printlogo


کد خبر: 265372تاریخ: 1402/5/7 00:00
مردم ایران با اقامه عزای حسین(ع) و برگزاری مراسم عزاداری در بیش از 1000 شهر وسعت و عمق دینداری خود را نشان دادند
زیر پرچم حسین(ع)

دیروز همزمان با عاشورای حسینی، مردم ایران اسلامی در جای جای این مرز و بوم در عزای امام‌شان اشک ماتم ریختند و یاد 72 شهید کربلا را گرامی داشتند. حضور پرشور نوجوانان و جوانان در سوگواری شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش جلوه باشکوهی به آیین‌های سنتی و ویژه دهه اول محرم داده بود. زنان و دختران و کودکان و نوجوانان در کنار عزاداران در جای جای ایران جامه ‌سیاه بر تن کرده و با سربند‌های «یاحسین»، «یا زهرا» و «یا ابالفضل» مشق عشق حسین(ع) کردند. دیروز با وجود گرمای هوا در ظهر عاشورا، علاوه بر پایتخت مراسم عاشورای حسینی در بیش از 1000 شهر برگزار شد. در مشهد مقدس دسته‌های انبوه عزاداران حسینی از مشهد و اقصی نقاط کشور وارد حرم رضوی شدند و مراسم عزاداری عاشورای حسینی را در جوار امام هشتم باشکوه برگزار کردند. مردم تبریز نیز نماز جمعه عاشورای را به امامت حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در مصلای امام خمینی(ره) شهر تبریز اقامه کردند. طبق آیین و سنت مردم تبریز، بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا، عزاداری دستجات حسینی از خیابان‌ها به بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا کشیده شد و تا سوم امام این مکان مملو از عاشوراییان حسینی است.
* تجلی عشق و دلدادگی سوگواران تهرانی در روز دهم
مردم مومن و ولایتمدار شهرستان‌های استان تهران نیز با حضور گسترده خود در مراسم عاشورای حسینی از صبح دیروز برای قهرمانان حماسه تاریخ‌ساز کربلا، عزاداری و سوگواری کرده و اشک ماتم ریختند و با خلق صحنه‌هایی بی‌نظیر از ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام، فریاد عشق و دلدادگی سر دادند. مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، گلزار شهدا، آستان امامزادگان و بقاع متبرکه در استان تهران دیروز میزبان سوگواران با آیین‌های مختلف عزاداری بود که با شور و شعور حسینی، عزاداری و سوگواری کردند و ایمان راسخ و قلبی خود به اهل بیت و شهدای دشت نینوا را نشان دادند. حرکت دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در شهرها و روستاهای استان تهران با حضور اقشار مختلف مردم، پایتخت را به شهری ماتم‌زده در عزای شهدای دشت نینوا بدل کرده بود و بیرق‌های عزای حسین(ع) در همه دسته‌های عزاداری به چشم می‌خورد.
* خروش کرمانشاهی‌ها در عزای سالار شهیدان
دیروز همچنین هیات‌‌های عزاداری در جای جای کرمانشاه به روضه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداختند. عزاداران با پوشیدن لباس سیاه و کفن؛ سر و لباس خود را به گِل متبرک روز عاشورا آغشته و با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی، اقدام به سینه‌زنی، سنج و دهل و زنجیرزنی، علم‌گردانی و اجرای تعزیه کردند. 
* حرم حضرت شاهچراغ(ع) میزبان عزاداران حسینی
همزمان با عاشورا، دسته‌های عزاداری به نوبت وارد صحن مطهر حرم حضرت شاهچراغ شدند تا هر یک به سبک و سیاق خود در سوگ سیدالشهدا و ایثار شهدای دشت کربلا سهیم شوند. گرمای شدید هوا هم نتوانست مانع حضور عشاق حسین شود. مردم ولایتمدار استان فارس و شهر شیراز همچون مردم سراسر ایران به سوگ و ماتم نشسته و نام حسین (ع) را فریاد زدند.
* شور عاشورایی در یاسوج
مردم یاسوج، مرکز استان کهگیلویه‌وبویراحمد نیز همزمان با سراسر کشور با حضور در خیابان‌ها شور عاشورایی برپا کردند.
* عزاداری اراکی‌ها در ظهر عاشورا
همزمان با روز عاشورای حسینی، عزاداران اراکی با حضور در هیات‌های عزاداری در غم شهادت سالار شهیدان و 72 تن از یاران با وفایش به سوگواری پرداختند. در این آیین عزاداران حسینی با تجمع در مقابل مصلای بیت‌المقدس اراک به زنجیرزنی و سینه‌زنی پرداختند. همچنین در سراسر استان عزاداری‌های باشکوهی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.
