printlogo


کد خبر: 265262تاریخ: 1402/5/2 00:00
کیوزاکی، پیشگوی اقتصادی سرشناس دوباره هشدار داد
سقوط دلار و سهام آمریکا نزدیک است

یکی از سرشناس‌ترین پیشگویان بازارهای مالی هفته گذشته ظرف ۴۸ ساعت پیش‌بینی کرد به‌زودی فاتحه دلار و بورس آمریکا با هم خوانده خواهد شد. رابرت کیوزاکی، نویسنده و اقتصاددان مشهور آمریکایی که در ماه‌های اخیر مداوم درباره سقوط اقتصاد مبتنی بر دلار هشدار داده است، روزهای چهارشنبه و جمعه گذشته با 2 توئیت مهم ابتدا اجلاس آتی اتحادیه بریکس در آفریقای جنوبی را رویدادی تعیین‌کننده در حذف واحد پول ایالات متحده از مبادلات جهانی توصیف کرد و سپس به بازار سهام این کشور درباره رکودی قریب‌الوقوع هشدار داد.  کیوزاکی شهرتش را پیش از هر چیز مدیون کتاب «پدر پول‌دار، پدر بی‌پول» است که مشترکا با شارون لچر سال ۱۹۹۷ به رشته تحریر درآورد؛ کتابی که بیش از ۶ سال در فهرست پرفروش‌ترین‌های انتشارات نیویورک‌تایمز قرار داشت و بیش از ۳۲ میلیون نسخه از آن به بیش از ۵۱ زبان دنیا در بیش از ۱۰۹ کشور فروخته شده است. او با چنین پشتوانه‌ای در سال‌های اخیر مرگ قریب‌الوقوع دلار را پیش‌بینی و دلار را به همراه ارزهای کاغذی، کاغذ باطله یا دستمال توالت‌های بدون پشتوانه توصیف کرده و به مخاطبان خود سفارش کرده طلا، نقره یا بیت‌کوین بخرند. این بازارخوان آمریکایی چهارشنبه گذشته با تذکر مجدد در این باره که دلار «پول جعلی» است، توئیت زد: «سقوطی بزرگ در راه است. پول جعلی، یا به عبارتی دیگر ارز فیات (کاغذی)، مردنی است. نشست بریکس در آفریقای جنوبی در ۲۲ آگوست (۳۱ مرداد) میخ‌های تابوت پول جعلی فیات را خواهد کوبید». او در ادامه با استناد به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه کشور‌های عضو بلوک اقتصادی بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی یک ارز مشترک با پشتوانه طلا هستند، درباره پایان سلطه دلار آمریکا به طور خاص هشدار داد و‌ نوشت: «دلار خواهد مرد»  و «تریلیون‌ها دلار به خانه هجوم خواهند آورد» و «تورم [آمریکا] از سقف عبور خواهد کرد».
کیوزاکی که ماه ژوئن (خرداد) گذشته زنگ خطر سقوط بزرگ بازار آمریکا بویژه بزرگ‌ترین سقوط املاک و مستغلات در تاریخ این کشور را به صدا در‌آورده بود، جمعه پیش در توئیتی دیگر از وجود نشانه‌های متعدد درباره سقوط بازار سهام آمریکا در آینده نزدیک خبر داد. وی با سابقه پیش‌بینی فروپاشی بانک عظیم لیمان برادرز قبل از وقوع رکود بزرگ مالی در سال 2008  گفته خودش در بازار سهام یا اوراق قرضه بازی نمی‌کند، زیرا ترجیح می‌دهد سرمایه‌اش بیش از حد در کنترل باشد.
کیوزاکی نوشت: چرا بورس در حال اوج گرفتن است؟ زیرا «سقف بدهی» برداشته شده است؛ یعنی بدهی ملی با بورس افزایش می‌یابد. ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند و آمریکا فقیرتر می‌شود. با این حال بسیاری از نشانه‌ها حاکی از سقوط شدید بازار سهام است. اگر آینده شما به سهام و اوراق قرضه بستگی دارد، لطفا مراقب باشید، مشاوره حرفه‌ای بخواهید. او در توئیتی نوشت: «ترس از افسردگی در راه است». این بازارخوان سرشناس در آخرین توئیت خود توضیح داد دلیل  انتظارش برای سقوط بازار سهام این است که - همان طور که قبلا پیش‌بینی کرده بود - صندوق ذخیره فدرال - یا بانک مرکزی خصوصی آمریکا - نرخ‌های بهره را افزایش داده تا قیمت‌های ناپایدار را مهار کند  که این به نوبه خود باعث سقوط سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و حتی طلا می‌شود. این پیش‌بینی کیوزاکی تا اینجا محقق شده چرا که ایالات متحده طی چند ماه گذشته با بدترین تورم خود در دهه‌های اخیر روبه‌رو بوده است؛ معضلی که صندوق فدرال را وادار به اجرای یک دوره افزایش نرخ بهره تا بیش از ۵ درصد طی یک سال کرد.

Page Generated in 0/0055 sec