printlogo


کد خبر: 265487تاریخ: 1402/5/10 00:00
وزیر خارجه سوریه در سفری به تهران با همتای ایرانی خود درباره روابط دو جانبه دیدار و گفت‌و‌گو کرد
پیگیری توافقات سفر تاریخی

گروه سیاست خارجی: بعدازظهر دیروز وزیر خارجه سوریه که به تهران سفر کرده است، با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک درباره موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار، گفت: در جریان سفر هیات عالی‌رتبه سوریه به تهران علاوه بر همکارم آقای مقداد، ۲ تن از اعضای دیگر کابینه سوریه حضور دارند. ما همزمان گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور را به ریاست آقای بذرپاش شاهد هستیم. وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های مشترک ما پیگیری توافقات ۲ کشور در جریان سفر آقای رئیسی به دمشق بود. خرسندیم که در هفته‌های گذشته با کوشش سفرای ۲ کشور و پیگیری وزرای کابینه شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی کردن توافقات اقتصادی تجاری و فناوری هستیم. توافقاتی در راستای منافع ۲ کشور بررسی شده است. توافق برای معاملات تجاری با پول ملی ۲ کشور که در حال اجرایی شدن است، آغاز سفر زائرین ایرانی به سوریه، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و تجار ۲ کشور، همچنین افزایش پروازهای هوایی بین ۲ کشور، برخورداری تجار از حذف تعرفه‌های تجاری و ترانزیت از جمله موضوعات پیشرفت‌کرده بین تهران و دمشق است. وی ادامه داد: ایران به تلاش‌ها و حمایت خود برای تحقق ثبات در منطقه ادامه خواهد داد. ما اتفاق نظر داشتیم که صلح در سوریه جز از عدم دخالت کشورهای بیگانه، بازگشت آوارگان و لغو تحریم‌های یکجانبه غرب محقق نخواهد شد. همچنین لزوم ادامه نشست‌های روند آستانه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت. اخیرا نشست بیستم کارشناسان ارشد در فرمت آستانه برگزار شد و اتفاق نظر وجود دارد که این فرمت به فعالیت خود ادامه دهد. امیرعبداللهیان همچنین گفت: حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه را قویا محکوم می‌کنیم. این رژیم اصلی‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه به شمار می‌رود. تاکید می‌کنیم حاکمان رژیم جعلی درک کردند که هیچ اقدام صهیونیست‌ها بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند و منطقه فتنه‌انگیزی‌های صهیونیستی را برنمی‌تابد. ایران قاطعانه از حق مردم سوریه برای حمایت از استقلال و حاکمیت این کشور حمایت می‌کند. حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به امنیت این کشور نخواهد کرد. نگرانی‌های کشور همسایه و برادر ترکیه را بخوبی درک می‌کنیم اما معتقدیم روش نظامی در خاک سوریه راه‌حل نیست. ما چارچوب نشست چهارجانبه را مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استقرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه می‌دانیم.
وی افزود: خروج فوری نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه را کمکی بزرگ به ثبات این کشور و منطقه می‌دانیم. بر بازگشت آوارگان سوری به مناطق مسکونی قبلی خود تاکید داریم و معتقدیم برخی کشورهای اروپایی که مانع بازگشت آنان هستند باید روش مناسبی اتخاذ کنند. وی ادامه داد: درباره همکاری در موضوع ترانزیت، مسیر زمینی ترانزیتی ایران به عراق، سوریه و لبنان و از لبنان به دیگر کشورها جریان دارد. ما موانعی را در چند روز اخیر شاهد بودیم و اکنون موانع برطرف شده است. از زمانی که برنامه همکاری بلندمدت تهران و دمشق در جریان سفر رئیس‌جمهور به امضای دو کشور رسید، کمیته‌های مختلفی برای اجرایی شدن این سند جامع بر تمرکز بر همکاری‌های تجاری و فناوری تشکیل شده و کار به سرعت در حال انجام است. