printlogo


کد خبر: 265306تاریخ: 1402/5/3 00:00
رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه ارمنستان: تغییر ژئوپلیتیک در قفقاز را نمی‌پذیریم
شمال ارس بدون تغییر

سیدابراهیم رئیسی ظهر روز دوشنبه با  آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان دیدار کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با تأکید بر ضرورت حل مسائل منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه تصریح کرد: دخالت بیگانگان فقط مسائل را پیچیده‌تر می‌کند و جمهوری اسلامی ایران با حمایت از مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان، امیدوار است این مذاکرات باعث استقرار و تقویت صلح، امنیت و آرامش هر چه بیشتر در منطقه شود. رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تغییر ژئوپلیتیک و جابه‌جایی مرزهای کشورهای منطقه را نمی‌پذیرد، افزود: ایران از حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه حمایت می‌کند. حجت‌الاسلام رئیسی بر اهمیت ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط 2 کشور نیز تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران مانعی پیش‌روی گسترش روابط با ارمنستان نمی‌بیند.
در این دیدار آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان نیز ضمن قدردانی از مواضع ایران در قبال تحولات منطقه قفقاز تصریح کرد: ارمنستان هیچ‌گاه سکوی اقدامات ضدایرانی نخواهد شد و همواره بر گسترش امنیت و آرامش منطقه‌ای تأکید دارد. وزیر خارجه ارمنستان روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای کشورش بسیار پراهمیت دانست و بر افزایش مراودات دیپلماتیک میان 2 کشور و تقویت و تعمیق روابط فیمابین تاکید کرد.
***
امیرعبداللهیان:
علی‌اف اطمینان داد به دنبال ایجاد کریدور برای بستن مسیرهای مواصلاتی بین ایران و ارمنستان نیست
گروه سیاست خارجی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در تهران میزبان «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان بود و با وی درباره مسائل منطقه‌ای و دوجانبه گفت‌وگو کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه خبر از پایان طرح کریدور زنگزور از سوی آذربایجان داد.
حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای ارمنستانی خود گفت: ما برای رابطه با ارمنستان اهمیت قائل هستیم. با کشورهای واقع در قفقاز جنوبی پیوندهای ریشه‌دار تاریخی و فرهنگی و تمدنی داریم. وزیر خارجه بیان کرد: باور داریم تقویت گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه و همسایگان ما نقشی مهم در درک مشترک، همچنین ترسیم چشم‌اندازی مطلوب مبتنی بر منافع مشترک یکایک کشورهای این منطقه ایفا می‌کند. امیرعبداللهیان تصریح کرد: باور داریم قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود. تبدیل قفقاز به میدان رقابت بین قدرت‌ها، صلح را در منطقه ما به تاخیر خواهد انداخت و چالش جدی در منطقه ایجاد خواهد کرد. وزیر امور خارجه ادامه داد: درباره مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان امروز با همکارم گفت‌وگو کردیم. معتقدیم دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و اکنون زمان آن است که نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز مستقر شود. صلحی جامع و پایدار، صلحی است که زمینه‌های بروز جنگ و درگیری را از بین برده باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در گفت‌وگوهای امروز با همتایم توضیح دادم که در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان شنیدیم که نگاه به کریدور زنگزور در راستای رفع موانع از سوی ایشان مطرح شد و آقای علی‌اف اطمینان داد جمهوری آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور و بستن مسیرهای مواصلاتی و تاریخی موجود بین ایران و ارمنستان نبوده و هرگز نخواهد بود.
وی ادامه داد: ما نیز برای مقامات جمهوری آذربایجان توضیح دادیم حتی در شرایط بحران، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه مسیر مواصلاتی آذربایجان به نخجوان را مسدود نکرده و در این رابطه توافقی بین 2 کشور وجود دارد.
«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و مهمان‌نوازی همتای ایرانی و گفت‌وگوی سازنده‌اش با امیرعبداللهیان گفت: برای جامعه ارمنی روابط تاریخی غنی با کشور دوست و برادر ایران از اهمیت برخوردار است. ایران برای ما همواره دوستی منحصربه‌فرد بوده و خواهد بود، بویژه در غلبه با چالش‌های موجود. به گفته میرزویان، این گونه مراودات و رفت و آمدهای دیپلماتیک در گسترش تعاملات موثر است. وزیر خارجه ارمنستان با بیان اینکه ایران و ارمنستان به دنبال گسترش همکاری‌های 2 کشور در زمینه‌های تکنولوژی و انرژی هستند، افزود: می‌خواهیم حجم تجارت خارجی بین 2 کشور را به 3 میلیارد دلار برسانیم. وی همکاری‌ها در حوزه‌های جاده‌ای و ترانزیتی را دارای اهمیت ویژه برای 2 کشور خواند و گفت: سال گذشته شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان بودیم و ان‌شاءالله در ادامه شاهد افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز خواهیم بود. این دیپلمات عالیرتبه ارمنستانی به برگزاری نشست مشورتی ارمنستان، هند و ایران در ایروان اشاره کرد و افزود: گسترش همکاری‌ها و تعاملات تجاری و ترانزیتی با ایران برای ارمنستان بسیار حائز اهمیت است.
وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشت: روابط بدون افت و خیز 2 کشور به واسطه تلاش‌های مشترک در جهت پیشرفت و پویایی است که بیانگر افق جدیدی در همکاری‌های 2 کشور است. میرزویان اقدامات صورت گرفته برای تعامل بین مجالس 2 کشور را مهم خواند و افزود: امروز بر ضرورت برقراری ثبات و امنیت در قفقاز جنوبی تأکید کردیم و همکارم را در جهت روند عادی‌سازی روابط آذربایجان و ارمنستان قرار دادم. وی گفت: اعلامیه آلماتی و مفاد آن برای ما نقش محوری دارد و تضمین امنیت مرز بر پایه تمامیت ارضی برای ما مهم است. تشکیل مکانیسم بین‌المللی پایدار برای گفت‌وگوها با باکو برای ما از اهمیت برخوردار است. میرزویان خاطرنشان کرد: آذربایجان به جای گفت‌وگو با مردم قره‌باغ سیاست پاکسازی قومی را در دستورکار قرار داده که نمونه آن محدود کردن کریدور لاچین است. وزیر خارجه ارمنستان افزود: آذربایجان از ۱۵ ژوئن اقدام به توقف ارسال مواد غذایی و انتقال بیماران به ارمنستان کرده‌ است. وضعیت بحران انسانی در قره باغ حاکم است و نقض فاحش ضوابط بین‌المللی بشردوستانه و خلاف اعلامیه سه‌جانبه نوامبر است. میرزویان خاطرنشان کرد: ارمنستان تمایل شدید به رفع انسداد زیرساخت‌ها دارد و معتقد است رفع انسداد آنها باید بر پایه حق حاکمیت کشورها و اصول عمل متقابل و تساوی باشد.

Page Generated in 0/0065 sec