printlogo


کد خبر: 265239تاریخ: 1402/5/2 00:00
هتک حرمت‌های اخیر اروپایی‌ها به قرآن ریشه در اندیشه‌های قرون وسطایی آنها دارد
تمدن وحشی‌ها

گروه سیاسی: در روزهای اخیر اغلب کشورهای مسلمان جهان صحنه اعتراض مردم مسلمان نسبت به هتک حرمت قرآن کریم در اروپا بوده‌اند؛ هتک حرمتی که برآمده از خوی وحشی‌گری اروپایی‌هاست که ریشه در گذشته‌شان دارد. به فاصله چند هفته، اروپایی‌های به ظاهر متمدن 2 مرتبه در سوئد و یک مرتبه نیز در دانمارک اقدام به آتش زدن قرآن کریم کردند؛ اقدامی که خشم و انزجار مسلمانان جهان را در پی داشت و حتی منجر به اخراج سفرای سوئد از برخی کشورهای اسلامی شد. 
این اما نخستین بار نیست که مقدسات مسلمانان مورد هتک حرمت مدعیان آزادی بیان قرار می‌گیرد. اهانت به مقدسات اسلامی پیش از این و طی سال‌های گذشته بارها از سوی غربی‌ها تکرار شده است. روزهای ابتدایی بهمن‌ماه سال قبل بود که دولت سوئد به اسلام‌ستیزان چراغ سبز داد که اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کنند. از همین رو با مجوز و البته حمایت پلیس سوئد، راسموس پالودان، رهبر اسلام‌ستیز حزب راست افراطی «استرام کورس» دانمارک، مقابل سفارت ترکیه در استکهلم حاضر شد و قرآن را آتش زد. درست مشابه اقدامی که در هفته‌های اخیر سلوان مومیکا در سوئد انجام داد.
* سلمان رشدی؛ اوج اهانت غرب به مقدسات اسلامی
قدیمی‌ترین و البته مشهورترین اقدام ضداسلامی غربی‌ها، انتشار کتاب «آیات شیطانی» به قلم سلمان رشدی بود. او سال 1367 کتاب ضد اسلامی «آیات شیطانی» را نوشت و در آن شخصیت پیامبر اسلام (ص)، صحابه و همسران وی را در قالب انسان‌های دیگر اما با همان نام یا نام‌های مشابه، مورد اهانت قرار داد. همین موضوع باعث شد امام خمینی(ره) حکم به ارتداد او دهد؛ حکمی که همچنان به قوت خود باقی‌ است و طی این سال‌ها شاهد حملات مختلف به سلمان رشدی مرتد بوده‌ایم که آخرین آن مربوط به سال قبل است.
* توهین‌کننده‌ای که عاقبت به شر شد
پس از اقدام سلمان رشدی که منجر به صدور حکم ارتداد برای او شد، سال 2004 میلادی تئودور ون‌گوگ (از نوادگان برادر ونسان ون‌گوگ) که یک فیلمساز و روزنامه‌نگار هلندی بود فیلمی با نام «تسلیم یا مطیع» ساخت که در آن به اسلام به‌عنوان عامل اصلی سرکوب زنان مسلمان پرداخته شده بود. از آنجا که شخصیت اصلی این فیلم یک دختر مراکشی بود، پس از ساخت آن، تجمعات اعتراضی بسیاری در کشورهای آفریقایی از جمله مراکش رخ داد. 
ون‌گوگ مدتی پس از ساخت و انتشار این فیلم، توسط یک جوان مراکشی به هلاکت رسید.
* دانمارک، دوشادوش سوئد
همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، یکی از 3 هتک حرمت قرآن کریم که در چند هفته اخیر در اروپا رخ داده، مربوط به دانمارک است. شنبه هفته جاری بود که یک گروه راست افراطی در دانمارک، به بهانه آزادی بیان، نسخه‌ای از قرآن کریم را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ سوزاند. بر اساس این گزارش، اعضای این گروه راست افراطی که خود را «Danske Patrioter» (میهن‌پرستان دانمارک) می‌نامند، مقابل سفارت عراق در پایتخت دانمارک، در حالی که پلاکاردهایی ضد‌اسلامی در دست داشتند، علیه دین اسلام و شعائر آن شعار سر دادند، پرچم عراق و قرآن کریم را روی زمین انداختند و آنها را لگدمال کردند و این اقدام خود را به صورت زنده در حساب کاربری‌شان در فیسبوک منتشر کردند. این اقدام نیز همچون مورد مشابهی که در سوئد اتفاق افتاده بود، واکنش گسترده مسلمانان جهان را در پی
 داشت.