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست گفت: ما به کشورهای مخل روابط می‌گوییم کشورها به ستوه آمده‌اند و ما در کنار ملت فلسطین می‌ایستیم. اتفاقاتی که در رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد به خاطر عمق بحران‌هایی است که در آن وجود دارد. ملت اصیل در این منطقه ملت فلسطین است. ما رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایت‌هایی که مرتکب می‌شود محکوم می‌کنیم. حدود 300 فلسطینی از ابتدای سال به شهادت رسیده‌اند. رژیم صهیونیستی جنایت مختلفی را در فلسطین انجام می‌دهد و کشورهای حمایت‌کننده در این جنایت‌ها شریک هستند. این اقدامات رژیم صرفا علیه فلسطین نیست و علیه مردم منطقه جولان اشغالی هم کشیده شده است. ما از مبارزات آنان تمجید می‌کنیم. جولان به زودی به وطن خود سوریه باز خواهد گشت. مقداد افزود: ما امروز درباره تمام تحولات سیاسی در منطقه صحبت کردیم. جنایت‌هایی که روزانه صورت می‌گیرد امکان ندارد ادامه داشته باشد. جنایت‌های جنگی آمریکا قطعا پایان خواهد یافت و ملت سوریه اجازه نمی‌دهند ادامه یابد. وجود آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است و درخواست سوریه نیست. سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی است. همچنین می‌خواهم به کشورهای دوست اعلام کنم سوریه ناتوان نیست و توانست به وجود داعش پایان دهد. مقداد درباره روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: برادرانمان در تهران حمایت مجدد خودشان را از سوریه اعلام کردند. در زمینه روابط ایران و کشورهای عربی ما از این روابط استقبال می‌کنیم. ما خواستار روابط متوازن بین همه طرف‌ها هستیم.
وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: ملت ما تلاش می‌کند در سوریه به بطری آب دسترسی پیدا کند اما کشورهای غربی با تحریم‌های یکجانبه خود مانع آن می‌شوند. این کشورها وقتی صحبت از حقوق بشر می‌کنند، دروغ می‌گویند. روز گذشته آمریکا 45 کامیون مربوط به نفت را متوقف کرد. ما شاهدیم که آمریکا با این غارت به دنبال تحقق اهداف خودش است. ما می‌خواهیم این اقدامات متوقف شود. روش‌های آمریکا در سرتاسر جهان برای همگان آشکار شده است. فیصل مقداد در پاسخ به سوالی درباره افزایش نظامیان آمریکایی در منطقه گفت: هدف آمریکا از افزایش نیروهایش در سوریه ادامه دادن به تجاوزگری و غارت سوریه است. تعجب ندارد که آمریکا از تروریسم حمایت کند. آمریکا برای تحقق اهدافش تروریست‌ها را جا به جا می‌کند، همین وضع هم در شمال سوریه جاری است. هدف دیگر پیشگیری از حل مشکل در سوریه و تضعیف دولت سوریه است. دولت و ملت سوریه خواهان آزادسازی جولان اشغالی و به دست گرفتن منابع سوریه هستند. فیصل مقداد درباره مقاومت در منطقه گفت: تقریبا نزدیک به 300 هزار تروریست به خاک سوریه وارد شدند و ما به لطف محور مقاومت و ارتش شجاع سوریه و ایمان ملت سوریه پیروز شدیم. تجاوز مستقیم آمریکا علیه سوریه، باعث قتل بیش از 250 شهروند سوری شد. اوضاع در شمال سوریه بخوبی پیش نمی‌رود و ارتش بیگانه ترکیه بخشی از سرزمین ما را اشغال کرده است. هیچ دشمنی بین ما وجود ندارد اما می‌خواهیم نیروهای خارجی از سرزمین‌های ما بیرون بروند. یکسری کشورها با قدرت‌های شر همپیمان شدند و برخی از این کشورها رویکرد داعش را پیگیری کردند. این نیروهایی که وارد خاک سوریه شدند با مقاومت ملت سوریه مواجه خواهند شد. همچنین اقدامات غربی‌ها که باعث کشتار در سوریه شد قطعا با مقاومت ملت مواجه خواهد شد. هیچ تفاوتی بین داعش و آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود ندارد. ما جنایت‌ها علیه سوریه را فراموش نخواهیم کرد. وزیر خارجه سوریه درباره روابط و کمک‌های ایران به سوریه گفت: ایران همه تلاش‌های خود را برای کمک به سوریه انجام داد. ما از ایران برای همه این کمک‌ها تشکر می‌کنیم. ایران آنچه بعد از زلزله اخیر در سوریه انجام داد، کمک‌های بزرگی بود. ما از رهبری ایران تشکر می‌کنم.

Page Generated in 0/0063 sec