printlogo


کد خبر: 265360تاریخ: 1402/5/7 00:00
میلیون‌ها نفر از شیعیان و محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام در جهان به عزاداری برای سید و سالار شهیدان پرداختند
منظومه حسینی

گروه بین‌الملل: عشق به امام حسین(ع) جغرافیا نمی‌شناسد و محبان او در ایام محرم در سراسر دنیا اقدام به برگزاری مراسم سوگواری کردند. عزاداری عاشورای محرم 1445 نیز صحنه‌های نابی از تابلوی زیبای حماسه عقل و عشق را پیش چشم افکار عمومی گذاشت. دیروز جهان از شرق تا غرب عالم شاهد برپایی مراسم عاشورای حسینی بود. میلیون‌ها نفر از محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام و آزادی‌خواهان جهان به عزاداری برای سید و سالار شهیدان پرداختند.
* غرب آسیا
کربلا میعادگاه عاشقان ثارالله روز گذشته  میزبان زائران و عزداران میلیونی حسینی بود. هزاران زائر از داخل و خارج عراق طی روزهای گذشته برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورا وارد کربلا شده‌اند.  در همین راستا تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) به تشریح جزئیات طرح امنیتی و خدماتی مراسم عاشورا پرداخت. «رسول فضاله» رئیس واحد حفظ نظم تولیت مقدس امام حسین(ع) اعلام کرد: طرح امنیتی، خدماتی و ساماندهی ویژه مراسم عاشورا تا ۱۳ ماه محرم‌الحرام ادامه خواهد داشت. رئیس واحد حفظ نظم عتبه حسینی گفت: این طرح شامل چند محور از جمله امنیتی، خدماتی و ساماندهی مرتبط با چگونگی ورود زائران است. وی افزود: این طرح از شب اول محرم آغاز شده و تا ۱۳ محرم ادامه خواهد داشت. رسول فضاله تصریح کرد: هدف از این طرح تامین امنیت مراسم عاشوراست. وی گفت: بیش از 5 هزار داوطلب در این طرح شرکت می‌کنند و از بیش از هزار و ۸۰۰ دوربین نظارتی در این طرح کمک گرفته می‌شود.
در لبنان نیز خیابان‌های منطقه ضاحیه بیروت شاهد برپایی پرشور هیات‌ها و موکب‌های عزاداری بود که به صورت داوطلبانه و مستقل توسط خیران لبنانی تشکیل شده‌ بود. به‌رغم فشارهای اقتصادی تحمیلی آمریکا و متحدانش، مردم این کشور امسال با شوری مضاعف اقدام به برپایی موکب‌های عزاداری در مناطق مختلف این کشور کردند. «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود، برپایی ۸۵۰ موکب عزاداری در ایام محرم را امری بی‌سابقه در تاریخ لبنان و باعث خشم دشمنان دانسته بود.