اما دانمارکی‌ها هم مثل سوئدی‌ها، در اسلام‌ستیزی سابقه‌ای طولانی دارند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۵ میلادی، «کورت وسترگارد» دانمارکی، طرحی موهون درباره پیامبر اکرم در روزنامه «یولاندز پستن» منتشر کرد. این کاریکاتور توهین‌آمیز با حمایت دولت دانمارک در رسانه‌ها به طور گسترده منتشر شد که اعتراض شدید مسلمانان سراسر جهان را در پی داشت. پس از چاپ این کاریکاتور به سفارتخانه‌های دانمارک در سراسر جهان حمله شد و در جریان درگیری‌ها عده زیادی کشته شدند. 
همین ایام بود که گزارش‌هایی نیز مبنی بر اهانت به قرآن کریم از سوی بازجویان آمریکایی در خلیج گوآنتانامو منتشر شد. گفتنی است این هتک حرمت از سوی بازرسان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مورد تایید قرار گرفت و تظاهرات گسترده‌ای از سوی مسلمانان در واکنش به آن بر پا شد.
بنا بر گزارش مهر، یک سال پس از این اتفاقات، در سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ هجری قمری) فیلم مستند کوتاه «فتنه» توسط یک فیلمساز هلندی ساخته شد. شروع این مستند، تصویری از صفحات قرآن کریم است که با تصویری از کاریکاتور موهن آغاز و در آن به آیات قرآن و شخصیت پیامبر(ص) توهین می‌شود. در انتهای فیلم نیز از مسلمانان خواسته می‌شود این آیات را خودشان از قرآن پاره کرده و دور بریزند و جلوی گسترش اسلام را بگیرند. فیلم با این جمله به پایان می‌رسد: «stop islamization». این فیلم در سکانسی، داستان را به جریان کشته شدن کارگردان فیلم «تسلیم» گره می‌زند و آشکارا خود را ادامه‌دهنده جریان هتک حرمت نشان می‌دهد. خیلی زود این فیلم و کاریکاتورهای موهن رسانه‌ای شدند و مردم مسلمان دنیا به خشم آمدند و تظاهرات‌های اعتراضی در جهان علیه کشور دانمارک به راه افتاد. برخی مقامات کشورهای اسلامی نسبت به این اهانت واکنش نشان دادند و تعدادی از کشورهای اسلامی نیز علیه کالاهای دانمارکی تحریم وضع کردند. در ایران هم علاوه بر تظاهرات، چند اقدام ابتکاری انجام شد و برخی شرکت‌های بزرگ دانمارکی تحریم شدند. رهبر معظم انقلاب هم همان سال (۱۳۸۵) را به نام «پیامبر اعظم (ص)» نامگذاری و بسیاری از مراجع عظام تقلید مثل آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، آیت‌الله نوری‌همدانی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی و... نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند و این اقدام را محکوم کردند.
* برنامه غربی‌ها برای سوزاندن ۳۰۰۰ نسخه قرآن
سپتامبر 2010 بود که «تری جونز» یک کشیش آمریکایی اعلام کرد قصد دارد 3 هزار نسخه از قرآن کریم را آتش بزند. همین موضوع باعث شد تا موج عظیم اعتراضی از سوی مسلمان جهان علیه او راه بیفتد. اعتراض گسترده مسلمان باعث شد تری جونز جرأت عملی کردن برنامه خود را نداشته باشد. چنانکه او در 11 سپتامبر 2010 و در ارتباط با انصرافش از قرآن‌سوزی گفت: «ما قطعاً قرآن‌سوزی نخواهیم داشت؛ نه امروز، نه هیچ وقت دیگر». با این حال همان زمان عده‌ای از افراط‌گرایان آمریکا اقدام به سوزاندن قرآن کریم کردند.
