printlogo


کد خبر: 265514تاریخ: 1402/5/10 00:00
سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد
دعوت بریکس از رئیس جمهور

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها از دعوت حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به اجلاس آینده سران بریکس خبر داد.
ناصر کنعانی درباره اجلاس آتی بریکس و روند عضویت ایران در آن سازمان گفت: از حجت‌الاسلام رئیسی برای شرکت در اجلاس آتی سران بریکس دعوت به عمل آمده  که در زمان خودش جزئیات این سفر اطلاع‌رسانی می‌شود. وی در این زمینه گفت: ایران به عنوان یک کشور مهم، تمایل و علاقه‌مندی خود را برای عضویت در این مجموعه اعلام کرده است و اعضای بریکس هم برای ایران اهمیت خوبی قائل هستند.کنعانی ادامه داد: ظرفیت‌های اقتصادی ایران کمک می‌کند در صورت عضویت در بریکس همکاری‌های مکملی در راستای اهداف این سازمان داشته باشیم و همانطور که می‌دانید بریکس اهداف اقتصادی دارد که می‌تواند با عضویت ایران منافع متقابلی برای دو طرف به همراه داشته باشد.
* طالبان درباره حقابه مسؤولانه عمل کند
کنعانی درباره موضوع حقابه هیرمند و پیگیری‌های وزارت امورخارجه در این زمینه گفت: ما همچنان احقاق حقوق ایران درباره حقابه هیرمند را دنبال می‌کنیم و جزو اولویت‌های اصلی وزارت نیرو و وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های‌های ذی ربط است. وی گفت: این موضوع یکی از دستورکارهای گفت‌وگوهای مستمر ما با مقامات سرپرستی موقت افغانستان است و توافقاتی هم به طور میدایی وجود دارد و ما انتظار داریم مقامات افغانستان در این خصوص مسؤولانه عمل کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: همان‌طور که آنها بارها گفتند حقابه ایران را بر اساس توافقنامه میان دوطرف قبول دارند و باید به وظیفه خودشان عمل کنند.
* مصمم به احقاق حقوق ملت ایران هستیم
کنعانی درباره شکایت حقوقی از کره‌جنوبی برای بازگشت پول بلوکه‌شده ایران اظهار داشت:  بارها اعلام کردیم دولت ایران و دستگاه دیپلماسی مصمم به احقاق حقوق ملت ایران هستند. روند پیگیری‌های ما از کره‌جنوبی به رغم وعده‌های مقامات کره، پیشرفت مورد انتظار را نداشته است. اقدام حقوقی ایران گامی تکمیلی برای تضمین بازگشت منابع مالی قانونی ایران‌ از کره‌جنوبی است و ما از مسیر حقوقی برای تکمیل این موضوع در کنار اقدامات دیپلماتیک استفاده می‌کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در رایزنی مستمر با طرف کره‌ای هستیم و انتظار داریم دولت سئول با اقدام مدبرانه و عاقلانه به آزادسازی پول‌های ایران عمل کند و در راستای بازگشت روابط عادی دوجانبه به سهم خودش گامی بردارد. کنعانی درباره آزادی یک تبعه آذربایجانی در ایران نیز گفت: با جمهوری آذربایجان گفت‌وگو و تبادل نظر داریم و آزادسازی و تبادل زندانیان بخشی از همکاری‌های 2 کشور است. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره میزبانی عربستان برای حل بحران اوکراین نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حل موضوع از طریق راهکارهای سیاسی، از هر اقدام و ابتکاری برای کمک به راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین استقبال می‌کند.
* به دنبال حل مسائل مرزی با همسایگان هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره میدان نفتی و گازی آرش که با کویت مشترک است نیز با اشاره به موضع‌گیری وزیر نفت در این خصوص گفت: ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خودش حمایت می‌کند و به آن پایبند است. کنعانی با تاکید بر اینکه در ارتباط با نحوه بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان نیز همیشه راه مذاکره و تفاهم را در پیش گرفتیم و به آن پایبند بودیم، افزود: درباره استفاده از میدان نفتی و گازی آرش هم همان‌طور که رسما اعلام کردیم، خواهان استفاده مشترک در بهره‌برداری از این میدان هستیم.

Page Generated in 0/0058 sec