printlogo


کد خبر: 265271تاریخ: 1402/5/3 00:00
مداحان، شاعران و هنرمندان هتک حرمت مجدد نسبت به قرآن کریم را محکوم کردند
مدافعان حریم قرآن

در پی هتک حرمت مجدد نسبت به قرآن کریم، مداحان و شاعران اهل بیت(ع) و همین طور هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز انزجار نسبت به این عمل شنیع، نسبت به این کار جاهلانه و غیرانسانی واکنش نشان دادند. در ادامه واکنش‌های هیات‌های عزاداری و مداحان اهل بیت(ع) به هتاکی‌های رخ داده در سوئد و دانمارک به قرآن کریم، محمود کریمی، محمدحسین پویانفر و حنیف طاهری در شب‌ ششم محرم به این اقدام موهن واکنش نشان دادند و با بلند کردن قرآن به نوحه‌خوانی پرداختند.
محمود کریمی که در مراسم عزاداری خیمه‌العباس(ع) در هیات رایه‌العباس(ع) مجلس عزاداری برپا کرده بود، با سر دست گرفتن قرآن که با بلند کردن قرآن توسط عزاداران حاضر همراه بود، ابتدا این نوحه را خواند:
میان شعله می‌سوزد مگر باران، نمی‌سوزد
اگر چه جسم هم آتش بگیرد، جان نمی‌سوزد
این هتک حرمت مصداق ننگ است
با کل مسلمین اعلان جنگ است
لبیک یا قرآن ‌الله اکبر
نمی‌دانند این اصحاب نار، این شعله بر دوشان
که حمد آتش نمی‌گیرد، که الرحمن نمی‌سوزد
آتش به خیمه، آتش به قرآن
سوزانده سینه ما را حسین جان
محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت(ع) هم در شب ششم محرم در امامزاده صالح(ع) هنگامی که ذکر «حسین» در هیات گرفته بود، قرآن به دست گرفت و هتاکی به قرآن را محکوم کرد. در این زمان آیاتی از قرآن کریم در هیات تلاوت شد. 
همچنین مهدی رسولی از دیگر مداحان اهل بیت نسبت به این ماجرا در هیأت خود واکنش نشان داد که بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌ها به دنبال داشت. 
حنیف طاهری مداح اهل بیت(ع) هم در شب پنجم محرم در هیات عبدالله بن الحسن(ع) به مداحی برای قرآن پرداخت. در زمان مداحی او، عزاداران قرآن بالای دست گرفته بودند. متن شعر او به شرح زیر بود:
رو سر ما سایه قرآنه، دین ما به پایه قرآنه
جون این سینه‌زنا‌ی دنیا فدای یک آیه قرآن
قرآن و اهل بیت، نور هدایته
رأس روی نیزه‌ها، گرم تلاوته
وسیعلم الذین ظلموا ‌ای منقلب ینقلبون
پرچم ما، پرچم قرآنه، این دهه محرمه قرآنه
ای مدافع حرم کاری کن، این دفاع از حرم قرآنه
قرآن و اهل بیت، بسته به جان ما
با ظالمان بگو این وعده خدا
وسیعلم الذین ظلموا ‌ای منقلب ینقلبون
* غزل نوسروده میلاد عرفان‌پور در واکنش به هتک حرمت قرآن
میلاد عرفان‌پور در واکنش به هتک حرمت قرآن غزلی سرود که در ادامه می‌خوانیم.
«نمرود تیر بسته به زیبایی خدا»
روی گل محمدی از اشک، تر شده است
با ما مصیبتی‌ست که عالم خبر شده است
با ما مصیبتی‌ست که ورد زبان شده
با ما مصیبتی‌ست که خون جگر شده است
دشمن به فتنه سنگر تصویر را گرفت
لشکر نبرده‌ایم و نبردی دگر شده است
آن سوی خنده‌ها، همه دندان گرگ بود
اینک زبان‌شان به دهان، نیشتر شده است
از هیچ زاده‌اند و پی هیچ، زیسته
شیطان، بر این جماعت ابتر، پدر شده است
نمرود تیر بسته به زیبایی خدا
زیبایی خدا، به خدا بیشتر شده است
هم مصحف شریف، درخشیده باز هم
هم آتش جهنم‌شان شعله‌ور شده است
عالم، هنوز در صلوات است و همچنان
این رایت نبی است که بر بام، بر شده است
* واکنش هنرمندان به اقدام وقیحانه آتش زدن قرآن، نمایشگاه کاریکاتور می‌شود
سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، کاریکاتوریست شناخته‌شده و مدیر خانه کاریکاتور ایران درباره واقعه آتش زدن قرآن کریم در سوئد گفت: ما شاهد اتفاق تلخی از سوی دولت سوئد بودیم که با عنوان آزادی بیان به کتاب آسمانی بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان، توهین کرد. برای شرایط ایجاد‌شده عنوان و نامی جز نفرت‌پراکنی نمی‌توان گذاشت و این اتفاق برای نخستین‌بار نیست که رخ  داده، چرا که پیش از این هم این بی‌حرمتی تکرار شده بود و کشور دانمارک نخستین کشوری بود که به پیامبر اسلام(ص) توهین کرد. 