در یمن نیز دیروز مردم به خیابان‌ها آمده و مراسم عزاداری روز عاشورا را در شهرهایی همچون صنعا، اب، البیضا، مأرب و صعده برگزار کردند. طبق گزارش شبکه المسیره، در بیانیه این مراسم عاشورایی آمده بود: بزرگداشت این روز یکی از نشانه‌های عشق و دلبستگی ما به امام حسین علیه‌السلام است. گرامیداشت عاشورا بیانگر مواضع دینی، اصولی و اخلاقی ما در برابر ظالمان و جنایتکاران است. در ادامه بیانیه می‌خوانیم: ما به مواضع اصولی خود در قبال مسائل امت که مهم‌ترین آن مساله فلسطین است، پایبند هستیم. ما همه اشکال عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی توسط رژیم‌های خیانتکار را محکوم می‌کنیم. مردم یمن در این بیانیه ضمن تاکید بر «ایستادگی ملی و ارزشی خود در محور جهاد و مقاومت در برابر دشمنان امت» تاکید کردند: ما سوزاندن قرآن در سوئد و دانمارک توسط لابی صهیونیستی را محکوم می‌کنیم و از امت اسلامی می‌خواهیم در قبال آن موضع گرفته و این کشورها را تحریم کنند. یمنی‌ها در این بیانیه خطاب به ائتلاف متجاوز عربی در یمن خاطرنشان کردند: به شما می‌گوییم دست ما هنوز روی ماشه است و همچنان برای مقابله با تجاوزات نظامی و محاصره شما، در آمادگی به سر می‌بریم. فداکاری‌ها هر چقدر هم لازم باشد، ادامه خواهد یافت؛ نه تسلیم خواهیم شد و نه غفلت خواهیم کرد تا دشمن ملت ما را به کنترل درآورد. همچنین مراسم عزاداری روز عاشورا در شهر قطیف عربستان با حضور خیل انبوه محبان اهل بیت(ع)  برگزار شد. در ترکیه هم خیل عظیم دسته‌های عزاداری به مناسبت دهم محرم در خیابان‌های استانبول به حرکت درآمدند.
* شبه‌قاره
مراسم عاشورا در افغانستان به رغم اعلام ممنوعیت از سوی برخی رسانه‌ها در مناطق مختلف این کشور با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. مراسم عاشورا علاوه بر کابل در سایر نقاط افغانستان نیز برگزار شد. هرات، ولایت هم‌مرز ایران از جمله مناطقی است که در آن خیل عزاداران حسینی به خیابان آمده و به عزای سالار شهیدان پرداختند. کابل، هرات، دایکندی، غزنی، هلمند و قندهار نیز از جمله ولایت‌های بودند که مراسم عاشورای حسینی با تامین امنیت و با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار شد. حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان پیامی را به مناسب روز عاشورای حسینی منتشر کرد و گفت: عاشورا به ‌عنوان یک حرکت اصلاحی و تاریخی مورد توجه و احترام مسلمانان در تمام نقاط جهان است و امت اسلامی همواره از این مناسبت برای تحکیم معنویت و تقویت وحدت و انسجام درونی بهره می‌گیرد. ماه محرم از دیرزمان تاکنون در میان مردم شبه‌قاره بویژه پاکستان، از احترام و منزلت خاصی برخوردار بوده است. امسال هر نقطه از پاکستان شاهد آیین‌های پرشور سوگواری شهادت امام حسین علیه‌السلام و ۷۲ تن از یاران باوفای آن حضرت بود و همزمان عزاداران حسینی و پیروان اهل بیت عصمت و طهارات که این ایام را فرصتی برای تجدید عهد با ارزش‌های اسلامی و تجدید عهد با قرآن کریم می‌دانند، یکصدا توهین‌های مکرر به کتاب آسمانی مسلمانان عالم قرآن را بشدت محکوم کردند. رهبران مذهبی پاکستان از جمله چهره‌های برجسته سیاسی از پیروان اهل بیت علیهم‌السلام و عزداران حسینی خواستند با در دست گرفتن قرآن کریم، ضمن نمایش وحدت و یکپارچگی در عزای سالار شهیدان، با دیگر ملت‌های اسلامی جهان یکصدا شده و اقدامات شیطانی در کشورهای غربی علیه مقدسات اسلامی و بی‌حرمتی به قرآن کریم را محکوم کنند. گفتنی است پس از استقلال پاکستان، اهمیت ماه محرم بیش از پیش در جامعه اسلامی این کشور نوظهور گسترش یافت، به نحوی که به فرمان محمدعلی جناح، بنیانگذار فقید پاکستان که مردم به دلیل ارادت به او، وی را قائد اعظم می‌نامند، تاسوعا و عاشورا در این کشور تعطیل رسمی اعلام شد و دستگاه‌های دولتی، مدارس، رسانه‌ها و مطبوعات نیز موظفند به احترام شهادت امام حسین علیه‌السلام و یارانش، در دهه اول محرم برنامه‌های ویژه تدارک ببینند.
