printlogo


کد خبر: 265309تاریخ: 1402/5/3 00:00
یازدهمین رزمایش «فداییان حریم ولایت» با انجام عملیات‌های موفق از سوی جنگنده‌ها و پهپاد‌های نیرو‌ی‌هوایی ارتش به پایان رسید
اقتدار هوایی

گروه سیاسی: یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت با  انجام عملیات رژه و رزم هوایی در شرایط درگیری و صحنه واقعی نبرد توسط جنگنده‌های میگ 29، F5، F‌4، F‌14، سوخو ۲۴ و پهپادهای رزمی مختلف با موفقیت برگزار شد.  
امیر خلبان علیرضا رودباری، سخنگوی یازدهمین رزمایش فداییان حریم ولایت روز گذشته با اعلام اینکه یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت با موفقیت به پایان رسید، گفت: نخستین روز از آغاز یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت 1402، روز یکشنبه با رمز یا حسین(ع) در منطقه عمومی انارک اصفهان با حضور پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور 92 فروند از انواع هواپیماهای شکاری و بمب‌افکن، ترابری سنگین و نیمه‌سنگین، سوخت‌رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین وارد مرحله اصلی و فاز عملیاتی شد.
امیر سرتیپ دوم رودباری در ادامه افزود: انهدام اهداف مهم و حیاتی نیروهای تعبیه‌شده در نقش دشمن توسط هواپیماهای F‌4 و بمب‌افکن‌های سوخو 24 با موشک‌های بهینه شده و نقطه‌زن، راکت‌های بومی ساخت داخل در شب، انهدام اهداف زمینی با پهپاد آرش مجهز به سر جنگی، عملیات سوخت‌گیری هوایی توسط جنگنده‌های F‌14 از تانکر سوخت‌رسان بوئینگ 707، عملیات جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه‌های پیشرفته ارتباطی با موفقیت در این رزمایش انجام شد. همچنین در مراحل عملیاتی این رزمایش جنگنده بمب‌افکن‌های F‌4  با شلیک موشک‌های ارتقا یافته نقطه‌زن و دور ایستای قاصد تولید شده نیروی هوایی ارتش، اهداف زمینی را مورد اصابت قرار دادند و پرنده‌های بدون سرنشین آرش، مجهز به سر جنگی اقدام به عملیات انهدامی علیه استحکامات دشمن پرداخته و این اهداف را با موفقیت منهدم کردند.
سخنگوی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت در ادامه خاطرنشان کرد: بمباران سنگین هوا به زمین توسط هواپیماهای بمب‌افکن فانتوم در ارتفاع پست، استفاده از فلر توسط هواپیمای F‌4 برای روشنایی صحنه نبرد و انهدام اهداف زمینی و هوایی توسط جنگنده‌هایF‌4  و هواپیمای رهگیر میگ29 با موشک‌های بهینه شده و ارتقا یافته در محیط واقعی جنگ الکترونیک، از سایر اهداف مراحل عملیاتی رزمایش بود.
وی در ادامه افزود: هواپیماهای F5 و F4  مجهز به موشک‌های نقطه‌زن و راکت و هواپیمای F7 مجهز به بمب‌های هوشمند، نقطه‌زن و دور ایستای یاسین 90، انجام عملیات رزم هوایی در صحنه واقعی توسط جنگنده‌هایF‌14 و میگ29 و انهدام موشک شلیک شده  F5 با موشک R73  جنگنده میگ 29، بارریزی دقیق توسط هواپیمای سی130 و انجام عملیات اورژانس هوایی توسط هواپیمای سی‌130 در منطقه عملیاتی از بخش‌های مختلف و موفقیت‌آمیز این رزمایش بود.
این رزمایش با محوریت پایگاه شهید بابایی آغاز شد و علاوه بر پایگاه شهید بابایی، پایگاه‌های شهید لشکری تهران، شهید نوژه همدان، شهید دوران شیراز، شهید یاسینی بوشهر، شهید عبدالکریمی بندرعباس، وحدتی دزفول، شهید فکوری تبریز، شهید حبیبی زهام مشهد، شهید حسینی بیرجند و برادران شهید دلحامد چابهار، به صورت مستقیم  و غیرمستقیم در این رزمایش شرکت داشتند.
* منهدم شدن اهداف زمینی با شلیک بمب‌های 500 پوندی پهپاد کرار
امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا رودباری همچنین با اعلام انهدام اهداف زمینی با شلیک بمب‌های 500 پوندی پهپاد کرار و با بیان اینکه بمب‌های ۵۰۰ پوندی، پیش از این توسط جنگنده‌های F‌4 و F‌5 حمل و مورد استفاده قرار می‌گرفت، گفت: پهپادهای بمب‌افکن کرار با شلیک بمب‌های ۵۰۰ پوندی، اهداف زمینی را با موفقیت منهدم کردند. این رزمایش بر اساس صحنه واقعی جنگ انجام و ارزیابان و ناظران ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل انجام این رزمایش حضور داشته و به ارزیابی اقدامات، دستاوردها و نتایج آن خواهند پرداخت.
همچنین شب گذشته بعد از رصد، شناسایی و عکسبرداری مواضع توسط هواپیمایRF4 و پهپادهای شناسایی مهاجر ۶ و کمان ۱۲، پهپادهای انهدامی آرش مجهز به سر جنگی، اهداف مهم و حیاتی نیروهای نارنجی را مورد هدف قرار داده و منهدم کردند. پهپاد مهاجر۶ نیروی هوایی ارتش در این مرحله از رزمایش ضمن ارسال برخط تصاویر و با تجهیز به بمب‌های هوشمند، نقطه‌زن و ارتقا یافته «قائم» با موفقیت اهداف زمینی و ادوات دشمن را مورد اصابت قرار داد.
