printlogo


کد خبر: 265252تاریخ: 1402/5/2 00:00
اخبار

تحویل ۱۴۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن به متقاضیان
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۴۵۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها توسط این بنیاد احداث می‌شود، از تحویل ۱۴۷ هزار واحد به متقاضیان و اجرای ۳۰۸ هزار واحد در سراسر کشور خبر داد. اکبر نیکزاد با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ساخت ۴۵۵ هزار واحد در شهرها و روستاهای سراسر کشور آغاز شد،‌ گفت: از این تعداد ۱۴۷ هزار واحد در شهرها و روستاها تکمیل و به مردم تحویل شده است. وی واحدهای در دست اجرا توسط بنیاد را در حال حاضر ۳۰۸ هزار واحد عنوان کرد و افزود: از تعداد واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در حال اجرا توسط بنیاد مسکن، ۱۵۰ هزار واحد در شهرها و ۱۵۸ هزار واحد در روستاها واقع است. 
***
متروی پرند در آستانه افتتاح
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از برنامه بهره‌برداری متروی تهران-پرند به طول ۱۹ کیلومتر در هفته دولت خبر داد. علیرضا جعفری گفت: در برنامه است متروی تهران-پرند که پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد دارد در هفته دولت امسال وارد خط سرویس‌دهی ‌شود. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه در این خط مترو کارفرما شهرداری تهران است، افزود:  با توجه به اینکه این خط به شهروندان پرند سرویس‌دهی دارد، بر اساس مصوبات بودجه‌ای، مقرر شد شرکت عمران شهرهای جدید ۷۰۰ میلیارد تومان در این خط کمک اعتباری به شهرداری تهران داشته باشد که این کار انجام شد. جعفری ادامه داد: شهرداری تهران نیز بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان برای این خط سرمایه‌گذاری کرد تا این خط در مدار سرویس‌دهی قرار گیرد. وی همچنین از پیشرفت ۹۹ درصدی قطار حومه‌ای تهران - هشتگرد خبر داد و گفت: درباره متروی هشتگرد اختلافی بین پیمانکار مترو درباره محاسبه صورت وضعیت قطعی پروژه وجود دارد. با توجه به اینکه اسناد و مدارکی که توسط پیمانکار ارائه می‌شود بعضا مشکلات فنی دارد، پرونده در حال ارجاع به شورای فنی کشور برای اعلام نظر نهایی قرار دارد. زمانی که این موضوع در شورای عالی فنی کشور بررسی شود با تغییر نهایی سیگنالینگ این خط بهره‌برداری می‌شود.
***
تسهیلات مسکن افزایش یافت
بانک مسکن از افزایش انواع تسهیلات مسکن اعم از خرید مسکن انفرادی، خرید مسکن زوجین و جعاله در تهران و شهرستان‌ها خبر داد. تسهیلات خرید مسکن در تهران، برای املاکی که حداکثر تا ۲۵ سال عمر کرده‌اند به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و برای املاکی که ۲۵ تا ۳۰ سال عمر دارند، به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین تسهیلات خرید مسکن انفرادی در مراکز استان و شهرستان‌هایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند به مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان برای املاک ۲۵ ساله و ۲۴۰ میلیون تومان برای املاک ۲۵ تا ۳۰ سال افزایش یافت. این تسهیلات در سایر مناطق به ترتیب برای املاک ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ سال، به مبلغ ۲۴۰ و ۱۶۰ میلیون تومان تغییر یافت. تسهیلات خرید مسکن برای زوجین نیز در تهران برای املاکی که حداکثر ۲۵ سال عمر دارند، ۸۰۰ میلیون تومان و برای املاکی که ۲۵ تا ۳۰ سال عمر دارند، ۶۴۰ میلیون تومان شد. زوجینی که در مراکز استان و شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند از این‌ پس می‌توانند برای بناهای ۲۵ ساله ۶۴۰ میلیون تومان و برای بناهای ۲۵ تا ۳۰ ساله ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این تسهیلات در سایر مناطق برای ساختمان‌های ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ ساله به ترتیب به مبالغ ۴۸۰ و ۳۲۰ میلیون تومان تغییر یافت. تسهیلات جعاله نیز بدون هیچ قید و شرطی در همه مناطق و برای همه املاک، ۱۶۰ میلیون تومان شد.
***
لزوم کاهش ۱۰ درصدی مصرف برای تأمین پایدار برق
سخنگوی صنعت برق گفت: اکنون حدود ۲۰ میلیون کولر آبی و ۱۰ میلیون کولر گازی در کشور فعال است و اگر مردم فقط ۱۰ درصد در مصرف این وسایل صرفه‌جویی کنند، امکان تأمین پایدار برق فراهم می‌شود. مصطفی رجبی‌مشهدی افزود: اوج تقاضای مصرف برق به عدد ۷۲ هزار و ۲۶۰ مگاوات رسید و فاصله‌ای چندانی با حد نصابی که 2 هفته پیش پشت‌سر گذاشتیم، ندارد. وی ادامه داد: میزان مصرف برق به‌صورت لحظه‌ای ۵۰۰ مگاوات نسبت به روزها گذشته بیشتر شده است و اگر این روند ادامه یابد، به حد نصاب جدیدی از اوج مصرف می‌رسیم. سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: تاکنون نسبت به بار پایه که حدود ۴۰ هزار مگاوات است، بیش از ۳۲ هزار مگاوات اثر بار سامانه‌های سرمایشی است. وی ادامه داد: امسال همانند پارسال نیست که مشترکان پرمصرف نمی‌توانستند از طرح‌های تشویقی استفاده کنند و این دسته از مشترکان نیز به‌سادگی با کاهش مصرف خود می‌توانند از پاداش بهره‌مند شوند؛ با تنظیم دمای کولرگازی روی ۲۵ درجه و بالاتر، ۲۰ درصد از مصرف کاسته خواهد شد، همچنین استفاده از دور کُند کولرهای آبی کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف را به دنبال خواهد داشت. سخنگوی صنعت برق افزود: مردم اگر همکاری کنند و فقط ۱۰ درصد کاهش مصرف برق داشته باشند حتماً به‌صورت پایدار می‌توانیم برق همه بخش‌های مختلف را تأمین کنیم.

Page Generated in 0/0056 sec