printlogo


کد خبر: 265259تاریخ: 1402/5/2 00:00
شیخ حسین انصاریان: پیش از محرم عده‌ای می‌گفتند در جلسات عزاداری شرکت نکرده و سیاه‌پوشی نکنید اما مشاهده می‌کنید حضور مردم چند برابر شده است
با حسین بمانیم

گروه فرهنگ و هنر: دهه اول محرم به نیمه رسیده و حالا گوشه‌گوشه شهر و روستا، معابر و میادین، مساجد و تکایا، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه، پرچم عزای حسین(ع) و اهل بیتش برافراشته شده است. مجالس وعظ و سخنرانی و مداحی پرشور و گرم است تا شور و شعور حسینی در جامعه جریان یابد. در پایتخت نیز این مجالس همچون هر سال در نقاط مختلف شهر برپاست و یکی از این مجالس، جلسات سخنرانی حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان که امسال در حسینیه هدایت و امامزاده صالح(ع) سخنرانی دارد، دیروز در مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله(ع) اظهار داشت: نور اباعبدالله(ع) با نور حق تعالی پیوند خورده است و این نور را تا قیامت نمی‌توان خاموش کرد. وی با اشاره به نام‌های قرآن مجید اظهار داشت: پروردگار نام‌هایی را برای قرآن اعلام کرده که تمام آنها در این کتاب آسمانی ذکر شده است. یکی از این اسامی «نور» است که اولیای الهی این نور را با چشم دل می‌توانند مشاهده کنند. 14معصوم(ع) هم طبق آیات قرآن و مهم‌ترین روایات، نور معرفی شده‌اند، بر همین اساس اگر حسین(ع) را از کسی بگیرند، آن فرد دیگر وجود باارزشی ندارد.
استاد انصاریان با بیان اینکه امام حسین(ع) یکی از مصادیق قطعی نورالله است، اظهار داشت: نور اباعبدالله(ع) با نور حق تعالی پیوند خورده است و این نور را تا قیامت نمی‌توان خاموش کرد. پروردگار می‌فرماید عده‌ای تا قیامت با حرف‌های نجس خود می‌خواهند این نور را خاموش کنند اما من پشتوانه این نور هستم و این نور را تا اوج کمال بالا می‌برم؛ همان‌گونه که پیش از محرم عده‌ای پیام‌هایی ارسال می‌کردند مبنی بر اینکه در جلسات عزاداری شرکت نکرده و سیاه‌پوشی نکنید اما مشاهده می‌کنید حضور مردم چند برابر شده است. جوانان و عزیزانم! از جلسات اباعبدالله(ع) هیچگاه فاصله نگیرید، چرا که این نور دست گناه را از روی سر ما برمی‌‌دارد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ریا باطل‌کننده تمام اعمال نیک است، تصریح کرد: باید مراقب باشیم اعمال خود را با ریا مخلوط نکنیم، چرا که ریا قدرت باطل کردن تمام اعمال مثبت انسان را دارد، هر چند تنها جایی که ریا نمی‌تواند عملی را باطل کند، گریه و عزاداری برای امام حسین(ع) و کمک به مجالس سوگواری اباعبدالله(ع) است. در کتاب شریف کامل الزیارات آمده است امام صادق می‌فرمایند: خدایا! گریه‌کنان حسین(ع) را مورد رحمت قرار بده!
استاد انصاریان با بیان اینکه دهه محرم جای گناه نیست، بیان کرد: حتی اگر با امام حسین(ع) ارتباطی ندارید، به احترام امام حسین(ع) از اعمال خود مواظبت کنید؛ قطعا امام حسین(ع) این احترام شما را جواب داده و به شما کمک می‌کند.
همان‌طور که اشاره شد مراسم عزاداری اباعبدالله در هیات‌های بزرگ تهران به مناسبت دهه اول محرم در حال برگزاری است. همه، از هر قشر و سنی در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) حضور دارند؛ گویی مراسم عزای حسین(ع) تبعیض و تفاوت نمی‌شناسد و همه با هر نوع تفکر و شخصیتی می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.
محمود کریمی از مداحان سرشناس کشورمان که مجالس هیات خود یعنی رایه‌العباس را  همواره در فضای امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر بر پا می‌کرد، دهه اول محرم امسال به دلیل کمبود فضا برای حضور عزاداران حسینی، مکان هیات را به پادگان ۰۶ ارتش منتقل کرده است. چند ماه خادمان هیات رایه‌العباس(ع) در پادگان ۰۶ ارتش در حال آماده‌سازی محیطی برای برگزاری مراسم عزاداری بودند. سال ۱۴۰۰ منبر سخنرانی و جایگاه مرثیه‌خوانی مراسم با الهام از سبک چهارپایه‌خوانی در وسط جمعیت عزاداران تعبیه شده بود که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت و هیات‌های بسیاری، این سبک را در مجالس خود پیاده کردند.
* هیأت مسجد ارگ تهران
مسجد ارگ یک پایگاه سیاسی و یکی از بزرگ‌ترین مساجد تهران شناخته می‌شود. همه ساله رجال سیاسی مطرحی در این مسجد حضور دارند و در مراسم‌ عزاداری محرم شرکت می‌کنند. حاج‌منصور ارضی، محمود کریمی و سعید حدادیان و سایر مداحان شناخته شده از جمله کسانی هستند که هیات‌های عزاداری این مسجد را زنده و پویا نگه می‌دارند.
تهرانی‌ها نیز مانند اهالی سایر شهرهای ایران مراسم‌های مذهبی ماه‌های محرم و صفر را با شکوه تمام برپا می‌کنند. 
هیات ریحانه‌النبی(س) هم این شب‌ها در امامزاده صالح(ع) با پیش‌منبرخوانی سیدحسین عرب، سخنرانی حجت‌الاسلام حسین انصاریان و مداحی محمدحسین پویانفر از اذان مغرب میعادگاه عاشقان حسین(ع) است.
هیات ریحانه‌الحسین(س) نیز در اشرفی اصفهانی، باغ فیض، خیابان ۲۲ بهمن، حسینیه معظم ریحانه‌الحسین(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام حامد کاشانی و مداحی سیدمجید بنی‌فاطمه میزبان عاشقان سیدالشهدا(ع) است.
همچنین هیات عشاق‌الحسین(ع) در میدان امام حسین، خیابان ۱۷ شهریور، نبش چهارراه صفا، حسینیه عشاق‌الحسین(ع) با سخنرانی علی قربانی و مداحی سیدمهدی حسینی از ساعت ۲۰:۳۰ پذیرای عزاداران است.
هیات آیین حسینی نیز با پیش‌منبرخوانی حجت‌الاسلام اهری و سخنرانی حجت‌الاسلام حامد کاشانی و مداحی میثم مطیعی از ساعت 21 در بلوار کوهک، خیابان دانشگاه، مجتمع امام رضا علیه‌السلام میزبان عزاداران حسینی است.
همچنین هیات‌الرضا(ع) محفل بسیجیان و رهروان شهدا با سخنرانی حجت‌الاسلام صادقی واعظ و مداحی رضا هلالی از نماز مغرب در بلوار کشاورز، خیابان حجاب، سالن نمایشگاهی حجاب پذیرای جوانان بسیاری است که به عشق امام حسین(ع) به این مراسم می‌آیند. هیات بین‌الحرمین نیز با سخنرانی شیخ‌ناصر خلج و مداحی جواد مقدم و محمدرضا میرزاخانی از ساعت 21 در ورزشگاه شهید شیرودی میزبان عزاداران است.

Page Generated in 0/0053 sec