printlogo


کد خبر: 265506تاریخ: 1402/5/10 00:00
اخبار

رویه صدور مجوز صرافی‌ها باید اصلاح شود
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: بهتر است بانک مرکزی برای تامین نیازهای ارزی مردم، در صدور مجوز صرافی‌ها اصلاحاتی انجام دهد، همچنین برای اعطای مجوز به صرافی‌ها نباید انحصار رخ دهد. یحیی آل‌اسحاق با بیان اینکه صرافی‌های غیرمجاز به شکل‌های مختلف به تخریب اقتصاد دست می‌زنند، اظهار داشت: انجام تعهدات، عملیات ارزی و تغییر و تحول در صرافی‌های غیرمجاز همراه با فساد است، ضمن اینکه امکان دارد صرافی‌های غیرمجاز در شرایط خاصی، پول‌های تجار و مردم را برنگردانده و ناپدید شوند. وی افزود: از دیگر مضرات صرافی‌های غیرمجاز پایبند نبودن آنها به قوانین است و از این لحاظ این صرافی‌ها خطرناک هستند. آل‌اسحاق تصریح کرد: با توجه به اینکه ارقامی که صرافی‌ها معامله یا جابه‌جا می‌کنند بسیار زیاد است، امکان سوءاستفاده آنها از مردم بشدت زیاد است و از این لحاظ خسارات زیادی را به کشور تحمیل خواهند کرد. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: صرافی‌های مجاز به دلیل اینکه زیر نظر قوانین و ضوابط بانک مرکزی هستند و طبق دستور این نهاد فعالیت می‌کنند، انحرافی در انجام وظایف خود نخواهند داشت اما اگر صرافی‌ای باشد که تحت نظر بانک مرکزی قرار نداشته باشد، آزاد است هرکاری که می‌خواهد انجام دهد. وی اضافه کرد: از دیگر مسائل صرافی‌های غیر‌مجاز تعداد آنهاست. به نظر می‌رسد تعداد صرافی‌های غیرمجاز زیاد است، به‌ طوری که تقریبا در همه شهر‌ها فعال هستند. این فعال اقتصادی عنوان کرد: با توجه به ضررهای زیاد صرافی‌های غیرمجاز، بانک مرکزی بهتر است برای تامین نیازهای ارزی مردم، در صدور مجوز صرافی‌ها اصلاحاتی انجام دهد. همچنین برای اعطای مجوز به صرافی‌ها نباید انحصار شکل بگیرد، زیرا انحصار، فساد و رانت اقتصادی را گسترش و فشار بر اقتصاد را افزایش خواهد داد. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اظهار کرد: صرافی‌های غیرمجاز مبادرت به دلالی در بازار ارز نیز می‌کنند و از این طریق بازار ارز را ملتهب می‌کنند یا نرخ ارز را افزایش می‌دهند. 
***
رشد ۳۰ درصدی تولید گندم با عرضه کودهای یارانه‌ای
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی گفت: افزایش فعالیت‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال ۱۴۰۱ منجر به رشد ۳۰ درصدی تولید گندم در کشور شده است. حمید رسولی در جلسه مجمع عمومی عادی این شرکت افزود: سال ۱۴۰۱ با وجود چالش‌های گوناگون از جمله عدم تامین بموقع ارز، تحریم‌های ظالمانه و شیوع بیماری کرونا، عملکرد شرکت قابل قبول بوده است. وی ادامه‌داد: پارسال در مجموع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل انواع کودهای یارانه‌ای، انواع بذور اصلاح شده و انواع سموم دفع آفات، مقدار 3.06 میلیون تن معادل ۹۵ درصد برنامه ابلاغی (3.06 میلیون تن)، تأمین و تدارک شد که از این مقدار 2.66 میلیون تن آن معادل ۸۳ درصد برنامه ابلاغی توزیع و