printlogo


کد خبر: 265261تاریخ: 1402/5/2 00:00
رمزگشایی از سندروم اسلام‌ستیزی در اسکاندیناوی

حنیف غفاری: روز شنبه در همگامی و حمایت از هتاکی به قرآن کریم در استکهلم پایتخت سوئد، گروه دانمارکی موسوم به Danske Patrioter کتاب مقدس مسلمانان را در کپنهاگ مورد اهانت قرار داد. مدت‌هاست نام سوئد و دانمارک در عرصه اسلام‌ستیزی سیستماتیک به یکدیگر گره خورده است! در کپنهاگ، با یک سیاستمدار منحوس به نام «راسموس پالودان» روبه‌رو می‌شویم. راسموس پالودان ظاهرا یک سیاستمدار وابسته به جریان راست افراطی در دانمارک محسوب می‌شود. او رهبری حزب ملی‌گرای افراطی موسوم به «مسیر سخت» را برعهده دارد. این حزب سال 2017 میلادی تاسیس شده و در طول حیات نکبت‌بار خود، بارها تجمعاتی را برای اهانت به کتاب دینی مسلمانان برگزار کرده است. 
پلیس و نیروهای امنیتی دانمارک، ابایی از حمایت علنی از پالودان ندارند. چندی پیش یک جوان سوری به اتهام پرتاب سنگ به سوی این سیاستمدار اسلام‌ستیز و وقیح، به 2 ماه زندان و اخراج از دانمارک محکوم شد. قرآن‌سوزی روز شنبه در کپنهاگ نیز محصول تحرکات پالودان و همپالگی‌های وی است اما سوال اصلی این است: پالودان و جریان وی محصول و خروجی کدام جریان پشت پرده در دانمارک و اسکاندیناوی هستند؟ آیا می‌توان آنها را به مثابه یک جریان سیاسی - فکری مستقل (آن هم از نوع ملی‌گرای فوق‌افراطی) در نظر گرفت؟
ماجرا بسیار پیچیده است! زمانی که سال 2010 میلادی در ماجرای تیراندازی «آندرس برویک» تروریست ضدمهاجرت نروژی به کمپ نوجوانان حزب کارگر نروژ 75 نفر کشته شدند، بخشی از جریان راست افراطی در دانمارک تصمیم گرفت ضمن اعلام برائت از برویک و دیگر کسانی که به صورت همزمان طرفدار اندیشه‌های افراطی و مبارزات مسلحانه بودند، خود را به جریانی مترقی، پارلمانی و سیاسی تبدیل کند. با این حال بخش دیگری از جریان راست افراطی معتقد به هدایت خشونت‌های سیستماتیک علیه مسلمانان بود. راسموس پالودان از مصادیق و اعضای اصلی این جریان بود. کسی که برخلاف برخی دیگر از سران جریان‌های ملی‌گرای افراطی در دانمارک معتقد است «اسلام‌ستیزی» باید آشکار و توأم با جنجال و خشونت باشد و حتی در این مسیر، اگر لازم باشد باید مسلمانان را مورد بدترین هجمه‌های ممکن قرار داد.
افزایش تصاعدی حملات نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه علیه مهاجران مسلمان در دانمارک و حوزه نوردیک، محصول ترویج همین تفکر افراطی و خشونت عملیاتی توسط پالودان است.
«لارس لوکه راسموسن» نخست‌وزیر سابق و «مته فردریکسن» نخست‌وزیر سوسیال - دموکرات فعلی دانمارک هر دو نقش مهمی در تقویت پشت پرده جایگاه پالودان و جریان اسلام‌ستیز متبوعش ایفا کردند.
انتقادات ظاهری جریانات لیبرال، سوسیال - دموکرات و محافظه‌کار دانمارک نسبت به عملکرد پالودان، بیش از آنکه واقعی باشد، نوعی شوی سیاسی با هدف ترویج «اسلام‌ستیزی سیستماتیک» در کپنهاگ و دیگر شهرهای دانمارک بود. جریانات سنتی دانمارک پس از ثبت رسمی حزب پالودان، از اینکه هزینه «اسلام‌ستیزی در دانمارک» پای آنها نوشته نمی‌شود بسیار خرسند بودند! ضمن آنکه به خوبی نسبت به حمایت دستگاه امنیتی کشورشان از جریان پالودان و وابستگی مطلق وی به این مجموعه آگاه بودند. 
سرویس اطلاعات و امنیت دانمارک (DSIS)، در هم‌افزایی مطلق با 2 سازمان تروریستی -جاسوسی موساد و سیا، صحنه‌گردان اصلی اقدامات پالودان محسوب می‌شود. طی سال‌های  2008 تاکنون ( 2023 میلادی)، چندین بار ماجرای تسلط دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم موقت صهیونیستی به اطلاعات شهروندان دانمارکی (با حمایت سرویس اطلاعات و امنیت دانمارک) افشا شده است اما این پرونده‌ها جملگی به گونه‌ای مرموز و در سایه سکوت حمایت‌آمیز دولت‌های مختلف دانمارک مختومه شده و دیگر اثری از پیگیری آنها نیز نیست! فراموش نکنیم دستگاه امنیتی دانمارک و دولت این کشور، ضعیف‌تر از آن هستند که میزبان قرآن‌سوزی و اسلام‌ستیزی اعلامی و آشکار در خاک کشور خود باشند و تضمین چنین رویدادهایی قطعا از آن سوی مرزهای دانمارک و اسکاندیناوی انجام می‌شود.
در نهایت، قرآن‌ستیزی‌های اخیر در استکهلم و کپنهاگ محصول هم‌افزایی 4 دستگاه امنیتی سوئد، دانمارک، رژیم اشغالگر قدس و آمریکا بوده و مترسک‌هایی نظیر مومیکا و پالودان، مجریان و بازیگران این نمایش وقیحند. بدیهی است علاوه بر لزوم مجازات مومیکا و پالودان بابت این وقاحت و اهانت، مصادر و اتاق‌های فرمانی که مشغول هدایت این روند خطرناک در حوزه نوردیک و اسکاندیناوی هستند نیز باید مورد قضاوت و محاکمه مسلمانان و وجدان‌های بیدار بشری قرار گیرند.

Page Generated in 0/0060 sec