printlogo


کد خبر: 265279تاریخ: 1402/5/3 00:00
دور دنیا

انفجار در شرکت صنایع نظامی رافائل حیفا
برخی منابع صهیونیستی روز گذشته از وقوع یک انفجار عظیم در شرکت صنایع نظامی «رافائل» رژیم صهیونیستی در شهر حیفا در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. بنا بر اعلان منابع محلی، ساکنان شهرهای حیفا و عکا صدای انفجار را احساس کردند. پلیس رژیم صهیونیستی مدعی است این انفجار در پی انجام یک آزمایش در صنایع نظامی رافائل به وقوع پیوسته است. به‌رغم ادعای رسانه‌های صهیونیستی، منابع تسنیم در سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند که هنوز علت این انفجار عظیم برای مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل مشخص نیست. این انفجار همزمان با ناآرامی‌های سیاسی فراگیر در سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به کودتای قضایی نتانیاهو به وقوع پیوسته است. نهادهای امنیتی اسرائیل پیش از این نسبت به احتمال وقوع حملات و اقدامات هدفمند همزمان با اعتراضات خیابانی هشدار داده بودند. «رونن برگمان» تحلیلگر امور راهبردی و امنیتی رژیم صهیونیستی روز گذشته در مطلبی نسبت به افزایش سطح آسیب‌پذیری اسرائیل در برابر تهدیدات داخلی و خارجی ابراز نگرانی کرد. ساعاتی پس از انفجار مشکوک ظهر دیروز در صنایع نظامی رافائل در شهر حیفا، خبرها از وقوع دومین حادثه مشکوک امنیتی در سرزمین‌های اشغالی همزمان با جلسه کنست رژیم صهیونیستی و اعتراضات خیابانی حکایت دارد. منابع خبری همچنین از وقوع آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های شهر قدس اشغالی خبر می‌دهند.
***
نظامی اوکراینی:
در هر 100 متر پیشروی 5 نفر تلفات می‌دهیم
بر اساس گزارش‌ها، با افزایش تلفات ارتش اوکراین در ضدحملات علیه روسیه، نیروهای اوکراینی روحیه خود را از دست می‌دهند. یک پیاده‌نظام ارتش اوکراین که خواست ناشناس بماند، به «کی‌یف پست» گفت: «هر 100 متر از زمینی که به دست می‌آوریم به معنای چهار تا 5 پیاده‌نظام است که صفوف را ترک کرده‌اند. این میانگین تلفات است». وی افزود به محض حمله به مواضع روسیه، آنها از توپخانه برای کوبیدن مواضع ما از جلو تا عقب استفاده می‌کنند. به گزارش «بیزینس اینسایدر»، وی درباره آنچه در جریان ضدحملات در حال رخ دادن است گفت: تا زمانی که ایستاده‌ایم و حرکت نمی‌کنیم می‌توانیم بگوییم تلفاتی وجود ندارد، ممکن است برخی جراحات جزئی باشد. به محض آنکه به جلو می‌رویم، تلفات سنگینی وجود دارد. تا نصف (نیروهای) یک یگان در ازای هر کیلومتری که می‌گیریم و معلوم هم نیست بعدا بتوانیم کیلومتر به دست آمده را حفظ کنیم. به گفته این سرباز که نزدیک دونتسک تحت کنترل روسیه می‌جنگد، یگان او چند سنگر روسیه را گرفت اما بعد از دست داد «زیرا به نیروهای مسلح اوکراین آموزش گرفتن آنها داده شده اما چگونگی حفظ آنها در مقابل ضدحملات را آموزش نداده‌اند». یک پزشک رزمی ناشناس هم به کی‌یف پست گفت به روس‌ها هشدارهای اولیه زیادی درباره ضدحملات داده شد که باعث شد خود را بخوبی آماده کنند. وی توضیح داد: «نیروهای روسیه با ایجاد میدان‌های مین متراکم که به معنای آن است که نیروهای اوکراین با سرعت حلزون حرکت می‌کنند، آماده شدند و هر اینچ مربع مین‌گذاری شده است». به گفته این نظامی اوکراینی، بسیاری از نیروهای مهندس رزمی کشته می‌شوند زیرا جلوتر از سایر نیروها حرکت می‌کنند.
***
پوتین قانون روبل دیجیتال را امضا کرد
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه، ۲۴ ژوئیه قانونی را درباره روبل دیجیتال، سومین شکل پول ملی روسیه، امضا کرد. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در سندی که در پورتال رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شده، مفاهیم اساسی لازم برای معرفی روبل دیجیتال ذکر شده است. هیات‌مدیره بانک روسیه تعرفه تراکنش‌های ارز دیجیتال را تعیین خواهد کرد. پیش‌تر گزارش شده بود بانک روسیه قصد دارد روبل دیجیتال را به عنوان فرم دیگری از ارز ملی روسیه راه‌اندازی کند که از آن می‌توان به صورت آفلاین و برای پرداخت‌های آنلاین استفاده کرد. تنظیم‌کننده دسترسی به روبل دیجیتال را برای همه عوامل اقتصادی از جمله افراد، مشاغل و دولت روسیه فراهم خواهد کرد. بانک روسیه اعلام کرد انتقال اجباری حقوق‌ها و مستمری‌ها به روبل دیجیتال وجود نخواهد داشت. روبل دیجیتال هم مشابه دو معادل موجود آن - روبل نقدی و غیرنقدی -تاریخ انقضا نخواهد داشت. مفهوم ارز دیجیتال ملی اواخر سال ۲۰۲۰ توسط بانک مرکزی روسیه مطرح شد. در حقیقت شکل جدیدی از پول است که انتظار می‌رود یک نوع همزیستی با روبل نقدی و غیرنقدی داشته باشد و برخلاف ارزهای مجازی نظیر بیت‌کوین، روبل دیجیتال کمترین ریسک را خواهد داشت و توسط مقررات مالی این کشور در جهت حمایت و پشتیبانی از روبل سنتی خواهد بود.
***
اجبار یک پزشک زن مسلمان در آمریکا به برداشتن حجاب
منابع خبری از یک اقدام نژادپرستانه توسط پلیس آمریکا و اجبار یک پزشک زن عراقی در ایالت کنتاکی به خلع حجاب خبر دادند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه رای‌الیوم، شورای روابط آمریکایی- اسلامی ( CAIR) در این باره اعلام کرد که یک پزشک زن عراقی پلیس دانشگاه کنتاکی آمریکا را متهم به بازداشت چند ساعته وی کرده است. طبق این گزارش، این پزشک عراقی که به هویتش اشاره‌ای نشده، اعلام کرده است پلیس کنتاکی دستان او را برای چند ساعت بسته و او را مورد بازجویی قرار داده است. وی همچنین اعلام کرده است که پلیس دانشگاه کنتاکی وی را مجبور به خلع حجاب کرده است. این شهروند عراقی مقیم آمریکا از شورای مذکور درخواست کرده است که این پرونده را پیگیری کند. شورای روابط آمریکایی - اسلامی درباره دلیل بازداشت این زن نیز اعلام کرد که وی حین رانندگی و به دلیل نقص چراغ‌های خودرو بازداشت شده بود. این زن به الجزیره گفته است، در حالی که به او دستبند ‌زده بودند و در یک سالن عمومی که همه می‌توانستند وی را ببینند از او خواسته شد حجاب خود را بردارد اما این درخواست را نپذیرفته و درخواست کرده به یک مکان خصوصی منتقل شود.

Page Generated in 0/0058 sec