printlogo


کد خبر: 265297تاریخ: 1402/5/3 00:00
اخبار

رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه ارمنستان:
تغییر ژئوپلیتیک در قفقاز را نمی‌پذیریم
سیدابراهیم رئیسی ظهر روز دوشنبه با  آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان دیدار کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با تأکید بر ضرورت حل مسائل منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه تصریح کرد: دخالت بیگانگان فقط مسائل را پیچیده‌تر می‌کند و جمهوری اسلامی ایران با حمایت از مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان، امیدوار است این مذاکرات باعث استقرار و تقویت صلح، امنیت و آرامش هر چه بیشتر در منطقه شود. رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تغییر ژئوپلیتیک و جابه‌جایی مرزهای کشورهای منطقه را نمی‌پذیرد، افزود: ایران از حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه حمایت می‌کند. حجت‌الاسلام رئیسی بر اهمیت ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط 2 کشور نیز تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران مانعی پیش‌روی گسترش روابط با ارمنستان نمی‌بیند.
در این دیدار آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان نیز ضمن قدردانی از مواضع ایران در قبال تحولات منطقه قفقاز تصریح کرد: ارمنستان هیچ‌گاه سکوی اقدامات ضدایرانی نخواهد شد و همواره بر گسترش امنیت و آرامش منطقه‌ای تأکید دارد. وزیر خارجه ارمنستان روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای کشورش بسیار پراهمیت دانست و بر افزایش مراودات دیپلماتیک میان 2 کشور و تقویت و تعمیق روابط فیمابین تاکید کرد.
***
شهادت 2 مأمور پلیس شهرستان ایذه در درگیری با سارقان
فرمانده انتظامی شهرستان ایذه از شهادت 2 نفر از ماموران جان برکف این شهرستان در درگیری با سارقان مسلح خبر داد. سرهنگ هدایت شهبازی درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: ماموران پاسگاه انتظامی هلایجان در اجرای حکم دستگیری سارقان مسلح در مخفیگاه‌شان واقع در روستای بیشه شیرین وارد عمل شدند. وی افزود: سارقان به محض مشاهده ماموران اقدام به تیراندازی کردند که در آتش متقابل یکی از متهمان به هلاکت رسید. فرمانده انتظامی شهرستان ایذه ادامه داد: در این درگیری ۲ نفر از ماموران پلیس به نام‌های ستوان یکم علی غلامی و ستوان سوم سلمان غریبی به شهادت رسیدند.
***
دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست دوستان بریکس:
فقدان قوانین در حوزه سایبر موجب مداخلات ناامن‌کننده آمریکا شده است
علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که برای حضور در نشست دبیران شورای امنیت ملی اعضای بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است، در جمع اعضای این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت سایبری را تشریح کرد. علی‌اکبر احمدیان در ابتدای سخنان خود ضمن اعلام تشکر جمهوری اسلامی ایران از ابتکار رئیس‌جمهور و مقام‌های عالی جمهوری آفریقای جنوبی بابت تشکیل این نشست و دعوت از ایران ابراز امیدواری کرد با همکاری و مساعدت تمامی اعضای بریکس روند پذیرش درخواست جمهوری اسلامی در این مجموعه‌ مهم و اثرگذار آغاز شود و به سرعت به انجام برسد. وی تاکید کرد: بی‌تردید پیوستن کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و ونزوئلا می‌تواند سهم بریکس از ذخایر انرژی جهان را به سطح ممتازی ارتقا دهد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه گفت: فضای سایبر، زیست بومی برخاسته از ترکیب چند نوع فناوری نوین است که به موازات زیست‌بوم واقعی و فیزیکی موجود، با ماهیتی نو و به ‌صورت دیجیتال در ابعاد مختلف به‌سرعت در حال رشد و توسعه بوده و تقریبا همه حوزه‌های فعالیت‌های جوامع بشری را تحت تاثیر قابلیت‌ها و مزایای خود قرار داده، به‌گونه‌ای که از یک سو آن را کاملا متمایز از دوران‌های گذشته‌ حیات انسانی ساخته و از سوی دیگر، شاید زندگی انسانی بدون آن ناممکن باشد. وی افزود: از چالش‌های حوزه‌ سایبر استفاده‌ برخی کشورها از سامانه‌ها و سکوهای طراحی‌شده خود برای وابسته کردن سایرین، در شکل و قالبی نوین و در نتیجه مداخله در تحولات داخلی کشورهای دیگر و امنیت آنها با سوءاستفاده از این محصولات است که نمونه‌ بارز چنین سوءاستفاده‌ای پلتفرم‌های ایالات متحده آمریکاست. احمدیان اشاره کرد: تجربه‌ کشور من نشان داده آمریکایی‌ها چگونه با بهره‌گیری از این امکانات تلاش کرده‌اند انواع مختلفی از مداخلات و ناامنی‌ها را در جوامع دیگر ایجاد کنند. فقدان قوانین عادلانه‌ بین‌المللی در حوزه فضای سایبر موجب شده دولت آمریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه‌ سکوهای (پلتفرم‌های) اینترنتی از قبیل گوگل، توئیتر، اینستاگرام و...، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشورهای مختلف بویژه در حوزه‌ امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند.
***
تشییع پیکرهای مطهر شهدای حادثه تروریستی خاش - تفتان
روز گذشته پیکرهای پاک و مطهر شهدای حادثه تروریستی خاش - زاهدان از محل ستاد انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان به زادگاه‌شان در 4 استان کشور تشییع و بدرقه شد. در مراسم تشییع و بدرقه پیکر پاک و مطهر کاروان شهدای حادثه تروریستی محور خاش - تفتان، فرماندهان انتظامی و مرزبانی به شهدای پلیس راه حادثه تروریستی اخیر ادای احترام کردند و پس از اتمام مراسم پیکر مطهر شهیدان مهدی الله‌پور، محمدرضا اسمعیلی، حسن وحیدی و رضا شیخی به ترتیب عازم زادگاه‌شان در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان شمالی و مازندران شد. روز یکشنبه اول مرداد در پی حمله تروریستی ناجوانمردانه اشرار و کوردلان معاند به واحد گشت پلیس راه در محور خاش به تفتان، 4 نفر از مأموران غیور پلیس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. تروریست‌های کوردل  به صورت کاملا بزدلانه اقدام به ترور ماموران گشت پلیس راه که حین انجام وظیفه بودند کرده و به سرعت از محل متواری شدند. 

Page Generated in 0/0070 sec