printlogo


کد خبر: 265518تاریخ: 1402/5/10 00:00
پیگیری توافقات سفر رئیسی به سوریه در دیدار و گفت‌و‌گوی امیر‌عبداللهیان و فیصل مقداد
روزهای خوب تهران - دمشق

گروه اقتصادی: کمیته پیگیری اسناد و تفاهمات سفر رئیس‌جمهور به دمشق به ریاست وزیر راه‌وشهرسازی ایران و وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه به عنوان رؤسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی 2 کشور دیروز در ساختمان شهید دادمان وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه در جلسه افتتاحیه کمیته پیگیری اسناد و تفاهمات سفر رئیس‌جمهور کشورمان به دمشق، با اشاره به سفر اخیر ابراهیم رئیسی به سوریه گفت: در این سفر ۱۶ سند همکاری بین 2 کشور به امضا رسید و یکی از اصلی‌ترین وظایف ما در کمیسیون پیگیری اجرایی شدن این سندهاست.
وزیر راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: طبق تاکیدات روسای جمهوری 2 کشور باید هرچه سریع‌تر این تفاهمات را به مرحله اجرا برسانیم.
بذرپاش ضمن قدردانی از سفیران 2 کشور گفت: تحول قابل توجهی در پیگیری‌ها و به سرانجام رسیدن پروژه‌ها رخ داده است.
وی با اشاره به جلسه با وزیر حمل‌ونقل سوریه گفت: گزارش‌ها حاکی از پیشرفت مناسب در امور و پروژه‌های مشترک بود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه ادامه داد: دیدارهای متعدد و موثری نیز برای هیات سوری با مقامات و مسؤولان ایرانی تدارک دیده شده تا مذاکرات درباره تفاهمات انجام شده، ادامه یابد.
* ایجاد تحولات جدید در منطقه
محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز در این نشست ضمن تشکر از دعوت وزیر راه‌وشهرسازی و میزبانی شایسته وی، بر تکلیف رئیس‌جمهور سوریه برای اجرایی شدن تفاهمات انجام‌شده در سفر تاریخی رئیس‌جمهور ایران به دمشق تاکید کرد.
وی افزود: در سفر و ملاقات تاریخی میان روسای جمهور ایران و سوریه نقطه تحول جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری ایجاد شده است.
وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه گفت: شاهد تحولات جدیدی در منطقه هستیم و امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه ملموس برسد.
سامر الخلیل اظهار کرد: تشکیل جلسه پیگیری بعد از تنها 2 ماه از سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه نشان‌دهنده جدیت ایران در اجرای توافقات مهم میان 2 کشور است.
وی افزود: جلسه مهمی با وزیر راه‌وشهرسازی ایران داشتیم و موضوعات مهمی در بسیاری از حوزه‌ها مطرح شد که در حاشیه این جلسات برخی جزئیات این توافقات اعلام خواهد شد.
همچنین وزیر راه‌وشهرسازی توافقات انجام شده با سوریه در حوزه‌های مختلف بانک و بیمه، حمل‌ونقل، تجارت، گردشگری، ارتباطات، ترانزیت و نفت را تشریح کرد.
بذرپاش سفر هیات سوری و جدیت و پیگیری وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه را قابل تقدیر دانست و گفت: امروز گزارش پیشرفت پروژه‌ها توسط دستگاه‌های مختلف ارائه شد و نشان‌دهنده آن بود که تعداد زیادی از توافقات اجرایی شده است.
وی با اشاره به گذشت کمتر از ۳ ماه از سفر تاریخی رئیس‌جمهور به سوریه بیان کرد که پیگیر توافقات مورد تاکید روسای جمهور 2 کشور است تا این کار هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.
* تأسیس شرکت بیمه مشترک ایران و سوریه
بذرپاش خاطرنشان کرد: در حوزه بیمه‌ای پیشرفت خوبی حاصل شد؛ شرکت مشترک بیمه‌ای ایران و سوریه تاسیس شده است که امروز می‌توانند به شرکت‌های ایرانی و مسافران و زوار ایرانی خدمات ارائه دهند.
* آغاز فعالیت بانک ایرانی در سوریه طی هفته‌های آتی
وزیر راه‌وشهرسازی همچنین درباره توافقات انجام شده در حوزه بانکی گفت: برای فعالیت مشترک بانکی، بانک طرف ایرانی معرفی و مجوز بانک مرکزی صادر شد.
وی افزود: به این ترتیب بانک طرف ایرانی طی هفته‌های آتی فعالیت خود را در سوریه آغاز خواهد کرد.
به گفته بذرپاش، این کار در حالت عادی حداقل یک سال طول می‌کشد اما در مدت کمتر از ۳ ماه بانک ایرانی در سوریه برای تسهیل فعالیت تجار آغاز به کار می‌کند.
* حذف تعرفه تجاری کالاهای 2 کشور 
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه گفت: حذف تعرفه تجاری کالاهای 2 کشور در توافقنامه 2 رئیس‌جمهور به امضا رسید و امروز تقریبا در همه کالاها تعرفه تجاری به صفر رسیده و بزودی به گمرک نیز ابلاغ می‌شود. بنابراین تجار می‌توانند همه کالاهای مورد نظر خود را با تعرفه صفر به سوریه صادر یا از آن کشور وارد کنند.
