printlogo


کد خبر: 265282تاریخ: 1402/5/3 00:00
تهدید خطیر توسط هواداران به خاطر احتمال رفتن نکونام قبل از‌ شروع لیگ
استقلال؛ سرزمین عجایب

مدیرعامل باشگاه استقلال که امیدوار بود با حضورش در این مسؤولیت به وضعیت «قرمز» آبی‌های پایتخت سروسامان دهد، در آستانه شروع رقابت‌های لیگ برتر از سوی هواداران تهدید شد. تیم فوتبال استقلال که در چند فصل اخیر یکی از مدعیان اصلی قهرمانی لیگ برتر بوده و ۲ فصل قبل با فرهاد مجیدی رکورد قهرمانی بدون باخت را از خود به جا گذاشت، در فاصله چند روز مانده تا شروع لیگ بیست و سوم وضعیتی آشفته و نابسامان دارد. جواد نکونام که پس از سال‌ها انتظار بالاخره فرصت نشستن روی نیمکت تیم محبوبش به عنوان سرمربی را پیدا کرده، حالا در گردابی گیر افتاده که یا باید ناکامی با این تیم را بپذیرد یا قبل از شروع مسابقات از مسؤولیتش کناره‌گیری کند. هر چند او پس از مصاحبه جنجالی و افشاگرانه‌اش با علی خطیر دیدار و از او حمایت کرد اما در تازه‌ترین واکنشش به وضعیت استقلال، زنگ خطر را برای خطیر هم به صدا درآورد تا هواداران بیش از گذشته نگران وضعیت تیم‌شان باشند. علی خطیر که با کمترین تجربه حضور در فوتبال و بدون تجربه مدیریت یک باشگاه معمولی، مسؤول اول یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ایران و حتی آسیا شد، از زمان حضورش در این باشگاه نه تنها نتوانسته گره‌ای از مشکلات باز کند، بلکه شرایطی را فراهم کرده که ممکن است به جدایی جواد نکونام ختم شود. همین شرایط هواداران نگران استقلال را روز دوشنبه به محل این باشگاه کشاند تا با سر دادن شعارهایی خواستار رسیدگی به وضعیت تیم در آستانه شروع مسابقات لیگ برتر شوند.
آنها در شعارهای خود علی خطیر را تهدید کردند که اگر جواد نکونام از مسؤولیتش کناره‌گیری کند، اتفاقات ناخوشایندی در انتظارش خواهد بود. استقلال در شرایطی باید فصل بیست‌وسوم لیگ برتر را شروع کند که برای این فصل بازیکنان مطرح و باکیفیتی را جذب نکرده و جواد نکونام همچنان در تمرینات از بازیکنان امید و جوانان باشگاه استقلال می‌کند. این یکی از عجیب‌ترین شرایط استقلال در تاریخ مسابقات لیگ برتر است که در آستانه برگزاری مسابقات هفته اول هنوز ترکیب تیم کامل نشده و سرمربی منتظر جذب نفرات جدید است. با این شرایط به نظر می‌رسد نکونام بی‌میل نباشد به خاطر حفظ اعتبار و آبروی خودش کناره‌گیری کند.
* جذب یاسین سلمانی برای استقلال ضروری شد
مدیران استقلال قصد دارند خیلی سریع برای امیرحسین حسین‌زاده و مهدی قائدی جانشین تعیین کنند. جذب یاسین سلمانی برای استقلال ضروری است و مدیران باشگاه تلاش می‌کنند نظر او را برای حضور در جمع آبی‌پوشان جلب کنند. مهدی قائدی با باشگاه الاتحاد کلبا قرارداد امضا کرد و شاگرد فرهاد مجیدی شد و امیرحسین حسین‌زاده هم اعلام کرد شرایط حضورش در استقلال فراهم نشده است. با این شرایط مدیران استقلال تلاش می‌کنند نظر یاسین سلمانی را برای حضور در این تیم جلب کنند و مذاکرات نهایی با این بازیکن بزودی انجام می‌شود. البته یاسین سلمانی هنوز پاسخ مشخصی به پیشنهاد استقلالی‌ها نداده است ولی مدیران باشگاه تلاش می‌کنند هرچه زودتر نظر او را برای عقد قرارداد با آبی‌ها جلب کنند.