وی با بیان اینکه دشمنان با آتش زدن قرآن نوعی فضای دوقطبی بین مسلمانان و کشور‌های مسیحی به وجود آوردند، اظهار کرد: وقتی چنین جسارتی به قرآن کریم روا داشته می‌شود، طبیعی است که مسلمانان دنیا به تبع آن خشمگین می‌شوند و برای برخورد با این اتفاق اقدام می‌کنند و ۲ پرچم دانمارک و سوئد که نشانی از فریب دارند به آتش کشیده می‌شود. این کاریکاتوریست با تاکید بر اینکه از زمان شروع شکل‌گیری رژیم صهیونیستی تاکنون، این شرایط بدترین موقعیت رژیم جعلی بوده است، گفت: ما در حوزه هنری با هدف افشای پشت صحنه این اتفاق شوم با رئیس حوزه هنری و معاونت هنری حوزه هنری گفت‌وگو کردیم و به این نتیجه رسیدیم نمایشگاهی به شکل حضوری و مجازی برگزار کنیم. بر همین اساس با دوستان همدل و همراه حوزه کارتون و کاریکاتور صحبت شد تا آثاری را خلق کنند. 
وی که بار‌ها اعلام کرده کاریکاتور زبان قدرت، زبان جهانی اعتراض و زبان مقاومت است، اظهار کرد: از آنجا که زبان بین‌المللی کارتون و کاریکاتور سرعت بسیار بالایی دارد، بنابراین این حوزه را گزینه مناسبی برای تولیدات هنری دیدیم تا فعالان بتوانند آثارشان در واکنش به این اتفاق (سوزاندن قرآن) را نشان دهند. 
شجاعی‌طباطبایی درباره واکنش هنرمندان گفت: محمدحسین نیرومند، عباس گودرزی، علی شعبانی، محمدعلی رجبی و محمدرضا دوست‌محمدی از جمله افرادی هستند که در این مسیر ما را همراهی می‌کنند. من چند اثر هنری تولید کرده‌ام که در فضای مجازی منتشر شده و تا الان هم ۲۰ اثر هنری از سوی هنرمندان تولید و ارائه شده است که با رسیدن به حد نصاب ۴۰ تا ۵۰ اثر، نمایشگاه حضوری هم در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. 
این هنرمند در سخنانش به این نکته اشاره کرد که از هر فرصتی برای نمایش آثار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، چون ایتا، بله، روبیکا و... استفاده می‌شود و آثار بعد از تولید، در اختیار شبکه‌های تلویزیونی و خبری قرار می‌گیرد.
* اعلام آمادگی ایران برای میزبانی اجلاس آیسسکو و اتخاذ تصمیم درباره قرآن‌سوزی
وزیر فرهنگ در نامه‌ای رسمی به دبیرکل سازمان جهانی آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی خبر داد.
محمدمهدی اسماعیلی در بخشی از این نامه با محکوم کردن اقدام دولت سوئد برای صدور مجوز قرآن‌سوزی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد میزبان اجلاس فوق‌العاده وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی درباره اتخاذ مواضع یکسان و هماهنگ در موضوع هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم باشد. در نامه وزیر فرهنگ خطاب به دبیرکل سازمان آیسسکو آمده است:
«جناب آقای دکتر سالم بن المالک
دبیرکل محترم آیسسکو
اطلاع دارید که متاسفانه در کشور سوئد، مجوز رسمی دولتی برای قرآن‌سوزی صادر شده است و این اتفاق بسیار ناروا در سایه حمایت دولت سوئد انجام گرفته و موجبات نارضایتی مسلمانان در سراسر جهان را فراهم آورده است. موضع‌گیری رسمی آیسسکو بویژه دبیرخانه اجلاس وزرای فرهنگ عضو آیسسکو می‌تواند به عنوان موضع رسمی اعلان و نارضایتی و ناخشنودی را رسما ابراز کند. با اطلاعی که از سوابق جنابعالی دارم، مطمئنم برای جلوگیری از اقدامات مشابه در کشورهای دیگر و به منظور آرامش کشورهای اسلامی از اقدام ارزشمند دریغ نخواهید فرمود. همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد میزبان اجلاس فوق‌العاده وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی درباره اتخاذ مواضع یکسان و هماهنگ در موضوع هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم باشد».
سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو/ ICESCO) سازمانی تخصصی است که با حمایت سازمان همکاری اسلامی (OIC) فعالیت می‌کند و در زمینه‌های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشورهای اسلامی و به منظور حمایت و تقویت روابط بین کشورهای عضو به فعالیت مشغول است. دفتر مرکزی این سازمان در رباط، پایتخت مراکش واقع شده است.

Page Generated in 0/0070 sec