تری جونز نیز سال ۲۰۱۱ یک نسخه قرآن را در کلیسای فلوریدا به آتش کشید و تصاویر آن را منتشر کرد که واکنش شدید مسلمانان و حتی غیرمسلمانان جهان را برانگیخت. جونز همچنین سال ۲۰۱۲ نیز اقدام به ساخت فیلمی توهین‌آمیز علیه اسلام کرد. او فیلم «برائت از مسلمانان» را ساخت که انتشار قسمت‌هایی از این فیلم با دوبله عربی در برخی شبکه‌ها و سایت‌های مصری، بازتاب جهانی یافت و تظاهرات و اقدامات همراه با خشم مسلمانان، این ‌بار سفارتخانه‌های آمریکا را مورد هدف قرار داد.
* شارلی ابدو هم پای کار اسلام‌ستیزان آمد
سال 2015 میلادی بود که نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» با انتشار کاریکاتوری به محضر پیامبر اکرم (ص) اهانت کرد. این اقدام شارلی‌ابدو نیز مانند اقدامات قبلی غربی‌ها واکنش اعتراض‌آمیز و گسترده مسلمانان جهان را در پی داشت به طوری که تعدادی از مسلمانان به دفتر شارلی ابدو در فرانسه حمله کردند. در جریان این حمله، ۱۷ نفر که ۱۲ نفر از آنها کارکنان این نشریه فرانسوی بودند از جمله کاریکاتوریست این مجله که کاریکاتور موهن مورد اشاره را کشیده بود، کشته شدند. در همان سال نیز گروهی از فرانسوی‌ها با حمله به نمازخانه‌ای در محله «آژاکسیو»، آن را تخریب و قرآن‌های موجود در آن را آتش زدند. همان ایام نیز یک فرد دانمارکی یک نسخه از قرآن را سوزاند و فیلم آن را در فضای رسانه‌ای منتشر کرد. سال ۲۰۱۹ میلادی نیز اسلام‌ستیزان نروژی 2 نسخه از قرآن کریم را به سطل زباله انداختند. همچنین «لارس تورسن» رهبر گروه افراطی و اسلام‌ستیز نروژی یک نسخه از قرآن را سوزاند. گروه افراطی او در سال ۲۰۲۰ نیز، با برگزاری تجمعی، تعدادی از صفحات قرآن کریم را پاره کردند. همچنین تابستان سال ۲۰۲۲ عده‌ای از اسلام‌ستیزان اقدام به هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی در مقابل مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان و در روز تاسوعای حسینی کردند.
***
مشکل غرب با اسلام چیست؟
رشد و گسترش دین اسلام و به تبع آن جامعه مسلمانان در دنیای غرب، به کابوس کشورهای غربی تبدیل شده و غربی‌ها را به تکاپو انداخته تا به هر نحوی شده از تبدیل این کابوس به واقعیت جلوگیری کنند. توهین به مقدسات اسلامی و هتک حرمت قرآن کریم که در هفته‌های اخیر شاهدش بودیم نیز بخشی از پروژه غرب برای مقابله با اسلام است.
چنانچه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیامی که در واکنش به هتک حرمت قرآن در سوئد صادر کردند، در ارتباط با اسلام‌ستیزی غربی‌ها گفتند: «توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روزبه‌روز افزون‌تر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند».
با این حال و به‌‌رغم میل کشورهای غربی، آمار مسلمانان در جهان، بویژه در جوامع اروپایی رو به گسترش است. در همین رابطه می‌توان به آماری که یک مرکز تحقیقاتی منتشر کرده بود اشاره کرد. چند سال قبل بود که مرکز تحقیقات پیو مستقر در واشنگتن، با انتشار آماری اعلام کرد در سال 2023 میلادی جمعیت مسلمانان اروپا به بیش از 58 میلیون نفر خواهد رسید. پیو همچنین پیش‌بینی کرده بود جمعیت مسلمانان حاضر در سوئد در سال ۲۰۵۰ بدون احتساب مهاجران مسلمان، به 11.2 درصد و با احتساب مهاجران مسلمان به 30.6 درصد خواهد رسید.
