printlogo


کد خبر: 265365تاریخ: 1402/5/7 00:00
حریفان تیم‌ ملی فوتبال ایران برای صعود به جام‌جهانی مشخص شدند؛ ازبکستان، ترکمنستان و احتمالا هنگ‌کنگ
نه آنقدر سخت، نه بسیار آسان

قرعه‌کشی مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی  جام‌جهانی فوتبال 2026 آمریکا، کانادا و مکزیک در قاره آسیا و همچنین جام ملت‌های آسیا 2027 عربستان روز پنجشنبه  در کوالالامپور مالزی برگزار شد و کشورها حریفان خود را در این دور از پیکارها شناختند؛ جایی که تیم‌ها در 9 گروه به مصاف یکدیگر می‌روند. بر این اساس در حالی که ترکمنستان، ازبکستان و برنده پلی‌آف هنگ‌کنگ - بوتان، در گروه پنجم قرار گرفته بودند، گوی ایران از قرعه بیرون آمد تا تیم امیر قلعه‌نویی در این گروه جا بگیرد. نکته جالب اینکه ازبکستان دشوارترین تیم حاضر در سید دوم بود که در نهایت با ایران رودررو شد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی کار چندان ساده‌ای برای صدرنشینی در این گروه نداشته باشند. همچنین هنگ‌کنگ بهترین تیم سید چهارم از نظر رنکینگ محسوب می‌شود. تیم‌های هنگ‌کنگ و بوتان روزهای 20 و 25 مهر به مصاف هم می‌روند تا آخرین حریف ایران برای حضور در این گروه نیز مشخص شود.
* ساز و کار صعود در چند مرحله 
دیگر تیم‌های مدعی نیز در سایر گروه‌ها رقبای خود را شناختند. دیدارهای این 9 گروه به صورت رفت و برگشت است و هر تیم 6 بازی را برگزار خواهد کرد. در نهایت 22 خرداد 1403 با اتمام بازی‌های این مرحله، تیم‌های اول و دوم این 9 گروه راهی دور بعدی مرحله مقدماتی جام‌جهانی می‌شوند.
یعنی در کل 18 تیم  در آسیا به دور بعدی می‌روند که این تیم‌ها به صورت خودکار جواز حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا 2027 عربستان را نیز به دست می‌آورند. از این رو حذف هر تیمی در این مرحله به منزله از دست دادن توأمان جام ملت‌های آسیا و جام‌جهانی است که رسما برای کشورهای صاحب فوتبال آسیا از جمله تیم‌ ملی فوتبال کشورمان، با یک فاجعه تمام‌عیار هیچ تفاوتی نخواهد داشت اما مسلما با توجه به حضور بازیکنان شاخص و آمادگی ملی‌پوشان، بسیار بعید است چنین اتفاق تلخی آینده فوتبال ما را تهدید کند اما باید کار پیش رو را سخت و دشوار تصور کنیم تا مبادا اسیر اتفاقات عجیب فوتبال شویم. 
در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی، 18 تیمی که از دور قبل صعود کرده بودند، بر اساس قرعه‌کشی که برگزار خواهد شد، در ۳ گروه 6 تیمی تقسیم می‌شوند. یعنی هر تیم باید 10 بازی را با حریفان برگزار کند که طبیعتا مسابقات به صورت رفت و برگشت خواهد بود که از 5 سپتامبر 2024 (15 شهریور 1403) آغاز شده و در تاریخ 10 ژوئن 2025 (20 خرداد 1404) به پایان می‌رسد. از این ۳ گروه 6 تیمی، تیم‌های اول و دوم (یعنی در مجموع 6 کشور) به صورت مستقیم راهی جام‌جهانی 2026 خواهند شد که به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود. 
تیم‌های سوم و چهارم نیز باید راهی مرحله چهارم مقدماتی شوند و تیم‌های پنجم و ششم نیز از دور پیکارها حذف می‌شوند. در مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی، تیم‌های سوم و چهارم این 3 گروه که ذکر شد (یعنی 6 کشور دیگر) در 2 گروه ۳ تیمی تقسیم می‌شوند که بازی‌ها به صورت تک‌مسابقه و در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود.
 صدرنشینان این 2 گروه نیز به صورت مستقیم راهی جام‌جهانی می‌شوند که تا اینجا سهمیه آسیا به ۸ کشور می‌رسد. یعنی 6 تیم از مرحله سوم مقدماتی و 2 تیم از دور چهارم مقدماتی. در مرحله پنجم مقدماتی جام جهانی، تیم‌هایی که در دور چهارم در گروه‌های‌شان دوم شده‌اند، در جدال تک‌مسابقه به مصاف هم می‌روند و تیم برنده به عنوان نماینده آسیا راهی دیدار پلی‌آف با قاره دیگری می‌شود. هنوز فرمت این دیدار اعلام نشده و قرار است بزودی از طریق فیفا در این خصوص اطلاع‌رسانی شود.
* زمان دیدارهای ایران در مقدماتی جام‌جهانی 
