printlogo


کد خبر: 265488تاریخ: 1402/5/10 00:00
دور دنیا

مسکو: اوکراین با ایده میانجیگری مخالف است
الکسی پولیشچوک، رئیس دپارتمان دوم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت خارجه روسیه دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک تصریح کرد اوکراین تمامی ایده‌های میانجیگری را رد می‌کند، زیرا بر اولتیماتوم‌هایی که در فرمول صلح «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای روسیه در نظر گرفته شده است، متمرکزند. این دیپلمات روس با اشاره به این موارد ادامه داد مسکو به گفت‌وگو با شرکای خود از چین، برزیل و آفریقا که «پیشنهادات سازنده‌ و اساسی» دارند، در زمینه چشم‌اندازهای راه‌حل صلح‌آمیز برای درگیری‌های اوکراین ادامه خواهد داد. «آندره یرماک»، رئیس دفتر زلنسکی پیش‌تر نشست مشاوران سران دولت در عربستان سعودی برای بحث درباره «فرمول صلح» اوکراین را تأیید کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نکات کلیدی این فرمول با نمایندگان بیش از ۵۰ کشور به بحث و گفت‌وگو گذاشته شده است. وی تصریح کرد عربستان سعودی در ماه آینده میلادی (آگوست)، میزبان یک نشست بین‌المللی با محور برقراری صلح در اوکراین خواهد بود. پیش از آن،‌ روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، از میزبانی ریاض برای نشست بین‌المللی با محور صلح در اوکراین خبر داده بود و قرار است نمایندگانی از ۳۰ کشور از جمله هند و برزیل در نشست دو روزه پنجم آگوست (۱۴ مرداد) در جده شرکت کنند. 
***
عطوان: نتانیاهو آلزایمر گرفته است
تحلیلگر سرشناس جهان عرب در سخنانی درباره واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان نوشت وی دچار فراموشی و زوال عقل شده است. به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در یادداشتی درباره اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنان سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: آنچه مسلم است اینکه حافظه نتانیاهو وارد مرحله فراموشی و شاید زوال عقل شده است، شاید این به دلیل کهولت سن، شدت ضربات داخلی که بر سر او وارد شده و انزوای بین‌المللی و داخلی باشد که در آن به سر می‌برد و اکنون تمام جهان تأیید می‌کند که شمارش معکوس برای فروپاشی کابینه نژادپرست او آغاز شده است. وی تاکید کرد: برای اینکه متهم به اغراق در این باره نشویم به نتانیاهو یادآوری می‌کنیم حزب‌الله و پشتوانه مردمی گسترده آن چه در لبنان و چه در جهان عرب و اسلام این روزها سالروز جنگ تموز سال ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه) را پشت سر می‌گذارند؛ جنگی که با آزمایش تل‌آویو، رهبری و ارتش آن توسط حزب‌الله شعله‌ور شد و این رژیم را وارد این مخمصه کرد و سربازان آن را به اسارت گرفت و ارتش آن را که گفته می‌شد «شکست ناپذیر» است، درهم کوبید. 
***
تنش دوباره میان روسیه و آمریکا در آسمان سوریه
آسمان کشور سوریه دیروز بار دیگر صحنه رویارویی یک جنگنده روسی و پهپاد آمریکا شد اما این اتفاق مانند موارد مشابه روزهای اخیر به گشوده شدن آتش میان طرفین منجر نشد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه روسیاالیوم، «اولگ گورینوف» نایب رئیس مرکز آشتی روسیه در پایگاه «حمیمیم» سوریه در این باره اعلام کرد: یک پهپاد «MQ-9» متعلق به ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در سوریه به طرز نگران‌کننده‌ای به یک هواپیمای نظامی «سوخو۳۴» روسیه نزدیک شد. گورینوف همچنین تصریح کرد: این اتفاق در ارتفاع ۵۰۰۰ متری در آسمان استان رقه رخ داد و پهپاد آمریکایی در ۱۰۰ متری جنگنده روسیه پرواز کرد. وی گفت این پرواز پهپاد ائتلاف با طرف روسی هماهنگ نشده بود و به دلیل عملکرد به‌موقع و حرفه‌ای خلبانان روسی از برخورد جلوگیری شد. این چندمین اتفاق مشابه میان نیروی هوایی روسیه و آمریکا طی هفته‌های اخیر در آسمان سوریه است و آخرین مورد آن شنبه هفته جاری در آسمان رقه رخ داد. 
***
شرط جنبش فتح برای پایان درگیری «عین‌الحلوه»
شبکه المیادین لبنان دیروز به نقل از منبعی در جنبش فتح فلسطین گزارش داد پیش‌شرط اصلی توقف درگیری‌ها در اردوگاه عین‌الحلوه، تحویل قاتلان «العرموشی» است. رسانه‌های لبنان یکشنبه از کشته شدن «ابو‌اشرف العرموشی» فرمانده نیروهای امنیت ملی در اردوگاه عین الحلوه فلسطینیان در شهر «صیدا» واقع در لبنان خبر دادند. گفته شده است العرموشی که از اعضای جنبش فتح فلسطین است، به همراه 3 نفر از همراهان خود در کمین عناصر مسلح ناشناس کشته شده است. از شنبه شب هفتم مرداد بر اثر درگیری بین گروهی از جنبش فتح و گروه اسلام‌گرای الشباب‌المسلم، 4 نفر از اعضای جنبش فتح در این اردوگاه واقع در جنوب لبنان کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. شبکه المیادن لبنان گزارش داد درگیری‌ها در اردوگاه عین‌الحلوه فلسطینیان همچنان در 2 محور ادامه دارد و 12 نفر زخمی شده‌اند که حال 2 نفر از آنها وخیم گزارش شده است. این سومین روز متوالی است که درگیری‌ها در این اردوگاه ادامه دارد و خرابی‌های زیادی در این اردوگاه فلسطینی‌ها به بار آورده است. گروه‌های اسلامی در اردوگاه عین‌الحلوه در لبنان بر ضرورت توقف فوری درگیری‌ها تاکید کردند. عبدالرحمن البزری، نماینده صیدا در پارلمان لبنان از تلاش گسترده ارتش لبنان برای پایان دادن به درگیری‌ها در اردوگاه عین‌الحلوه خبر داد. المیادین از افزایش آمار کشته‌های درگیری‌ها در این اردوگاه به 9 نفر خبر داده است. نماینده حماس در لبنان در واکنش به درگیری‌های اردوگاه عین‌الحلوه گفت: حوادث تاسف‌بار در اردوگاه عین‌الحلوه تهدیدی برای آرمان فلسطین و آوارگان است. نماینده حماس در لبنان افزود: ما خواستار توقف فوری درگیری‌ها و عقب‌نشینی افراد مسلح از خیابان‌های اردوگاه عین‌الحلوه هستیم. 

Page Generated in 0/0071 sec