شیعیان هندی نیز روز گذشته در راهپیمایی روز عاشورا شرکت کردند و همراه خود پرچم و بیرق‌های عاشورایی داشتند. مراسم روز عاشورا در روستای چولاس‌سادات در اوتار پرداش هند با حضور گسترده عزاداران حسینی برگزار شد. روستای چولاس سادات در حدود 40 کیلومتری دهلی‌نو در اوتار پرادش واقع شده است.
اکثر مسلمانان شیعه هندی در این روستا زندگی می‌کنند و با شروع ماه محرم‌الحرام، چهره روستا سیاه‌پوش و غرق در عزاداری امام حسین (ع) می‌شود. مراسم عزاداری امام حسین(ع) در روستای چولاس‌سادات به طور شبانه‌روزی برگزار می‌شود. این عزاداری‌ها در روز عاشورا به اوج خود می‌رسد و عزاداران حسینی(ع) با حضور در خیابان در راهپیمایی عاشورا شرکت می‌کنند و این راهپیمایی تا پاسی از شب همراه با سینه‌زنی و نوحه‌خوانی ادامه دارد.
* کشمیر
شیعیان شهر سرینگر در کشمیر تحت سلطه هند، پس از ۳۴ سال توانستند مراسم عزاداری محرم را در خیابان‌های این شهر برگزار کنند. به گزارش الجزیره، هزاران نفر از شیعیان کشمیر پس از لغو ممنوعیت ۳۴ ساله برگزاری مراسم محرم در این منطقه، برای شرکت در یک راهپیمایی مذهبی در سرینگر، بزرگ‌ترین شهر کشمیر تحت کنترل هند، به خیابان‌ها آمدند. طی بیش از ۳ دهه گذشته، دولت جامو و کشمیر از برگزاری این مراسم عزاداری جلوگیری و اعلام می‌کرد این ممنوعیت به دلیل جلوگیری از بروز ناآرامی اعمال شده است. عزاداران سیاه‌پوش کشمیری روز گذشته در میان ترتیبات شدید امنیتی در قلب شهر اصلی منطقه سرینگر سینه زدند و مرثیه سر دادند. مقامات هندی در بیانیه چهارشنبه گذشته خود مبنی بر اجازه راهپیمایی محرم از شرکت‌کنندگان خواستند به هیچ‌گونه سخنرانی ضد ملی یا ضد نظام یا شعار و تبلیغات نپردازند. 
* آفریقا
هزاران نفر از مردم مسلمان نیجریه در روز عاشورای حسینی (ع) در شهرهای مختلف این کشور به خیابان آمدند. مسلمانان شیعه در شهرهای مختلف نیجریه از جمله در بائوچی در راهپیمایی روز عاشورای حسینی شرکت کردند و به عزاداری پرداختند. هزاران نفر از عزاداران شیعه در بائوچی با لباس‌سیاه در روز عاشورا به سوگواری پرداختند و همچنین عکس شهید سردار قاسم سلیمانی را در راهپیمایی روز عاشورا همراه خود داشتند. عزاداران حسینی همچنین برای محکومیت قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک در راهپیمایی روز عاشورا قرآن به دست داشتند. در سنگال، تانزانیا و اوگاندا هم مسلمانان این کشور در عزاداری عاشورای حسینی شرکت کردند.