* بربریت در اروپا زنده است
کشورهای اروپایی برخلاف تمام ادعایی که مبنی بر متمدن بودن دارند، همچنان در گذشته خود مانده و روحیات توحش و غیرانسانی اجدادشان را حفظ کرده‌اند. جدا از همه اهانت‌هایی که غربی‌ها در سال‌های گذشته نسبت به اسلام و مقدسات اسلامی داشته‌اند، ۳ مورد اخیر هتک حرمت قرآن در سوئد و دانمارک که با چراغ سبز دولت‌های این کشورها رخ داد، نشان‌دهنده آن است که اروپایی‌ها برخلاف ادعای خود، نه‌تنها بویی از آزادی بیان نبرده‌اند، بلکه هر موضوعی برخلاف نظر آنها باشد، محکوم به نابودی است.
سلاخی آزادی بیان توسط اروپایی‌ها درحالی است که سوئد اعلام کرده هتک حرمت‌های اخیر قرآن کریم در راستای آزادی بیان(!) بوده است.
در سوی مقابل توحش غربی‌ها، جوامع مسلمانی قرار دارند که تمام کتب مقدس ادیان الهی از جمله انجیل را همانند قرآن محترم می‌شمارند و در طول سال‌هایی که قرآن و مقدسات اسلامی از سوی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مورد هتک حرمت قرار گرفته، هیچ اهانتی به این کتب مقدس نکرده‌اند. با این حال همان جوامع قرون وسطایی اروپا خود را متمدن و مسلمانان را جهان سومی می‌خوانند. این هم از طنزهای تلخ عصر حاضر است.
***
جمعیت بیش از 2 میلیارد نفری مسلمانان
فروردین‌ماه امسال بود که شبکه خبری الجزیره در گزارشی اعلام کرد جمعیت مسلمانان جهان از 2 میلیارد نفر گذشت.
این شبکه در گزارش خود با اعلام این خبر نوشت: تازه‌ترین آمارهای جمعیتی جهان نشان می‌دهد امروز، چهارشنبه، ۵ آوریل ۲۰۲۳، جمعیت مسلمانان جهان به ۲ میلیارد و ۶ میلیون نفر رسیده که بیش از ۲۵ درصد کل جمعیت ۸ میلیارد و ۲۷ میلیون نفری جهان را تشکیل می‌دهد.
الجزیره همچنین اعلام کرد: از نظر تعداد پیروان، اسلام دومین دین بزرگ در جهان است. دین اسلام در ۲۶ کشور در آسیا، آفریقا، خاورمیانه و جنوب صحرای آفریقا دین رسمی به‌شمار می‌رود و رشد اسلام سریع‌تر از هر دین دیگری در سراسر جهان است. جمعیت مسلمانان جهان گروهی متنوع و رو به رشد است که در سراسر جهان پراکنده شده و از نظر تعداد پیروان، اسلام بعد از مسیحیت دومین دین بزرگ جهان به شمار می‌رود. مسلمانان در تمام مناطق جهان حضور دارند و بیشترین جمعیت مسلمانان در منطقه آسیا و اقیانوسیه زندگی می‌کنند که شامل کشورهایی مانند اندونزی، پاکستان، هند و بنگلادش می‌شود که دارای بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان در جهان هستند.
بنا به گزارش این شبکه خبری، علاوه بر منطقه آسیا و اقیانوسیه، جمعیت مسلمان قابل توجهی در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین در جنوب صحرای آفریقا وجود دارد. در اروپا و آمریکای شمالی نیز جوامع مسلمان رو به رشدی بویژه در مناطق شهری زندگی می‌کنند. مسلمانان، نقش مهمی در جهان امروز ایفا می‌کنند و به‌‌رغم چالش‌هایی که با آن مواجه هستند، همچنان خدمات قابل توجهی به جوامع خود و به طور کلی به جهان ارائه می‌کنند.

 


Page Generated in 0/0063 sec