printlogo


کد خبر: 265380تاریخ: 1402/5/7 00:00
اخبار

خرید برنج مازاد کشاورزان از امروز
شرکت‌های فعال در حوزه بازرگانی برنج مازاد کشاورزان شمال کشور را خریداری می‌کنند. سازمان جهاد  کشاورزی استان گیلان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به هماهنگی‌هایی که ستاد وزارت جهاد کشاورزی با شرکت‌های فعال در حوزه بازرگانی برنج به عمل آورده، مقرر است این شرکت‌ها برنج‌های ارقام محلی (طارم و هاشمی) کشاورزان را خریداری کنند. کشاورزان بر‌ای اطلاع از چگونگی معامله و فروش به مرکز خدمات جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند». همچنین روابط  عمومی جهاد کشاورزی شهرستان تالش هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «به اطلاع کشاورزان و تولید‌کنندگان برنج شهرستان تالش می‌رساند کشاورزانی که برنج مازاد برای فروش دارند، از روز شنبه مورخه 7 مرداد 1402 جهت ثبت‌نام برای فروش محصول خود به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند». پیش از این برنجکاران اعلام می‌کردند تولیدشان روی دست‌شان مانده و کسی محصولات‌شان را خریداری نمی‌کند. در این میان برخی مسؤولان و کارشناسان هم واردات بیش از اندازه برنج در سال گذشته را عامل رکود بازار برنج ایرانی عنوان می‌کردند. فصل جدید کشت برنج در کشور شروع شده و برنجکاران می‌گویند برای تامین نهاده و هزینه کشت مجبورند دسترنج خود را به قیمت‌های اندک به دلالان بفروشند، در حالی که قیمت برنج در بازار با نرخ فروش آنها خیلی فاصله دارد. مصرف برنج کشور نزدیک به 3 میلیون تن است که سالانه حدود یک میلیون تن آن از کشورهای دیگر وارد می‌شود، البته چون آمار دقیقی از مصرف و تولید وجود ندارد، همواره در سال‌های گذشته میزان واردات محل بحث بوده است.
***
7 سازمان و شرکت به وزارت بازرگانی منتقل می‌‌شوند
مدیرکل امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: 7 سازمان و شرکت به وزارت بازرگانی جدید منتقل می‌شوند، بخش تولید در وزارت جهاد کشاورزی باقی می‌ماند و نظارت بازار به وزارت بازرگانی منتقل می‌شود. علیرضا شاهپوری اظهار داشت: کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب شده و برای اصلاح برخی موارد جزئی در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است. وی افزود: در این راستا 7 سازمان و شرکت به وزارت بازرگانی جدید منتقل می‌شوند. مطابق لایحه، سازمان توسعه تجارت، شرکت نمایشگاه بین‌المللی، سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و صندوق ضمانت صادرات ایران قطعا به وزارت بازرگانی منتقل می‌شوند. مدیرکل امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور یادآور شد: بخش تولید در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باقی می‌ماند و در واقع بخش ذخیره‌سازی، توزیع و تنظیم بازار به وزارت بازرگانی منتقل می‌شود. شاهپوری افزود: در طول سالیان گذشته چندین بار وزارت بازرگانی ادغام و تفکیک شده است. ساختار وسیله‌ای است که دولت خدمات بهتری به مردم بدهد. در کشورهای مختلف نیز دولت‌ها با توجه به مقتضیات و رویدادهایی که اتفاق می‌‌افتاد، تصمیم بر تغییر ساختارها و سازمان‌ها می‌گیرند. وی افزود: در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت 13 سازمان و شرکت و موسسه ذیل این وزارتخانه وجود دارد؛ بنابراین دولت به این نتیجه رسید با توجه به تنظیم بازار و وظایف حوزه بازرگانی که به نوعی مغفول شده است، این مساله یعنی نظارت بازار در یک وزارتخانه به نام وزارت بازرگانی متمرکز شود.
***
تعرفه‌های مصوب گازبها برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد
شرکت ملی گاز ایران تعرفه‌ گازبهای مصوب امسال را طبق قانون بودجه کل کشور اعلام و ابلاغ کرد. تعرفه‌های مصوبه ۲۱ خرداد امسال به منظور اجرای جزء «۱» بند «ز» تبصره «۱۵» و بند «ل» تبصره «۱۵» قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده است. این تعرفه‌ها به‌ صورت پلکانی و در قالب ۱۲ پله تدوین و ابلاغ شده و تعرفه هر پله به مصارف مازاد بر پله پیشین اعمال خواهد شد.
تعرفه بخش خانگی ۲۱ خرداد امسال ابلاغ شده و صورتحساب مشترکان از ابتدای امسال بر اساس تعرفه جدید محاسبه می‌شود. تعرفه هر پله در دوره سرد سال دقیقاً مشابه تعرفه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۱ است و صرفاً الگوی مصرف بر اساس آخرین اطلاعات مصرف و شرایط آب و هوایی کشور و با هدف کاهش هزینه خانوارها تغییر یافته است.
 الگوی مصرف متناسب با مناطق جغرافیایی و اقلیم آب و هوایی شهرهای کشور تعیین شده است و مشترکان در شهرهای مختلف طبق وضعیت آب و هوایی محل مصرف از الگوهای متفاوتی برخوردار هستند. از سویی به منظور اعمال دقت نظر و بررسی شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور، اقلیم‌های آب و هوایی از سوی پژوهشکده هواشناسی کشور تعیین و به شرکت ملی گاز ایران اعلام می‌شود.
در تعرفه‌های ابلاغی مانند سال‌های گذشته تعرفه مشترکان کم‌مصرف (3 پله ابتدایی) هیچ تغییری نکرده است و صرفاً تعرفه مشترکان پرمصرف مانند سال ۱۴۰۱ در هر پله تعیین شده است، همچنین به منظور تشویق مشترکان به صرفه‌جویی و استفاده از راهکارهای بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی، تعرفه پله‌های ۱۱ و ۱۲ (مشترکان بسیار پرمصرف)، به ترتیب ۵۰ و ۶۰ هزار ریال است.

Page Generated in 0/0052 sec