printlogo


کد خبر: 265249تاریخ: 1402/5/2 00:00
اخبار امیدوار کننده درباره تأمین نهاده و افزایش تولید جوجه‌های یک روزه
مرغ رام می‌شود؟
قیمت هر کیلو مرغ در روزهای اخیر به بیش از ۱۰۰ هزار تومان در پروتئینی‌های پایتخت رسید

گروه اقتصادی: قیمت هر کیلو مرغ در پروتئینی‌های پایتخت 100 هزار تومان را هم رد کرده و در شرایطی که قیمت گوشت قرمز در حال نزدیک شدن به رکوردهای جدید میلیونی است، مردم برای تهیه این کالا که سهم بسزایی در سبد غذایی‌شان دارد به مشکل خورده‌اند. در این شرایط دبیر صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه خبر از افزایش تولید مرغ داده است و از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی نیز گفته است تحویل سویا به واحد‌های مرغ گوشتی انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا چند روز آینده نیاز واحد‌های پرورشی به صورت کامل تامین شود.
به گزارش «وطن امروز»، مرغ با گذشتن از قیمت 100 هزار تومان برای هر کیلو بار دیگر تبدیل به سرخط خبری رسانه‌ها شد البته در برخی مراکز مانند میادین میوه و تربار شهرداری هر کیلو مرغ با قیمت نزدیک به قیمت مصوب (73 هزار تومان) به صورت صفی و سهمیه‌ای (هر فرد 2 مرغ) در حال توزیع است. در چنین شرایطی بساط قطعه‌فروشی مرغ نیز داغ شده است و برخی عرضه‌کنندگان این محصول برای در امان ماندن از دست تعزیرات و دیگر نهادهای نظارتی اقدام به فروش قطعات مرغ می‌کنند. در هفته‌های گذشته که میزان عرضه مرغ به بازار کمتر شده، این محصول به صورت قطعه‌بندی‌شده و با نرخ‌های دلخواه به وفور در بازار به فروش می‌رسد.
* نهاده در حال تأمین است
در این شرایط اما فعالان صنفی و تولیدکنندگان مرغ اخبار امیدوارکننده‌ای در این رابطه می‌دهند که نویدبخش آن است شاید قیمت مرغ در روزهای آینده کاهش یابد. اوایل هفته بود که علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی در رابطه با وضعیت توزیع نهاده‌های دامی گفت: تامین سویا برای رشد جوجه‌های گوشتی در واحد‌های پرورش با مشکل مواجه شده بود که با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی و اقدامات و هماهنگی‌های صورت‌گرفته با واردکنندگان نهاده‌های دامی، بارگیری و تحویل سویا به سمت واحد‌های مرغ گوشتی انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا چند روز آینده نیاز واحد‌های پرورشی به صورت کامل تامین شود. وی ادامه داد: انتظار ما این است که واردکنندگان پس از دریافت وجه از مرغداران، نهاده را در اختیار مرغداران بگذارند، چرا که مرغداران توان تهیه نهاده آزاد را ندارند. ابراهیمی ابراز امیدواری کرد با گشایشی که صورت گرفته شاهد افزایش تولید مرغ گوشتی در کشور باشیم و با هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط بتوانیم تامین‌کننده داخل و صادر‌کننده به کشورهای هدف باشیم.
به طورکلی تامین نهاده یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مرغ طی سالیان گذشته بوده است و همواره تولیدکنندگان در این زمینه با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده‌اند. 
* هفته آینده تولید بیشتر می‌شود
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نیز روز گذشته در گفت‌وگویی از افزایش تولید مرغ خبر داد و گفت: میزان جوجه‌ریزی و تولید مرغ در کشور افزایش یافته است و در نتیجه از هفته آینده با توزیع مناسب، این محصول به نرخ مصوب خود نزدیک می‌شود. محمدرضا صدیق‌پور اظهار داشت: خرداد سال جاری 167  میلیون و 596 هزار قطعه تخم مرغ برای تولید جوجه یک‌روزه گوشتی وجود داشت که 125 میلیون و 532 هزار جوجه یک‌روزه از آن تولید شد. وی افزود: از این تعداد 112 میلیون و 970 هزار قطعه مجوز جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها صادر شد، 13 میلیون قطعه  نیز به این دلیل باقی ماند که جوجه تولیدی با مجوز‌های جوجه‌ریزی مطابقت نداشت. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه ادامه داد: از 125 میلیون و 532 هزار جوجه یک روزه تولید شده در خرداد سال جاری یک میلیون و 631 هزار قطعه آن از منشا واردات بوده است. وی تصریح کرد: تیرماه سال جاری نیز 131 میلیون و 293 هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شد و برای تولید در اختیار واحدهای مرغ گوشتی قرار گرفت. صدیق‌پور گفت: پیش‌بینی  می‌شود تولید جوجه یک روزه در مردادماه نیز در مقایسه با ماه قبل، 3 تا 4 میلیون قطعه افزایش یابد. وی اظهار داشت: سال گذشته میزان تولید جوجه یک‌روزه در اسفند ماه به  90 میلیون قطعه کاهش یافته بود که اکنون تولید افزایش یافته است. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه ادامه داد: اثرات افزایش تولید جوجه یک‌روزه و جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور از هفته آینده مشخص می‌شود و شاهد افزایش تولید و عرضه مرغ در کشور خواهیم بود. صدیق‌پور گفت: با برنامه‌ریزی که در توزیع مرغ در کشور صورت می‌گیرد امیدواریم قیمت مرغ هفته آینده به قیمت‌های مصوب نزدیک و کمبود تولید رفع شود.
* توزیع ۶۰۰ تن مرغ گرم و منجمد در بازار از این هفته
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در این باره گفت: از هفته جاری روزانه حداقل ۳۰۰ تن مرغ گرم و ۳۰۰ تن مرغ منجمد وارداتی در میادین تربار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت مصوب عرضه شده است. علیرضا پیمان‌پاک افزود: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به همزمانی برخی مناسبت‌ها همچون ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین، بازگشت حجاج و سفر‌های تابستانی، به منظور کنترل قیمت مرغ و گوشت در بازار، با همکاری بانک مرکزی نسبت به تامین ارز و افزایش فوری حجم واردات اقدام کرده است. وی گفت: از هفته جاری روزانه حداقل ۳۰۰ تن مرغ گرم و ۳۰۰ تن مرغ منجمد وارداتی در میادین تربار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت مصوب عرضه شده است. قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: علاوه بر این 5 هزار تن گوشت گوساله منجمد هفته جاری به قیمت مصوب پشتیبانی امور دام توزیع خواهد شد. وی گفت: با واردات روزانه ۱۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی از روسیه، رومانی و مغولستان و توزیع به قیمت هر کیلو ۲۶۰ هزار تومان و واردات گوشت منجمد و توزیع به قیمت ۱۸۰ هزار تومان تلاش می‌شود قیمت گوشت در ایام پیش رو کنترل شود. پیمان‌پاک افزود: تا ۳ هفته آتی نیز فرآیند واردات گوشت گرم از آفریقا به قیمت هر کیلو ۱۸۰ هزار تومان به ظرفیت واردات گوشت گوسفندی کشور افزوده خواهد شد.

Page Generated in 0/0041 sec