printlogo


کد خبر: 265370تاریخ: 1402/5/7 00:00
اخبار

هشدار پلیس برای ترددهای غیرمجاز از خط ویژه
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نسبت به پیامدها و مخاطرات ورود وسایل نقلیه غیرمجاز به خطوط ویژه اتوبوس هشدار داد. سرهنگ علی همه‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عبور غیرمجاز از خطوط ویژه اتوبوس در تهران گفت: متاسفانه در مواردی شاهد آن هستیم که برخی راکبان موتوسیکلت‌ها هنگامی که با ترافیک مواجه می‌شوند تغییر مسیر داده و وارد خطوط ویژه می‌شوند؛ اقدامی که خطر وقوع تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهد و ایمنی عابران پیاده را نیز با مخاطره مواجه می‌کند. 
وی با اشاره به تعریف خط ویژه اتوبوس گفت:‌ برابر مقررات، خط ویژه اتوبوس به مسیرهایی در معابر و خیابان‌های شهرها گفته می‌شود که مختص عبور اتوبوس‌های عمومی مربوط به ناوگان شهری است و در مواقع اضطرار و انجام ماموریت نیز خودروهای امدادی و انتظامی اجازه تردد از آن را دارند. همه‌خانی با بیان اینکه قانون تردد از خطوط ویژه را تخلف محسوب کرده و برای آن جریمه در نظر گرفته است، گفت: فلسفه ایجاد خطوط ویژه سریع‌تر رساندن حجم زیاد مسافران و خودروهای امدادی و عملیاتی است و تنها  اتوبوس‌های شرکت واحد و BRT، خودروهای پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی می‌توانند در این خطوط تردد کنند، در همین راستا نیز تردد غیرمجاز از خط ویژه برای سایر خودروها و موتوسیکلت‌ها جریمه ۸۱ هزار و ۶۰۰ تومانی به دنبال دارد. 
***
حذف برخی رشته‌های «کار و دانش»
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه هدف‌گذاری کردیم تا مهر امسال سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با 2 درصد رشد به ۴۱,۵ درصد برسد، از حذف برخی رشته‌ها در شاخه کار و دانش هنرستان‌ها خبر داد. محمدمهدی کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برای مهر امسال هدف‌گذاری کردیم تا سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با 2 درصد رشد به ۴۱,۵ درصد برسد، اظهار کرد: در برگه هدایت تحصیلی امسال عنوان این رشته‌ها، «فنی و حرفه‌ای» و «کار و دانش» ذکر شده است. در واقع شاخه این رشته‌ها شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است ولی در فرم هدایت تحصیلی ضوابط این 2 رشته یکسان شده است و از سال آینده فرم هدایت تحصیلی این 2 رشته یکی می‌شود.
وی توضیح داد: در حال حاضر طبق ضوابط موجود، شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش به صورت مجزا وجود دارد اما برخی رشته‌ها از مجموعه کار و دانش حذف شده است و رشته جایگزین آن در شاخه فنی و حرفه‌ای  وجود دارد، بنابراین در برخی رشته‌های حذف شده از مجموعه‌ کار و دانش، پذیرش متوقف شده است و این رشته‌ها به هیچ عنوان پذیرش نخواهند داشت. ثبت‌نام برخی دیگر از رشته‌های کار و دانش در پایه دهم نیز به دلیل اشباع آنها در بازار کار متوقف شده است اما رشته جایگزین آن در فنی و حرفه‌ای وجود دارد. 
کاظمی افزود: استانداردهای تعریف شده در سازمان فنی و حرفه‌ای تغییر کرده است. بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای، استاندارد و رویکرد برخی شایستگی‌ها تغییر کرده است و بالطبع از آنجا که برخی رشته‌ها جوابگوی نیاز بازار کار نبودند، از این رو این حذفیات را انجام دادیم.
***
شناسایی ۱۹ هزار کودک دچار «تنبلی چشم» در کشور
معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از شناسایی بیش از ۱۹ هزار کودک دارای مشکل تنبلی چشم طی سال گذشته خبر داد و گفت: بعد از شناسایی این کودکان، اقدامات درمانی آنها آغاز شد و به پزشک متخصص ارجاع شدند. 
افروز صفاری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طی سال گذشته 4 میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در محدوده سنی ۳ تا ۶ ساله مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند، اعلام کرد: از میان این کودکان، ۱۹ هزار و ۶۸۹ کودک دچار مشکل آمبیلیوپی و ۶۵ هزار کودک دچار سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند و در این خصوص اقدامات درمانی آنها آغاز شد. 
وی با اشاره به اقدامات حمایتی سازمان بهزیستی از این کودکان، تصریح کرد: کمک‌هزینه خرید عینک طبق دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان بهزیستی در این زمینه حدود ۵۰۰ هزار تومان است اما با توجه به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و سازمان، علاوه بر این مبلغ، بنیاد ۵۰۰ هزار تومان هم به خانواده‌هایی که نیازمندی بیشتری دارند جهت تهیه عینک پرداخت می‌کند. به گفته صفاری‌زاده، در سال گذشته حدود یک میلیون نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و سالانه ۳۰۰۰ نوزاد دچار اختلال شنوایی شناسایی می‌شوند.

Page Generated in 0/0073 sec