* اروپا
سوگواران سالروز شهادت امام حسین(ع) در مراکز فرهنگی و دینی شیعیان در روسیه، پس از عزاداری در سوگ و ماتم شهادت حضرت سیدالشهدا(ع)، نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند. این آیین‌ها در مکان‌هایی همچون مسجد خاتم‌الانبیا(ص)، سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران، مرکز اسلامی مسکو و حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) در پایتخت روسیه برگزار شد. در برخی مناطق دیگر نیز همچون حسینیه امام علی(ع) سن‌پترزبورگ در شمال روسیه و مسجد دربند در جنوب این کشور، نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش قبل از شهادت در کربلا اقامه شد. محافل فرهنگی و دینی شیعیان در کازان و آستراخان نیز عرصه حضور عزاداران حسینی از ملیت‌های مختلف بود. مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در مرکز اسلامی المهدی(ع) در رم هم با حضور شیعیانی از ملیت‌های افغانی، پاکستانی، هندی و ایرانی، همچنین سفیر و دیپلمات‌های کشورمان در ایتالیا برگزار شد. در این مراسم ابتدا زیارت عاشورا قرائت و سپس ویدئویی با زیرنویس ایتالیایی درباره واقعه کربلا به نمایش گذاشته شد. «شیخ‌عباس دی‌پالما» امام جماعت مرکز اسلامی المهدی(ع) طی سخنانی در جمع عزاداران حسینی با بیان اینکه عاشورا فقط یک واقعه تاریخی مربوط به گذشته نیست، خاطرنشان کرد: عاشورا یک مکتب با جهان‌بینی خاص خود است که پس از گذشت قرن‌ها همچنان زنده و الهام‌بخش است. با آغاز ماه محرم، ایرانیان و دیگر شیعیان مقیم رم هر شب با حضور در مرکز اسلامی المهدی(ع) به یاد شهدای کربلا بر سر و سینه زدند و برای مظلومیت و جانفشانی‌های کاروان حسینی در دشت کربلا، اشک ماتم ریختند.
در انگلستان  نیز مرکز اسلامی در لندن میزبان صدها تن از دوستداران امام حسین علیه‌السلام بود که تنها ساعاتی بعد از بازگشایی مرکز، عشق خود را به خاندان اهل بیت(ع) نشان دادند. به گزارش مرکز اسلامی انگلیس، این مرکز در شب عاشورای حسینی و ساعتی پس از بازگشایی به کانون حضور انبوه شیعیان و ارادتمندان به حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام از ملیت‌های مختلف مبدل شد. دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در این مراسم باشکوه، با نوای مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ‌سینه‌زنی پرداختند. همه فعالیت‌های مذهبی، آموزشی و فرهنگی مرکز اسلامی انگلیس که از کانون‌های اصلی اجتماع مسلمانان از ملیت‌های مختلف در لندن است، از حدود ۳ ماه پیش با اقدام نهاد وابسته به دولت انگلیس به حالت تعلیق در‌آمده بود. بعد از واکنش گسترده مسلمانان و پیگیری‌های مستمر حقوقی، بخشی از فعالیت‌های مرکز از شب عاشورا از سرگرفته شده است.
* آمریکا
شیعیان و محبان امام حسین(ع) در قلب آمریکا به عزاداری برای شهدای کربلا پرداختند. تصاویر دسته پرشور عزاداری شب عاشورا در هیوستن تگزاس انتشار گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. این مراسم پرشور با سازماندهی مرکز اسلامی شهر هیوستون  ایالت تگزاس برگزار شد. همچنین همزمان با ایام عزاداری سرور و سالار شهید، پرچم امام حسین(ع) در نیویورک به اهتزاز درآمد و شیعیان در خیابان‌های نیویورک با برپایی دسته عزاداری به سوگواری پرداختند. همچنین به سیاق سال‌های گذشته عزاداران حسینی در واشنگتن دی‌سی و در کنار کاخ سفید پرچم اباعبدالله را به اهتزاز درآورده و به عزاداری پرداختند.
همچنین مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور شیعیانی از تمام ملیت‌ها در ونکوور کانادا برگزار شد. در راهپیمایی روز تاسوعا حدود ۳۰۰۰ نفر از علاقه‌مندان به سرور و سالار شهیدان حضور داشتند.

Page Generated in 0/0066 sec