* عاشورا نماد دلدادگی کردستانی‌ها به امام حسین(ع)
همزمان با دهم محرم‌الحرام و روز عاشورا، دستجات عزاداری در تمام شهرها و روستاهای بزرگ کردستان به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند و در رثای امام حسین(ع) نوحه‌خوانی کردند. عاشورا در سنندج صحنه‌ای دیگر از انسجام و اتحاد شیعه و سنی بود؛ صحنه‌ای از دلدادگی مردم این دیار به امام حسین(ع) نوه حضرت محمد(ص) بود. مردم اهل سنت کردستان همزمان با فرارسیدن ماه محرم و روزهای نهم و دهم این ماه با پخت و توزیع نذری، قربانی کردن گوسفند و همراهی دستجات عزاداری اوج ماتم خود را از شهادت امام حسین نشان دادند.
* عزاداری مردم قزوین، اصفهان و زنجان در سوگ سیدالشهدا(ع)
مردم شهرها و روستا‌های استان قزوین نیز دیروز همزمان با روز عاشورای حسینی، در سوگ شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین (علیه‌السلام) و یاران باوفای ایشان، عزاداری و سینه‌زنی کردند. همچنین دیروز مردم شهرستان‌های استان اصفهان همزمان با سراسر کشور در روز عاشورا به سوگ سالار شهیدان نشسته و با برپایی آیین‌های سنتی، در این غم بزرگ با امام زمان(ع) شریک، همراه و همدرد شدند. با فرا رسیدن ماه محرم در استان زنجان شور و حال دیگری برپا می‌شود و مساجد و تکایا برای دهه محرم آماده می‌شوند تا مردم عشق و ارادت خود را به شهدای کربلا نشان دهند. روز عاشورا اوج عزاداری‌های مردم زنجان است. در این روز بسیاری از دستجات عزاداری و هیات‌های مذهبی از نقاط مختلف شهر به سوی مرکز شهر و امامزاده سیدابراهیم(ع) این شهر حرکت و پس از حضور در این مکان عزاداری می‌کنند.
* رخت عزای سالار شهیدان بر تن مردم خوزستان
به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی، سالروز شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و 72 یار باوفایش، مراسم عزاداری همچون سال‌های گذشته با حضور مردم ولایتمدار و شهیدپرور در نقاط مختلف استان خوزستان زادگاه سردار شهید بهنام محمدی‌راد و سردار شهید صدرالله فنی در دمای بالای 50 درجه سانتیگراد برگزار شد.
عزا و ماتم حضرت امام حسین(ع) همزمان با عاشورای حسینی با وجود شدت گرما با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و دیگر اماکن مذهبی نقاط مختلف استان خوزستان، دیار سردار سرلشکر شهید علی‌هاشمی، سردار شهید محمدرضا علیخانی و سردار شهید فرامرز رضازاده برگزار شد که عزاداران سرشک از دیدگان جاری کردند.
* عزاداری و اقامه نماز جمعه عاشورایی در قم
در روزهای تاسوعا و عاشورا علاوه بر شهروندان قم، عزاداران حسینی از استان‌های همجوار راهی این شهر شدند و مراسم عزاداری خود را در کنار حرم مطهر حضرت معصومه برگزار کردند. همچنین نماز جمعه این هفته قم نیز همزمان با ظهر عاشورا به امامت آیت‌الله سعیدی با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد و خیابان‌های اطراف حرم نیز مملو از نمازگزاران عزاداری بود که بار دیگر دینمداری ایرانی‌ها را بر همگان اثبات کردند. خطیب جمعه قم در خطبه‌های نماز دیروز گفت: قرآن‌سوزان و حامیان صهیونیست آنها بدانند دست انتقام الهی گریبان آنها را خواهد گرفت و سزای سوزاندن کلام‌الله مجید را خیلی زود دریافت خواهند کرد. آیت‌الله سیدمحمد سعیدی با بیان اینکه همه گناهان و ظلم‌ها به خاطر بی‌تقوایی است، اظهار کرد: امام حسین(ع) آخرین خطبه‌شان در عاشورا را با عبادالله اتقوالله شروع و مردم را به تقوای الهی دعوت کردند. وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) یکی از اهداف قیام خود در کربلا را امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در ذات خود یک کار فرهنگی، ارزشمند و سازنده برای اصلاح جامعه است. امام جمعه قم گفت: نماز ظهر عاشورای امام حسین (ع) خنثی‌کننده تبلیغات دشمن علیه اهل بیت (ع) بود.