* رزمایش با موفقیت انجام شد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در حاشیه برگزاری یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش در منطقه انارک اصفهان، با بیان اینکه این رزمایش به اهداف تعیین‌شده دست یافت، گفت: در این رزمایش انواع عملیات‌های پهپادی، هواپیماهای با سرنشین جنگنده و همچنین هواپیمای ترابری، پشتیبانی، سوخت‌رسان و آمبولانس هوایی توانستند مأموریت محوله را بخوبی اجرا کنند و انواع تاکتیک‌ها، توسط این هواپیماها تمرین شد.
سرلشکر پاسدار محمد باقری با اشاره به مراحل انجام شده از رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش در روز یکشنبه، تصریح کرد: روز و شب گذشته -یکشنبه- همرزمان ما در نیروی هوایی تمرین‌هایی را انجام دادند، علاوه بر آن در خلیج ‌فارس، تنگه هرمز، مناطق شمال شرقی، شمال غربی و جای جای کشورمان این رزمایش با موفقیت برگزار و گزارش آن صبح امروز (دوشنبه) ارائه شد که گویای انجام موفق این رزمایش بود.
وی خاطرنشان کرد: خدا را شاکر هستیم که نیروی هوایی ارتش با تکیه بر توانمندی‌های بومی، آموزش‌های کیفی و مهارت‌های عالی که دارد، همچنین با جانفشانی و حرکت‌های جهادی، امنیت بسیار مناسب و قابل قبولی را برای فضای کشور از شمال تا تنگه هرمز و جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تأمین کرده است و با این سطح از آمادگی هیچ دشمنی توان نفوذ و تجاوز به حریم هوایی کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارد. 
سرلشکر باقری با قدردانی از برگزار‌کنندگان این رزمایش نیز تصریح کرد: جا دارد از زحمات و تلاش‌های فرمانده نیروی هوایی ارتش و یکایک همرزمانم در تمام رسته‌ها تشکر کنم که چنین عملیات‌های ارزشمندی را با دقت تمام انجام دادند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به نقاط قوت نیروی هوایی ارتش، بیان کرد: نیروی هوایی ارتش نسبت به بازآماد، بهینه‌سازی و نوسازی تجهیزات مهم و راهبردی خود با تکیه بر تعهد و تخصص جوانان و دانشمندان در تعامل با سازمان‌های صنایع دفاعی و شرکت‌های دانش‌بنیان به خودکفایی رسیده و توانایی امروز نیرو با سال‌ها و دهه‌های گذشته قابل مقایسه نیست. سرلشکر باقری همچنین  ابراز امیدواری کرد: توان، آمادگی و هوشیاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دائما ارتقا خواهد یافت و روزهای امیدبخش‌تری را پیش رو خواهد داشت.
* پیام رزمایش اقتدار هوایی، صیانت از منافع ملت است
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش نیز در حاشیه این رزمایش با تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که تمام برنامه‌های روزانه و شبانه رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت در حوزه‌های مختلف با دقت و سرعت عمل خلبانان تیز پرواز و کارکنان فنی متعهد و متخصص نیروی هوایی ارتش با هواپیماهای باسرنشین و پهپادها انجام شد.
وی در ادامه اظهار کرد: پیام این رزمایش، پیام آمادگی و اقتدار برای پاسداری از استقلال، تمامیت ارضی و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی و صیانت قاطع از منافع ملت بزرگ ایران، تقویت و ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و آتش خشم برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.
فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به لطف خداوند و همت فرمانده و خلبانان جوان و متبحر نیروی هوایی، مراحل مختلف این رزمایش دوره‌ای و سالانه منطبق با برنامه‌های آموزشی و عملیاتی در حضور داوران و ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) انجام شد. وی تاکید کرد: از مهم‌ترین نتایج رزمایش‌های نیروهای مسلح، ارتقای آمادگی روحی و رزمی، بازداشتن دشمنان از هرگونه تعدی به تمامیت ارضی و منافع ایران و مردم است.
وی همچنین در واکنش به اعلام آمریکا برای اعزام تعدادی جنگنده و یک ناو جنگی به منطقه گفت: آمریکایی‌ها سالیان سال با خیالات واهی در منطقه حضور پیدا کرده و رفته‌اند اما امنیت این منطقه فقط با مشارکت کشورهای منطقه پایدار خواهد شد. 
امیر سرلشکر موسوی تاکید کرد: حضور نیروهای فرامنطقه‌ای به جز ایجاد ناامنی و خسارت برای مردم و کشورهای منطقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

Page Generated in 0/0063 sec