printlogo


کد خبر: 265277تاریخ: 1402/5/3 00:00
وزیر امور خارجه ایران از پایان طرح ایجاد کریدور زنگزور توسط باکو خبر داد
زنگزور به بن‌بست رسید

گروه سیاست خارجی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در تهران میزبان «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان بود و با وی درباره مسائل منطقه‌ای و دوجانبه گفت‌وگو کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه خبر از پایان طرح کریدور زنگزور از سوی آذربایجان داد.
حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای ارمنستانی خود گفت: ما برای رابطه با ارمنستان اهمیت قائل هستیم. با کشورهای واقع در قفقاز جنوبی پیوندهای ریشه‌دار تاریخی و فرهنگی و تمدنی داریم. وزیر خارجه بیان کرد: باور داریم تقویت گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه و همسایگان ما نقشی مهم در درک مشترک، همچنین ترسیم چشم‌اندازی مطلوب مبتنی بر منافع مشترک یکایک کشورهای این منطقه ایفا می‌کند. امیرعبداللهیان تصریح کرد: باور داریم قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود. تبدیل قفقاز به میدان رقابت بین قدرت‌ها، صلح را در منطقه ما به تاخیر خواهد انداخت و چالش جدی در منطقه ایجاد خواهد کرد. وزیر امور خارجه ادامه داد: درباره مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان امروز با همکارم گفت‌وگو کردیم. معتقدیم دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و اکنون زمان آن است که نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز مستقر شود. صلحی جامع و پایدار، صلحی است که زمینه‌های بروز جنگ و درگیری را از بین برده باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در گفت‌وگوهای امروز با همتایم توضیح دادم که در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان شنیدیم که نگاه به کریدور زنگزور در راستای رفع موانع از سوی ایشان مطرح شد و آقای علی‌اف اطمینان داد جمهوری آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور و بستن مسیرهای مواصلاتی و تاریخی موجود بین ایران و ارمنستان نبوده و هرگز نخواهد بود.
وی ادامه داد: ما نیز برای مقامات جمهوری آذربایجان توضیح دادیم حتی در شرایط بحران، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه مسیر مواصلاتی آذربایجان به نخجوان را مسدود نکرده و در این رابطه توافقی بین 2 کشور وجود دارد.
«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و مهمان‌نوازی همتای ایرانی و گفت‌وگوی سازنده‌اش با امیرعبداللهیان گفت: برای جامعه ارمنی روابط تاریخی غنی با کشور دوست و برادر ایران از اهمیت برخوردار است. ایران برای ما همواره دوستی منحصربه‌فرد بوده و خواهد بود، بویژه در غلبه با چالش‌های موجود. به گفته میرزویان، این گونه مراودات و رفت و آمدهای دیپلماتیک در گسترش تعاملات موثر است. وزیر خارجه ارمنستان با بیان اینکه ایران و ارمنستان به دنبال گسترش همکاری‌های 2 کشور در زمینه‌های تکنولوژی و انرژی هستند، افزود: می‌خواهیم حجم تجارت خارجی بین 2 کشور را به 3 میلیارد دلار برسانیم. وی همکاری‌ها در حوزه‌های جاده‌ای و ترانزیتی را دارای اهمیت ویژه برای 2 کشور خواند و گفت: سال گذشته شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان بودیم و ان‌شاءالله در ادامه شاهد افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز خواهیم بود. این دیپلمات عالیرتبه ارمنستانی به برگزاری نشست مشورتی ارمنستان، هند و ایران در ایروان اشاره کرد و افزود: گسترش همکاری‌ها و تعاملات تجاری و ترانزیتی با ایران برای ارمنستان بسیار حائز اهمیت است.
وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشت: روابط بدون افت و خیز 2 کشور به واسطه تلاش‌های مشترک در جهت پیشرفت و پویایی است که بیانگر افق جدیدی در همکاری‌های 2 کشور است. میرزویان اقدامات صورت گرفته برای تعامل بین مجالس 2 کشور را مهم خواند و افزود: امروز بر ضرورت برقراری ثبات و امنیت در قفقاز جنوبی تأکید کردیم و همکارم را در جهت روند عادی‌سازی روابط آذربایجان و ارمنستان قرار دادم. وی گفت: اعلامیه آلماتی و مفاد آن برای ما نقش محوری دارد و تضمین امنیت مرز بر پایه تمامیت ارضی برای ما مهم است. تشکیل مکانیسم بین‌المللی پایدار برای گفت‌وگوها با باکو برای ما از اهمیت برخوردار است. میرزویان خاطرنشان کرد: آذربایجان به جای گفت‌وگو با مردم قره‌باغ سیاست پاکسازی قومی را در دستورکار قرار داده که نمونه آن محدود کردن کریدور لاچین است. وزیر خارجه ارمنستان افزود: آذربایجان از ۱۵ ژوئن اقدام به توقف ارسال مواد غذایی و انتقال بیماران به ارمنستان کرده‌ است. وضعیت بحران انسانی در قره باغ حاکم است و نقض فاحش ضوابط بین‌المللی بشردوستانه و خلاف اعلامیه سه‌جانبه نوامبر است. میرزویان خاطرنشان کرد: ارمنستان تمایل شدید به رفع انسداد زیرساخت‌ها دارد و معتقد است رفع انسداد آنها باید بر پایه حق حاکمیت کشورها و اصول عمل متقابل و تساوی باشد.

Page Generated in 0/0064 sec