printlogo


کد خبر: 265353تاریخ: 1402/5/7 00:00
گزارش «وطن امروز» از برنامه «حسینیه معلی» که پخش فصل چهارم آن از رسانه ملی دقایقی اثرگذار را برای مخاطب ساخته است
قاب معلی
سعید ستودگان، تهیه‌کننده «حسینیه معلی» در گفت‌وگو با «وطن امروز»: هدف ما این بوده که بتوانیم گزاره‌های معرفتی پیرامون قیام عاشورا را برای مردم به تصویر بکشیم

محمدعلی میرزایی، روزنامه‌نگار: «حسینیه معلی» برنامه‌ای است که به جهت فرم و محتوا تغییرات محسوسی نسبت به فصل قبلی خود داشته است. امسال در حسینیه معلی شاهد حضور مردم و هیئات با سنت‌های عزاداری اصیل و پرمحتوا و مملو از شکوه و ابهت هستیم. عزاداری‌های سنتی، علاوه بر محتوای غنی و شور حسینی، یادآور راه و رسمی ا‌ست برای زندگی باعزت همچون حسین بن علی(ع). میثم مطیعی، سیدمجید بنی‌فاطمه، مهدی رسولی و رضا هلالی ۴ ذاکری هستند که در این فصل از حسینیه معلی در کنار نجم‌الدین شریعتی به عنوان مجری حضور دارند. تهیه‌کنندگی حسینیه معلی را سعید ستودگان بر عهده دارد. اگرچه قطعا به جهت اصول و قواعد برنامه‌سازی، نقاط ضعفی در اجرای «حسینیه معلی» وجود دارد که برای تداوم آن باید این نقاط ضعف اصلاح شود اما نمی‌توان نادیده گرفت که این برنامه تاثیر بسیار مثبتی در افکار عمومی داشته است، چرا که بسیاری از سکانس‌ها مهم این برنامه در تایم‌لاین فضای مجازی بازتاب داشته و به نوع خود اثرگذار بوده است.

سعید ستودگان، تهیه‌کننده برنامه «حسینیه معلی» در گفت‌وگو با «وطن امروز» می‌گوید: بالاخره قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و حادثه عاشورا در کشور ما که یک کشور شیعی به حساب می‌آید، ریشه عمیقی در فرهنگ ما دارد. مردمان این سرزمین عرض ارادت خود به حضرت سیدالشهدا(ع) را از دورترین نقاط کشور در روستاها تا شهرها و پایتختی مثل تهران ابراز می‌کنند. هدف ما این بود در رسانه ملی که پرنفوذ است و همه مردم ایران نسبت به آن دسترسی دارند، با فرا رسیدن ایام محرم بتوانیم این آیین‌ها و گزاره‌های معرفتی پیرامون قیام عاشورا را برای مردم به تصویر بکشیم. سال‌ها بود نسبت به این ماجرا غفلت شده و در این گستره پخش نشده بود. یکی از اهداف ما در طراحی «حسینیه معلی» احیای میراث عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) است و خوشبختانه توانسته‌ایم مقدار کمی از این آیین‌های عزاداری‌ را بازنمایی کنیم که مورد استقبال مردم نیز واقع شده است. وی افزود: تیم پژوهشی و اتاق فکر برنامه از محرم سال گذشته تاکنون زحمات زیادی برای خوراک محتوایی «حسینیه معلی» کشیدند. همچنین آیین‌های عزاداری‌ نقاط مختلف ایران و دنیا را مورد بررسی قرار دادند. ما چون تحقیقات گسترده درباره آیین‌ها انجام دادیم و نسبت به آن شناخت زیادی داشتیم، به همین خاطر در طراحی دکور و میزانسن برنامه توانستیم فضا‌سازی مناسبی را برای آیین‌ها به وجود بیاوریم و حس و حال را در «حسینیه معلی» به مخاطب القا کنیم.

ستودگان تصریح کرد: در «حسینیه معلی» داور نداریم، بلکه 4 مداح حضور دارند که نظرات کارشناسی خود را نسبت به آثار بیان می‌کنند. این میز ذاکرین نسبت به هر فصل و محتوای ارائه شده، متنوع بوده است. این تغییرات مداحان در فصل‌های مختلف برنامه را اصلا مضر نمی‌دانیم، بلکه آنقدر گنجینه مداحی در کشور ما عظیم است که هر چقدر در خدمت مادحان اهل بیت(ع) باشیم، هیچ‌گاه به مشکل بر نمی‌خوریم، چرا که معتقدیم بازار امام حسین(ع) همیشه گرم است. وی یادآور شد: «حسینیه معلی» اگر مورد اقبال این حجم از مردم قرار می‌گیرد، اتفاقا نشان‌دهنده کم‌کاری برنامه‌سازان درباره برنامه‌های معارفی و مذهبی تلویزیون است. چرا باید یک «حسینیه معلی» باشد؟ و چرا طی سال‌های اخیر از تولید برنامه‌های معارفی غافل شده بودیم. قطعا همان‌طور که در برنامه‌سازی ژانرهای دیگر خلاقیت، اتاق فکر و... مهم است، حتما در حوزه معارف که اصلی‌ترین بخش فرهنگی ما به حساب می‌آید، باید برنامه‌های بسیار قوی‌تر و بهتر از «حسینیه معلی» در جهت عرض ارادت و ادب نسبت به ساحت مقدس اهل بیـت(ع) ساخته شود.

Page Generated in 0/0071 sec