printlogo


کد خبر: 265490تاریخ: 1402/5/10 00:00
استقلال با انبوهی از مشکلات لیگ بیست و سوم را آغاز می‌کند
چاره‌ای نیست جز اعتماد به کادر فنی

زهره فلاح‌زاده: باشگاه استقلال در حالی ۳ روز دیگر (در صورتی که بازی‌ها به تعویق نیفتد) باید در آبادان به مصاف صنعت نفت برود که هنوز در نقل و انتقالات به پایان خط سلام نداده و مذاکرات برای خرید بازیکنان ادامه دارد. سوال مهم اما این است: آیا استقلال در صورت عدم خرید بازیکن جدید، مثل تیم مدعی پرسپولیس، از نظر مهره مشکل آنچنانی ندارد و می‌تواند با همان مهره‌ها به موفقیت و قهرمانی فکر کند؟
استقلال که فصل گذشته با وجود ۲ مهره تاثیرگذارش یعنی مهدی قائدی و محبی ‌توانست تا هفته‌های پایانی جزو مدعیان لیگ و حتی فینالیست جام حذفی شود، حالا هیچ ‌کدام از این ۲ ستاره را در اختیار ندارد. از طرفی بازیکنی هم جایگزین آنها نشده تا آبی‌ها بتوانند با خیال آسوده به فکر یک فصل موفقیت‌آمیز باشند.
در خاطر علاقه‌مندان به فوتبال هست که در غیبت محبی و قائدی یا در دیدارهای مهمی مثل ۲ داربی اخیر، تیم پرسپولیس با از کار انداختن این ۲ بازیکن، خیلی راحت توانست سوار بر بازی شود و به پیروزی دست یابد؛ ۲ داربی‌ای که استقلال هر ۲ جام لیگ و حذفی را تقدیم رقیب خود کرد و دستش از بالا بردن جام کوتاه ماند.
استقلال فصل گذشته بدون این ۲ بازیکن، همچنین در تمام نقاط از مشکل کمبود یا فقر یک ستاره رنج می‌برد؛ از دروازه‌‌ای که نبود یک رقیب کنار حسینی کاملا حس شد تا خط دفاعی که متزلزل ظاهر شد. مهاجمان خط حمله آبی‌ها با وجود خریدهای زیاد در این پست، اما عملکرد خوبی نداشتند؛ یکی از آنها حتی یک گل هم به ثمر نرساند تا آرمان رمضانی که یک گل در کارنامه خود داشت‌. اوضاع مهاجمان استقلال به قدری بد بود که بیشترین گل ‌زده از میان آنها سهم ارسلان مطهری با ۶ گل بود.
در این بین مهدی قائدی با ۱۲ گل تنها یک گل با شهریار مغانلو، بازیکن سپاهان و آقای گل لیگ فاصله داشت‌. این آمار بخوبی نشان می‌دهد که قائدی فصل گذشته جور مهاجمان ناتوان استقلال را بر دوش کشیده و وجودش یک نعمت بوده است.
حالا استقلال نه در پست دفاع تقویت شده و نه توانسته رافائل داسیلوا و عارف غلامی، ۲ مدافع ثابت فصل گذشته خود را تا این لحظه حفظ کند.
در خط حمله بهترین خرید آبی‌ها تا اینجای نقل و انتقالات این تیم، مهرداد محمدی بوده که به احتمال قوی به دیدار با صنعت نفت آبادان (در صورت انجام بازی در موعد مقرر) نمی‌رسد.
استقلالی‌ها هنوز در خط حمله دچار ضعف‌هایی هستند. نظر نکونام از ابتدای ورودش اضافه کردن یک مهاجم خارجی بوده است اما این خرید هنوز انجام نشده است. البته مدیران استقلال آنقدر تعلل کرده‌اند که لیست نکونام هر بار با تغییر گزینه مواجه می‌شود‌. در حال حاضر او به دنبال یک مهاجم اسپانیایی است که باشگاه و خود او در حال مذاکره هستند. سرمربی استقلال با مربیان بزرگی در اسپانیا در ارتباط است و با توجه به شناخت و رابطه دوستانه‌ای که او دارد، می‌تواند بازیکنان خوبی را به تیمش اضافه کند‌.
اما پاسخ به سوال اول را می‌توان حالا داد‌‌. بدون‌شک دست جواد نکونام خالی از مهره‌های تاثیرگذار است. استقلالی‌ها در صورت مصدومیت یا محرومیت یامگا، وینگر راستی ندارند که بتوانند جایگزین این بازیکن کنند‌. از طرفی با نبود محمدی در دیدار اول به دلیل مصدومیت، عملا استقلال با مشکل گلزنی روبه‌رو خواهد شد.
استقلال همین حالا هم خط دفاع ناقصی دارد و نتوانسته ترکیب دفاعی خود را کامل کند و روی نیمکت بازیکن باتجربه و شاخصی ندارد.
از طرفی یک مساله مهم اینکه اگر بازی‌های آسیایی شروع شود، چندین بازیکن ملی‌پوش استقلال در رده امید باید به این مسابقات اعزام شوند که مدت طولانی در اختیار نکونام نخواهند بود. در این صورت استقلال با چند بازیکن باید تمرین کند و آماده مسابقات لیگ برتر شود؟
تیم استقلال همچنان با مشکلاتی روبه‌رو است که نمی‌توان کتمانش کرد. از این استقلال پر از مشکل نباید انتظار قهرمانی داشت و برخلاف برخی که می‌گویند استقلال با همین مهره‌ها باید به فکر قهرمانی باشد، باید گفت این تیم آنقدر بی‌مهره است که باید به فکر حمایت از جواد نکونام بود تا با اعتماد و همراهی او بتوان سال بعد به موفقیت رسید. مهم این است که اگر استقلال در این فصل به نتیجه نرسید، به دنبال تغییر نیمکت تیم نباشیم، چرا که ثبات مهم‌ترین دلیل برای قهرمانی یک تیم است.

Page Generated in 0/0077 sec