* نماز ظهر عاشورا در سراسر کشور اقامه شد
نماز ظهر عاشورا همزمان‌ با اقامه نماز جمعه در میادین اصلی شهرها، حسینیه‌ها، تکایا، مساجد، هیات‌ها و... اقامه شد. عاشقان و دل‌دادگان اهل بیت علیهم‌السلام و مردم مومن و ولایتمدار ایران اسلامی ظهر دیروز مصادف با دهمین روز ماه محرم‌الحرام، به یاد آخرین نماز سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) و یاران باوفایش در کربلا، نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند. مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، گلزارهای شهدا، آستان امامزادگان و بقاع متبرکه روز گذشته میزبان نمازگزارانی بودند که با شور و شعور حسینی هم عزاداری کردند و هم به اقامه نماز پرداختند تا عشق و ارادت خود را به ساحت حضرت ثارالله و شهدای دشت نینوا نشان دهند. همچنین خیل عظیم هیات‌های سوگوار و عزاداران امام حسین(ع) پس از شنیدن نوای اذان ظهر، بلافاصله دست از عزاداری کشیده و در خیابان‌ها، پیاده‌روها و در هر مکانی که بودند فریضه واجب نماز را  که یکی از ارکان و مؤلفه‌های نهضت حسینی است، به جا آوردند. از ساعات اولیه صبح دیروز مردم در سراسر کشور برای قهرمانان حماسه تاریخ‌ساز کربلا، عزاداری و سوگواری کرده و اشک ماتم ریختند و در ادامه با حضور در صفوف نماز جماعت، صحنه‌هایی از دلدادگی و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام را به نمایش گذاشتند. 
* حضور گسترده عزاداران حسینی در مشهدالرضا
هیات‌های عزاداری که از سراسر کشور در مشهدالرضا حضور یافته بودند، هر یک در مسیر‌های منتهی به حرم رضوی با آداب و رسوم خاص خود به عزاداری پرداختند و با تشرف به آستان مقدس رضوی، در این صحن و سرا اقامه عزا کردند. همزمان با عاشورای حسینی سالروز شهادت امام حسین(ع)، آیین «مقتل‌خوانی» این واقعه توسط نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور امام رضا(ع) برگزار شد. آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی دیروز در آیین مقتل‌خوانی عاشورا به شرح واقعه در شب و روز دهم ماه محرم و آنچه بر سر امام حسین(ع) و یارانش آمد، پرداخت و گفت: شب قبل از این واقعه، امام حسین(ع) تا صبح نخوابیدند و چندی قبل از سپیده‌دم که به خواب رفتند، پیغمبر را در خواب دیدند که خبر از شهادت ایشان در روز عاشورا دادند. وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در خواب به ایشان فرمودند «امروز تو شهید آل‌ محمدی، تمام اهالی آسمان به من بشارت دادند که تو امروز به شهادت می‌رسی». بعد از این خواب حضرت امام حسین(ع) یقین کردند که امروز به شهادت می‌رسند. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه مقتل‌خوانی، به شرح نحوه شهادت نزدیک‌ترین یاران امام حسین(ع)، قمر بنی هاشم، علی‌اکبر و علی‌اصغر(ص) پرداخت و همزمان با شرح واقعه، ذکر مصیبت اهل شیعه را بیان کرد. در پایان نیز شهادت جانسوز حضرت امام حسین(ع) را شرح داد که صدای آه و ناله و ضجه زائران و مجاوران به آسمان رفت.
* خاکی‌ترین آیین عاشورایی در لرستان
آیین‌های سنتی روز عاشورا در لرستان، حکایت خاکساری دیرینه‌ مردم این دیار در برابر مولای خود حسین‌بن‌علی(ع) است که در «گل‌مالی» و آیین «چمر» تجلی می‌یابد. مردم از صبح عاشورا در یک نمایش حزن‌انگیز، آوای چَمرونه را ساز می‌کنند و خبر سوگواری خود را با سرنا و دهل به دورترین نقطه شهر می‌رسانند. هر چه هست، آیین عزاست و اندوهی از جنس خاک در سوگ او که سرش بالای نیزه رفت.  آب‌وخاک و گلاب دست‌به‌دست هم داده‌اند تا خاکی‌ترین آیین عزا را روایت کنند؛ آب حیات من است، خاک سر کوی دوست. مردم لرستان از صبح پیش از طلوع حوضچه‌ها را با گل نرم آماده کرده و عزاداران  خود را به میعادگاه سوگ رسانده‌اند. اینجا کودک و بزرگ، زن و مرد، و پیر و جوان نمی‌شناسد. هر کدام تکه‌ای از گل را به شانه‌ها و سر و روی خود می‌پاشند یا تن را به عزای گل می‌سپارند. شکل دست را گاهی با گل، روی لباس‌ها نقش می‌بندند تا نشان دهند عباس تکیه‌گاه دیرینه آنان است. برخی نیز در نوبت می‌مانند تا میان‌دار، تمام تن‌شان را با گل در سوگ کند. حکایت گل‌مالی و شانه‌های کزکرده از عزا در روز عاشورا روایت ارادتی است که با مردم لرستان سرشته شده ‌است تا خاکی‌ترین آیین عاشورایی جهان از خاک بروید.

Page Generated in 0/0056 sec