مصرف شد. رسولی تصریح‌ کرد: نکته قابل توجه در زمینه تلاش شرکت برای اجرای برنامه ابلاغی وزارت متبوع در زمینه تامین، تدارک و توزیع انواع کودهای کشاورزی یارانه‌ای این است که با وجود کاهش بارش باران در سراسر کشور، تغذیه خاک و گیاه به بهترین وجه به انجام رسیده و در حال حاضر شاهدیم که مقدار برداشت گندم در کل کشور نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به سال پیش از آن ۸۲ درصد رشد داشته است. وی با تأکید بر توجه ویژه این شرکت به حمایت از تولید داخلی بیان ‌داشت: نکته مهم دیگر، استفاده از حداکثر ظرفیت‌های داخلی تولید کود در کشور است که این شرکت توانست از مجموع 3.66 میلیون تن انواع کود تأمین شده سال ۱۴۰۱، مقدار 2.685 میلیون تن معادل ۸۸ درصد را از تولیدکنندگان داخلی کودهای کشاورزی تأمین کرده و پس از اطمینان از عدم وجود ظرفیت تأمین داخلی، بقیه را به میزان ۱۲ درصد از کل مقدار کود تأمین شده، از منابع خارجی وارد کشور کند. 
***
۳ درصد صرفه‌جویی مصرف برق در بخش خانگی
مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) با تاکید بر اینکه برنامه‌های مدیریت مصرف برق تابستان در مرداد با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد، گفت: خرداد و تیر با وجود افزایش شدید دمای هوا نسبت به سال گذشته، شاهد صرفه‌جویی 3 درصدی مشترکان بخش خانگی بودیم. آرش کردی افزود: 2 ماه گذشته متوسط دمای کشور نسبت به سال گذشته به ‌مراتب بیشتر بود. بالا بودن میانگین دمای کشور در کنار تداوم روزهای گرم سبب شد امسال مدیریت مصرف برق کشور نسبت به سال گذشته سخت‌تر شود. وی خاطرنشان ‌کرد: تیرماه شاهد این بودیم تعداد روزهایی که مصرف برق کشور از ۷۱ هزار مگاوات فراتر رفت، زیاد بود و همین مساله شرایط سختی را پیش روی صنعت برق کشور قرار داد. مدیرعامل توانیر درباره نقش موثر برنامه‌های مدیریت مصرف در حفظ پایداری شبکه سراسری برق گفت: تا این لحظه از فصل گرم سال را با همت همکاران صنعت برق بخوبی پشت سر گذاشته‌ایم و امیدواریم در ادامه ایام فصل گرم سال نیز با همراهی مردم موفق عمل کنیم. وی در زمینه میزان صرفه‌جویی انجام شده در مصرف برق اظهار داشت: ارزیابی ما این است که در روزهای اوج مصرف نزدیک ۱۰ هزار مگاوات در بخش‌های مختلف صرفه‌جویی شد که نتیجه آن حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده بود. کردی با مثبت ارزیابی‌کردن طرح پاداش صرفه‌جویی مصرف برق و مشارکت شهروندان در این طرح اضافه ‌کرد: روزهای بشدت گرمی را سپری کردیم اما اغلب مشترکان بخش خانگی در طرح‌های صرفه‌جویی با صنعت برق همراهی کردند و نزدیک به 3 درصد صرفه‌جویی فقط در بخش خانگی در 2 ماه نخست فصل گرم به ثبت رسید. مدیرعامل توانیر با تأکید بر ضرورت استمرار برنامه‌های مدیریت مصرف تا پایان فصل گرم سال بیان ‌داشت: با توجه ‌به روند افزایشی دمای هوا پیش‌بینی می‌کنیم روزهای سختی در پیش داشته باشیم و در این شرایط لازم است با قدرت و انسجام بیشتری برنامه‌های مدیریت مصرف برق را پیش ببریم. 

Page Generated in 0/0058 sec