همچنین برنامه بازی‌های تیم‌ ملی ایران در مرحله مقدماتی جام‌جهانی آینده اعلام شد.
این بازی‌ها به صورت رفت و برگشت از 16 نوامبر 2023 تا 11 ژوئن 2024 برگزار می‌شود تا تکلیف تیم‌های راه‌یافته به دور سوم مقدماتی جام‌جهانی مشخص شود. تیم ملی نخستین بازی خود در این مسابقات را 25 آبان برگزار می‌کند که برنده جدال هنگ‌کنگ و بوتان در مرحله پلی‌آف، نخستین حریف شاگردان قلعه‌نویی در این مسابقات خواهد بود. تیم ملی همچنین ۲ دیدار نوروزی برابر ترکمنستان برگزار خواهد کرد. آخرین دیدار ملی‌پوشان نیز در تهران و برابر ازبکستان برگزار می‌شود. برنامه بازی‌های تیم‌ ملی ایران در مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی 2026 و همچنین مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2027 به شرح زیر خواهد بود:
پنجشنبه 25 آبان: ایران – برنده دیدار هنگ‌کنگ و بوتان
سه‌شنبه 30 آبان: ازبکستان – ایران
پنجشنبه 2 فروردین 1403: ایران – ترکمنستان
سه‌شنبه 7 فروردین 1403: ترکمنستان – ایران
پنجشنبه 17 خرداد 1403: برنده دیدار هنگ‌کنگ و بوتان – ایران
سه‌شنبه 22 خرداد 1403: ایران – ازبکستان
* گروه‌بندی مقدماتی جام جهانی
گروه‌بندی این مرحله از مقدماتی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در آسیا به شرح زیر است:
گروه A: قطر، هند، کویت، برنده افغانستان/ مغولستان
گروه B: ژاپن، سوریه، کره‌شمالی، برنده میانمار/ ماکائو
گروه C: کره‌جنوبی، چین،‌ تایلند، برنده سنگاپور/ گوام
گروه D: عمان، قرقیزستان، مالزی، برنده چین تایپه/ تیمور شرقی
گروه E: ایران، ازبکستان، ترکمنستان، برنده هنگ‌کنگ/ بوتان
گروه F: عراق، ویتنام، فیلیپین، برنده اندونزی/ برونئی
گروه G: عربستان، اردن،‌ تاجیکستان، برنده کامبوج/ پاکستان
گروه H: امارات، بحرین، برنده یمن/ سری‌لانکا، برنده نپال/ لائوس
گروه I: استرالیا، فلسطین، لبنان، برنده مالدیو/ بنگلادش
***
نیجریه جدیدترین حریف تدارکاتی ایران!
احتمال دارد ایران و نیجریه در دیداری‌ دوستانه به مصاف هم بروند. به گزارش  سایت owngoalnijeria، فدراسیون فوتبال نیجریه قصد دارد در راستای آمادگی بیشتر تیم‌ ملی فوتبال خود پیش از آغاز انتخابی جام‌جهانی، در دیداری دوستانه به مصاف ایران برود. ایران اکنون در جایگاه ۲۲ رده‌بندی فیفا قرار دارد و حریف مناسبی برای نیجریه محسوب می‌شود. فدراسیون فوتبال ۲ کشور با یکدیگر مذاکراتی داشته‌اند اما هنوز به توافق کامل نرسیده‌اند. اختلاف ۲ کشور بر سر محل برگزاری این دیدار است. ایران و نیجریه آخرین بار در دور گروهی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل به مصاف هم رفتند که آن دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. از بازیکنان مطرح و نامی نیجریه می‌توان به اوسیمن، الکس ایوبی، ایهناچو، ساموئل چوکوئزه و لوکمن اشاره کرد.
***
هم‌گروهی ایران با عربستان در فوتبال بازی‌های آسیایی
حریفان تیم‌ فوتبال امید ایران در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی هانگژو مشخص شدند. قرعه‌کشی مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی هانگژو توسط کمیته برگزاری بازی‌ها برگزار شد و تیم ایران نیز حریفان خود را در این رویداد شناخت. بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، تیم‌ فوتبال ایران در گروه B با تیم‌های مغولستان، عربستان و ویتنام هم‌گروه است. نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو به طور رسمی از اول مهر آغاز می‌شود اما مرحله گروهی فوتبال از 28 شهریور آغاز خواهد شد. گروه‌بندی تیم‌های حاضر در فوتبال بازی‌های آسیایی هانگژو: 
گروه A: چین، بنگلادش، میانمار و هند
گروه B: ویتنام، عربستان، ایران و مغولستان
گروه C: ازبکستان، سوریه، هنگ‌کنگ و افغانستان
گروه D: ژاپن، فلسطین و قطر
گروه E: کره‌جنوبی، بحرین، تایلند و کویت
گروه F: کره‌شمالی، اندونزی، قرقیزستان و چین‌تایپه

Page Generated in 0/0236 sec