printlogo


کد خبر: 265361تاریخ: 1402/5/7 00:00
در پی هتک حرمت مجدد به قرآن در سوئد و دانمارک
نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری اسلامی دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این سازمان برای بررسی تکرار حوادث هتک حرمت و سوزاندن قرآن کریم در سوئد و دانمارک، دوشنبه آینده نشست اضطراری برگزار می‌کند».
به نقل از وبسایت سازمان همکاری اسلامی(OIC)، این نشست مجازی به درخواست عربستان سعودی، رئیس چهاردهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی و عراق برگزار خواهد شد. بنا بر اعلام این سازمان، نشست آتی در چارچوب رایزنی‌های انجام شده توسط «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی اقدامات بیشتر در پاسخ به تکرار چنین اقدامات تحریک‌آمیزی که نشان‌دهنده تنفر و تعصب دینی است برگزار می‌شود. پیش از این سخنگوی وزارت خارجه عراق روز چهارشنبه گفته بود: نشست اضطراری وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی برگزار می‌شود. احمد الصحاف افزوده بود: این نشست در پاسخ به ۲ درخواست عراق به منظور بررسی موضوع اهانت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک برگزار می‌شود. وی اضافه کرده بود: این نشست روز دوشنبه ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) برگزار خواهد شد.
همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه درباره برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره اهانت به قرآن کریم در توئیتی نوشته بود: از توجه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همراهی وزرای خارجه با پیشنهاد مشترک جمهوری‌ اسلامی ایران و جمهوری عراق در برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی سپاسگزارم. وی تصریح کرده بود: هدف مشترک‌مان، اقدامی موثر و بازدارنده در عدم تکرار اهانت به قرآن کریم و سایر کتب آسمانی است.
این در حالی است که نخست‌وزیر سوئد در مصاحبه‌ای از ثبت درخواست‌هایی جدید نزد پلیس کشورش برای برپایی تظاهرات همراه با اهانت به قرآن کریم در یک هفته آینده خبر داده است. اولف کریسترسون در مصاحبه‌ای با گفتن اینکه درخواست‌های جدیدی برای گرفتن مجوز هتک حرمت قرآن کریم از پلیس این کشور ثبت شده، ادعا کرد شدیدا نگران تبعات احتمالی این رخداد است. کریسترسون در مصاحبه با خبرگزاری «تی‌تی» سوئد گفت: «چنانچه این درخواست‌ها تایید شود، ما با روزهایی مواجه خواهیم شد که در آنها ریسک آشکار وقوع یک اتفاق جدی هست».
نخست‌وزیر سوئد در حالی از احتمال ادامه روند هتک‌حرمت قرآن کریم در این کشور خبر داده که در یک ماه گذشته این اتفاق 2 بار با سازمان‌دهی یک پناهجوی عراقی و با مجوز پلیس این کشور در شهر استکهلم اتفاق افتاد. پلیس سوئد چهارشنبه گذشته در اقدامی تحریک‌آمیز بار دیگر مجوز آتش زدن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم را برای همان فردی که پیش‌تر مرتکب این عمل شنیع شده بود، صادر کرد. در کشور دانمارک نیز اعضای یک گروه راستگرای افراطی 3 بار در یک هفته گذشته این عمل شنیع را با سوزاندن این کتاب آسمانی در پایتخت این کشور تکرار کردند. تکرار این هتک‌ حرمت‌ها در این دو کشور اروپایی خشم مسلمانان جهان را در پی داشته است. مقام‌های سوئد و دانمارک صرفا از بابت تکرار این اتفاق اظهار تاسف کرده اما مدعی شده‌اند به دلیل داشتن قوانین مخصوص حفاظت از آزادی بیان نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند! به نوشته روزنامه گاردین، نخست‌وزیر سوئد در مصاحبه خود گفت تصمیم‌گیری درباره برپایی این تظاهرات‌های اهانت‌بار بر عهده پلیس این کشور است.

Page Generated in 0/0058 sec