printlogo


کد خبر: 265256تاریخ: 1402/5/2 00:00
قالیباف و رئیس مجلس صربستان در دیدار با یکدیگر بر توسعه همکاری‌های دو‌جانبه تأکید کردند
دست دوستی تهران و بلگراد

گروه سیاسی: ولادیمیر اورلیچ رئیس مجلس صربستان که در رأس هیأتی وارد تهران شده، روز گذشته با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.
قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیات پارلمانی صربستان گفت: همواره در فرصت‌های موجود به‌ دنبال توسعه همکاری‌های دوجانبه بوده و هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر توسعه روابط پارلمانی که بستری برای گسترش همکاری‌های 2 دولت و 2 ملت خواهد بود، اظهار داشت: فرصت‌های بسیاری میان 2 کشور موجود است که می‌توان برای توسعه همکاری‌ها از آنها استفاده کرد.
رئیس قوه مقننه در ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان 2 کشور که ۶۰ میلیون یورو است را رضایت‌بخش ندانست و افزود: یکی از علل آن تحریم‌های ظالمانه و خلاف حقوق بین‌المللی آمریکا علیه ایران است اما مجموعه تجارت ما در شرایط فعلی تحریم قریب به ۱۰۰ میلیون یورو برآورد می‌شود از این رو قطعاً راه‌هایی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی وجود دارد که از وظایف پارلمان‌ها است که در این مسیر برای دولت‌ها راهگشایی کنند. وی در ادامه با اشاره به فرصت‌های تجاری مناسب میان 2 کشور که با هدف‌گذاری صحیح می‌توان آن را تقویت کرد، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران و صربستان 2 کشور مقتدر در حوزه خاورمیانه و بالکان هستند از این رو می‌توانند در برقراری صلح، ثبات و امنیت بسیار اثرگذار باشند. قالیباف با تأکید بر اینکه پارلمان‌های صربستان و ایران باید فعالیت‌های اقتصادی میان 2 کشور را تقویت کنند، گفت: هرچه روابط اقتصادی میان 2 کشور توسعه یابد، امنیت و ثبات در 2 منطقه خاورمیانه و بالکان بیش از پیش برقرار خواهد شد. این روابط می‌تواند از جمله در صنایع نفت و پتروشیمی باشد. قالیباف همچنین در ادامه با ابراز امیدواری از برگزاری نشستی میان کمیسیون مشترک ایران و صربستان در پاییز سال جاری، گفت: قطعاً در دیدارهایی که در جریان این سفر با ریاست‌جمهوری و وزارت صمت خواهید داشت، آشنایی بیشتری با ظرفیت‌های موجود پیدا خواهید کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ثبات در منطقه بالکان افزود: منطقه ژئوپلیتیکی بالکان بسیار حائز اهمیت است که در این میان صربستان یکی از کشورهای محوری در این منطقه است. ولادیمیر اورلیچ نیز در این دیدار ضمن تشکر از دعوت و میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران از وی و هیأت همراه، هدف از این سفر را توسعه روابط در همه زمینه‌ها عنوان کرد و گفت: طبیعی است که در وهله اول به دنبال توسعه روابط پارلمانی صربستان و ایران باشیم و به دنبال آن توسعه سایر روابط را میان 2 کشور رقم بزنیم از این رو قصد ادامه دادن سنت‌های دیرینه و دوستانه خود را داریم که این موضوع قطعاً سیاست همه دستگاه‌های صربستان بوده که از سوی رئیس‌جمهور، اعضای دولت و نمایندگان پارلمان کشورمان پیگیری می‌شود.
* رسیدن به ۱۵۰ میلیون یورو حجم تبادلات هدفگذاری شده است
رئیس مجلس صربستان اظهار کرد: قطعاً حجم تبادلات تجاری با ظرفیت‌های موجود 2 کشور همخوانی ندارد اما در صحبتی که با سفیر ایران داشتیم متوجه شدیم برنامه‌های زیادی برای توسعه این تبادلات وجود دارد که در این راستا پروژه‌هایی میان 2 کشور در دست اقدام است که به ۱۰۰ میلیون یورو می‌رسد و سال آینده نیز این حجم از تبادلات را به ۱۵۰ میلیون یورو افزایش خواهیم داد که با اراده 2 کشور امکان‌پذیر است. اورلیچ با بیان اینکه دولت صربستان با درک شرایط موجود هیچگاه از سیاست تحریم دفاع نکرده است، گفت: زمانی کشور ما نیز متحمل شرایط سخت تحریم بود از این رو این روش را اشتباه می‌دانیم. لازم است به دلیل مقاومتی که در برابر شرایط تحریم در سطح بین‌الملل داشته اید به شما تبریک بگویم و این اراده را داریم که در مقابل فشارهای متعدد مقاومت کرده و در کنار شما قرار بگیریم. وی درادامه با اشاره به اهمیت ظرفیت کمیسیون مشترک میان صربستان و ایران با بیان اینکه نشست آنها در پاییز سال جاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع صربستان رئیس این کمیسیون مشترک از سوی صربستان هستند که بیانگر نگاه جدی ما به کارکرد این کمیسیون مشترک است. قطعاً در زمینه همکاری‌های میان 2 کشور اراده کافی وجود دارد.
* تاکید بر حمایت‌ ایران و صربستان از یکدیگر در مجامع بین‌المللی
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با ولادیمیر اورلیچ نیز که در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: روابط بین 2 کشور ایران و صربستان بسیار دیرینه است و بیش از ۸۰ سال روابط بین 2 کشور برقرار بوده و امروز دومین سفر ریاست محترم مجلس صربستان به تهران به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. قالیباف ادامه داد: میان 2 کشور ایران و صربستان مواضع بسیار خوب و هماهنگی در سطح بین‌المللی و نشست‌های بین‌المللی وجود دارد، در دیدار امروز بر این همکاری‌ها با وجود فشارهای احتمالی برخی کشورها تاکید شد.
رئیس پارلمان صربستان نیز با اشاره به دیدار با محمدباقر قالیباف تاکید کرد: به ایشان عرض کردم و لازم می‌دانم تکرار کنم قدردان مواضع اصولی و پایدار جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامیت ارضی صربستان هستیم. اورلیچ به رسمیت نشناختن کوزوو از سوی جمهوری اسلامی ایران را به معنای ایستادن در جناح عدالت و حقوق بین‌الملل عنوان کرد. اورلیچ با ابراز خرسندی از قبول دعوت توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به بلگراد خاطرنشان کرد: این موضوع سبب افتخار ما است که میزبان رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان پارلمان ایران در بلگراد باشیم. همچنین همانطور که قول داده بودیم همکاری‌های خود را در بلگراد، تهران یا هر منطقه دیگری ادامه خواهیم داد.

Page Generated in 0/0049 sec