بذرپاش خاطرنشان کرد: اعزام زائران به سوریه برای زیارت و گردشگری پس از سال‌ها معطلی با چند پرواز آغاز شد و سالی ۵۰ هزار زائر ایرانی به سوریه اعزام می‌شوند که البته این رقم باید افزایش یابد.
وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: اپراتور سوم و فعال‌سازی شرکت‌های اپراتور سیار ایرانی در سوریه نیز مورد توافق با وزارت اتصالات و ارتباطات سوریه قرار گرفت و پروژه دیگری بعد از سال‌ها در حال اجرایی شدن است که خبر بسیار خوبی برای حوزه ارتباطات کشور است.
بذرپاش در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه تسهیل ترانزیت و فعال‌سازی زیرساخت‌های ترانزیتی در حوزه‌های جاده‌ای، ریلی و خطوط کشتیرانی اشاره‌ کرد و گفت: در این زمینه‌ها توافقات خوبی به نتیجه رسید و انضباط در ارسال کشتی‌های ایرانی به بنادر سوریه و بالعکس مورد توافق قرار گرفت.
وی افزود: مقرر شد این اتفاق با زیرساخت بندری مناسب در قالب یک بندر خاص یا یک اسکله مشخص برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ‌تر محقق شود یا پس‌کرانه‌هایی در بنادر فعال سوری در اختیار ایران برای ترخیص بار و کالا قرار گیرد تا هزینه حمل به حداقل برسد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه خاطرنشان کرد: مسیر ایران - عراق - سوریه یک مسیر کریدوری بسیار خوب برای 3 کشور است که دسترسی از طریق سوریه به اروپا از این مسیر به صرفه‌تر و آسان‌تر است.
وی ادامه داد: زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای هم موجود است که البته به بازسازی‌های اساسی نیاز دارد و قرار شد این کریدور برای سهولت بهتر تردد کامیون‌ها و قطارها تجهیز شود.
* از سرگیری تولید 2 خودروساز ایرانی در سوریه
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: سرمایه‌گذاری خودروساز‌های ایران در سوریه با وقفه مواجه شده بود که تسهیلات خوبی از سوی سوریه برای این 2 شرکت خودروسازی در نظر گرفته شد تا این 2 شرکت با رعایت استانداردها و مقررات سوریه تولید خود را از سر بگیرند.
بذرپاش گفت: همچنین مذاکرات برای تولید تراکتور و فعالیت کارخانه تولید لاستیک در سوریه انجام شد و به نتیجه رسید.
وی افزود: توافقات نفتی خوبی هم میان 2 کشور انجام شده و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد که وزیر نفت کشورمان جزئیات آن را به اطلاع خواهد رساند.
بذرپاش در ادامه درباره همکاری‌های 2 کشور در حوزه گردشگری توضیح داد: از زیرساخت‌های اصلی توسعه گردشگری، حمل‌ونقل و اقامت در هتل‌های مناسب گردشگران است که در فاز اول پروازها میان 2 کشور آغاز شده است.
* حذف هزینه خدمات فرودگاهی 
وی افزود: برای ارزان‌تر شدن سفرها مقرر شد هزینه خدمات فرودگاهی 2 کشور حذف شود و به صفر برسد که در کاهش هزینه تمام‌شده گردشگران تاثیرگذار است.
وزیر راه‌وشهرسازی درباره معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران توضیح داد: مکانی به عنوان نمایشگاه دائمی ایران در سوریه در نظر گرفته شده تا خدمات گردشگری و زیرساختی ایران و کالاهای کشورمان معرفی شود.
وی ادامه داد: همچنین در نمایشگاه‌های فصلی نیز به معرفی کالاها و خدمات در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی، محصولات های‌تک و نانو، خدمات فنی - مهندسی، محصولات کشاورزی، منسوجات و لوازم خانگی، کالاهای صنعتی، تجهیزات پولی و بانکی و حوزه پتروشیمی می‌پردازیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه گفت: در حوزه فعالیت‌های تجاری توافق شد هر جایی که امکان داشت مبادله کالا با ارز ملی 2 کشور انجام شود و استفاده از ارزهایی مثل یورو و دلار به حداقل برسد.
* گام‌های بلندی برای افزایش سطح همکاری‌ها برداشته شده است
محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه نیز در این نشست خبری، انجام سفر هیات سوری به ایران را تکلیفی از سوی رئیس‌جمهور دانست و گفت: این سفر با هدف پیگیری و اجرای مباحث و توافقات انجام شده در سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه انجام شد تا مباحث مرتبط و همکاری‌های اقتصادی در همه زمینه‌ها را به سرانجام برسانیم.
وی افزود: تاکید ما آن است که آنچه به دست می‌آید، در راستای مصالح و منافع 2 کشور باشد.