* هشدار جدی به باشگاه‌ها درباره تست پزشکی بازیکنان
دستورالعمل ناظر بر قراردادها به باشگاه‌ها تاکید کرده است اعتبار هیچ قراردادی منوط به موفقیت در تست‌های پزشکی نیست. در سال‌های گذشته بارها تیم‌های ایرانی به دلایل مختلف در تله دلالان افتاده‌ و با عقد قرارداد با بازیکن مصدوم، خصوصا بازیکن مصدوم خارجی به دردسر افتاده‌اند. دلیل رخ‌ دادن چنین پدیده‌ای، ناآگاهی باشگاه‌ها از قوانین نقل و انتقالات است چرا که آنها تصور می‌کردند اگر بازیکنی در تست‌های پزشکی رد شود، قراردادش از اعتبار خارج می‌شود. هندریک هلمکه، میثم تیموری و مرتضی آقاخان مثال‌هایی از این پدیده‌اند که برای استقلال رخ داده است. سوءاستفاده دلالان از ناآگاهی باشگاه‌ها در نهایت باعث شد نخستین بند از دستورالعمل ناظر بر قراردادها به تاثیر تست‌های پزشکی در اعتبار قرارداد یک بازیکن اختصاص داده شود. در این بند تاکید شده است اعتبار قرارداد هیچ‌کدام از بازیکنان داخلی و خارجی منوط به موفقیت در تست‌ پزشکی نیست. علاوه بر این اشاره شده نگرفتن مجوز کار برای بازیکنان خارجی هم منجر به از بین رفتن اعتبار قرارداد این بازیکن با طرف ایرانی نمی‌شود تا در نتیجه با تاکید ویژه این موضوع به باشگاه‌ها، از وقوع دوباره آن جلوگیری شود.
* فقط ایفمارک؟
گرفتن تست‌های پزشکی از بازیکنان آنطور که تصور می‌شود منحصر به ایفمارک نیست و بر اساس بند ۳ دستورالعمل، تیم‌ها می‌توانند با مراجعه به مراکز مورد تایید فدراسیون فوتبال، تست‌های پزشکی‌شان را انجام دهند. چنین موردی به تیم‌های شهرستانی کمک می‌کند دیگر لازم نباشد برای انجام تست‌های پزشکی به تهران سفر کنند. همچنین در بند ۸ دستورالعمل ناظر بر قراردادها صراحتا به باشگاه‌ها اعلام شده مطلقا نمی‌توانند در قرارداد بازیکنان داخلی، مبالغ ارزی بگنجانند، چرا که چنین قراردادهایی در سازمان لیگ ثبت نمی‌شود. علاوه بر این، در همین بند اشاره شده که باشگاه‌ مجاز به ضمانت یا به عهده گرفتن مالیات بازیکن یا کادر فنی یا سایر عوامل نیست و پرداخت مالیات و کسورات قانونی بر عهده طرف مقابل است؛ موردی که در دستورالعمل‌های قبلی صراحتا اعلام نشده بود و دردسر زیادی برای باشگاه‌های ایرانی بویژه در پرونده بازیکنان و اعضای کادر فنی خارجی ایجاد می‌کرد.
***
یک تیم استرالیایی مانع پیوستن روبرتو تورس به استقلال
هافبک اسپانیایی مورد نظر استقلال ممکن است با این تیم قرارداد امضا نکند. بر سر انتقال روبرتو تورس به استقلال یک مانع بزرگ وجود دارد. روبرتو تورس با سابقه کاپیتانی اوساسونا در فولاد شاگرد جواد نکونام بود و حالا در استقلال هم قصد دارد این بازیکن را به خدمت بگیرد. با این حال روبرتو تورس در مذاکره با مدیران استقلال مدعی شده است از یک باشگاه استرالیایی پیشنهاد 800 هزار دلاری دارد؛ اتفاقی که باعث شده انتقال او به جمع آبی‌ها با مشکل روبه‌رو شود. گفته می‌شود مدیران استقلال حاضر هستند به روبرتو تورس 400 هزار دلار پرداخت کنند، دقیقا به اندازه مبلغی که فولاد فصل گذشته به او پرداخت کرده بود.

 


Page Generated in 0/0061 sec