printlogo


کد خبر: 265501تاریخ: 1402/5/10 00:00
مخبر در مراسم سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران:
اهدای خون ریشه در فرهنگ عاشورایی دارد

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اهدای خون در بین ایرانیان ریشه در فرهنگ عاشورایی دارد، گفت: تلاش‌های اهداکنندگان و کارکنان سازمان انتقال خون در دوران جنگ تحمیلی و دیگر مقاطع کمتر دیده شده است و امروز این سازمان به نقطه‌ای رسیده که با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا برابری می‌کند. محمد مخبر دیروز در مراسم چهل‌ونهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران و روز ملی اهدای خون با قدردانی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای فناورانه و علمی این سازمان افزود: سازمان انتقال خون از برجستگی‌های حوزه سلامت و درمان جمهوری اسلامی ایران است و امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توان روند درمان بیماری‌های صعب‌العلاج همانند سرطان خون و بیماری‌های خاص را با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در سازمان انتقال خون شروع کرد. وی با اشاره به افتتاح ۲ مرکز خون‌گیری در استان‌های یزد و آذربایجان غربی گفت: با توجه به تامین صد درصدی نیاز خونی و فرآورده‌های خونی بیمارستانی در سال جاری ضرورت دارد برای اطمینان از تامین ذخایر بانک خونی کشور مراکز خون‌گیری در سایر شهرها نیز ایجاد شود. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم با بیان اینکه حوزه سلامت و پزشکی از مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: نظام بهداشتی و سلامت ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و در این دولت توانستیم بین حوزه آموزش و بهداشت و درمان هماهنگی ایجاد کنیم تا جایی که در حوزه بانک خونی از جدیدترین دستاوردهای علمی و دانشگاهی استفاده می‌شود.
بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه در ایران نیازهای خونی به صورت رایگان ارائه می‌شود و اهدای خون به صورت کاملا داوطلبانه است، گفت: از مهم‌ترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که در اهدای خون، نیاز معوض نداریم و سازمان انتقال خون توانسته مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های خونی و غربالگری آنتی‌بادی را راه‌اندازی کند. همچنین مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در این مراسم تامین صددرصدی نیازهای خونی و فرآورده‌های خونی بیمارستانی در سال جاری، ۲ برابر شدن ذخایر خون و فرآورده‌های آن در ۲ سال گذشته و تامین ذخایر استراتژیک خون را از مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای این سازمان در دولت سیزدهم برشمرد و تاکید کرد: امروز با رونمایی از ۳ دستاورد سازمان انتقال خون، آرزوی 20 ساله این سازمان برآورده می‌شود که راه‌اندازی آزمایش غربالگری مولکولی و روش NAT، آزمایشگاه غربالگری آنتی‌بادی و تعیین فنوتیپ، همچنین آزمایشگاه HLA برای یافتن فرد سازگار برای پیوند سلول‌های بنیادی، پیشرفت‌ها و اقدامات مهم سازمان انتقال خون در دولت سیزدهم است که می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای کشور، ایران را جزو کشورهای برتر دنیا در این حوزه قرار دهد. بر اساس این گزارش، در این مراسم ۲ مرکز خونگیری بوکان در استان آذربایجان غربی و بافق در استان یزد به دستور معاون اول رئیس‌جمهور به صورت ویدئو‌کنفرانسی به بهره‌برداری رسید. در ادامه نیز با حضور مخبر تمبر نذر خون رونمایی شد.

Page Generated in 0/0065 sec