتیجه ۵ بر ۲ به پیروزی رسید تا تکلیف فینالیست قهرمانی آسیا به مبارزه پنجم کشیده شود. سامان عدالتی دیگر ملی‌پوش کشورمان در آخرین مسابقه سرنوشت‌ساز تیمی بین ایران و اردن موفق شد با شکست ۹ بر یک حریف خود مقتدرانه به پیروزی برسد و کومیته تیمی ایران را فینالیست این مسابقات کند. در فینال این رقابت‌ها هم کومیته تیمی مردان کشورمان به مصاف قزاقستان رفت و این دیدار حساس هم با نتیجه 3 بر صفر به سود تیم‌ ملی کشورمان تمام شد به این ترتیب عنوان قهرمانی این مسابقات به کومیته تیمی مردان ایران رسید.
در بخش بانوان هم تیم ایران با ترکیب آتوسا گلشادنژاد، مبینا حیدری و مبینا کاویانی با برتری مقابل تیم‌های تایلند، ازبکستان، ژاپن و چین تایپه راهی دیدار نهایی شد اما در دیدار پایانی ۲ بر صفر به ویتنام باخت و مدال نقره گرفت.
دومین‌ دوره مسابقات پاراکاراته و نوزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ که از جمعه ۳۰ تیر در مالاکای مالزی آغاز شده بود روز گذشته به کار خود پایان داد.
* رکورد بی‌نظیر آقای خاص کاراته ایران
تیم ملی کومیته تیمی کاراته در حالی با شکست قزاقستان به نهمین عنوان قهرمانی خود در آسیا دست یافت که با هدایت سیدشهرام هروی ۵ دوره قهرمان شده است. نوزدهمین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا در حالی دیروز با نهمین قهرمانی کومیته تیمی کشورمان به پایان رسید که سیدشهرام هروی، سرمربی تیم‌ ملی کاراته با کسب پنجمین عنوان قهرمانی رکورد خود را در این مسابقات دست‌نیافتنی کرد. تیم کومیته تیمی کشورمان با هدایت هروی در سال‌های 2017، 2018 و 2019 ابتدا موفق به هت‌تریک قهرمانی در قاره آسیا شد. سال 2021 تیم کشورمان با شکست مقابل قزاقستان در دیدار نهایی به عنوان نایب‌قهرمانی رسید و مجددا در ۲ سال گذشته با برتری مقابل تمام رقبای خود به عنوان قهرمانی دست یافت. نکته جالب اینکه در ۳ قهرمانی از ۴ عنوان قهرمانی دیگر کومیته تیمی کاراته کشورمان سیدشهرام هروی دستیار علیرضا سلیمانی، محمد بهرامی و مسعود رهنما بود. دیگر قهرمانی تیم کومیته تیمی کشورمان نیز با هدایت غلامرضا دباغیان در سال 1993 کسب شد. همچنین تیم ملی در نخستین و تنها دوره‌ای که کاراته در المپیک حضور داشت، با هدایت هروی یک مدال طلا کسب کرد.

Page Generated in 0/0051 sec