سامر الخلیل ادامه داد: جلسه مفصلی در حوزه همکاری‌های اقتصادی 2 طرف داشتیم و امروز هم مباحث مختلفی درباره همه حوزه‌های همکاری و ظرفیت‌های 2 کشور در این زمینه مطرح شد.
وی افزود: گام‌های بسیار زیادی طی 2 ماه گذشته در حوزه‌های بانکی، بیمه‌ای، حمل‌ونقل، تجارت آزاد، گردشگری و زیارت برداشته شده و از همه تلاش‌های انجام شده از سوی 2 دولت، مجموعه‌ها و شرکت‌های خصوصی ایرانی بویژه وزیر راه‌وشهرسازی ایران تشکر می‌کنم.
* لزوم پیگیری مصوبات سفر اردیبهشت رئیس‌جمهور به سوریه 
۱۳ اردیبهشت امسال حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در رأس هیاتی متشکل از وزرای راه‌وشهرسازی، امور خارجه، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از تجار و بازرگانان راهی سوریه شد.
این سفر پس از 13 سال، نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سوریه بود که در راستای توسعه روابط دوجانبه انجام شد.
رئیسی و بشار‌ اسد، رئیس‌جمهور سوریه در این سفر برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند، همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رؤسای جمهور 2 کشور ۱۴ سند همکاری‌ در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل‌و‌نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی به امضا رساندند.
* توسعه زیرساخت و حمل‌و‌نقل 2 کشور محور اصلی پیگیری‌ها
۱۵ اردیبهشت امسال، وزیر راه‌وشهرسازی طی سفر به سوریه، از نمایشگاه آفاق المستقبل در دمشق بازدید و با هیات ‌مدیره این‌ نمایشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد. از سویی در این‌ مدت موضوع افزایش پروازهای میان ایران و سوریه، توسعه خطوط ریلی سوریه با توان متخصصان ایرانی و اقتصاد دریامحور از جمله زمینه‌های همکاری مشترک عنوان شده است. طی سال‌های اخیر صاحبنظران همواره نسبت به تبادلات تجاری اندک‌ میان ایران و سوریه نقد وارد کرده‌اند. محورهایی نظیر مسیر غیر بهینه صادرات کالا به سوریه و تاخیر در تحویل محصولات، عدم توجه به خط کشتیرانی منظم برای صادرات به سوریه و نیاز به کشتی رو رو در بنادر طرابلس و مرسین از جمله نقدهای وارد شده به تعامل اقتصادی ایران و سوریه بوده است.
پیش‌تر نیز رئیس وقت سازمان توسعه تجارت از مانع‌تراشی برخی سازمان‌های داخلی برای صادرات به سوریه خبر داده بود.
******
نشست رؤسای کمیسیون مشترک  همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه در تهران برگزار شد
گروه سیاست خارجی: بعدازظهر دیروز وزیر خارجه سوریه که به تهران سفر کرده است، با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک درباره موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار، گفت: در جریان سفر هیات عالی‌رتبه سوریه به تهران علاوه بر همکارم آقای مقداد، ۲ تن از اعضای دیگر کابینه سوریه حضور دارند. ما همزمان گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور را به ریاست آقای بذرپاش شاهد هستیم. وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های مشترک ما پیگیری توافقات ۲ کشور در جریان سفر آقای رئیسی به دمشق بود. خرسندیم که در هفته‌های گذشته با کوشش سفرای ۲ کشور و پیگیری وزرای کابینه شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی کردن توافقات اقتصادی تجاری و فناوری هستیم. توافقاتی در راستای منافع ۲ کشور بررسی شده است. توافق برای معاملات تجاری با پول ملی ۲ کشور که در حال اجرایی شدن است، آغاز سفر زائرین ایرانی به سوریه، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و تجار ۲ کشور، همچنین افزایش پروازهای هوایی بین ۲ کشور، برخورداری تجار از حذف تعرفه‌های تجاری و ترانزیت از جمله موضوعات پیشرفت‌کرده بین تهران و دمشق است. وی ادامه داد: ایران به تلاش‌ها و حمایت خود برای تحقق ثبات در منطقه ادامه خواهد داد. ما اتفاق نظر داشتیم که صلح در سوریه جز از عدم دخالت کشورهای بیگانه، بازگشت آوارگان و لغو تحریم‌های یکجانبه غرب محقق نخواهد شد. همچنین لزوم ادامه نشست‌های روند آستانه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت. اخیرا نشست بیستم کارشناسان ارشد در فرمت آستانه برگزار شد و اتفاق نظر وجود دارد که این فرمت به فعالیت خود ادامه دهد. امیرعبداللهیان همچنین گفت: حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه را قویا محکوم می‌کنیم. این رژیم اصلی‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه به شمار می‌رود. تاکید می‌کنیم حاکمان رژیم جعلی درک کردند که هیچ اقدام صهیونیست‌ها بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند و منطقه فتنه‌انگیزی‌های صهیونیستی را برنمی‌تابد. ایران قاطعانه از حق مردم سوریه برای حمایت از استقلال و حاکمیت این کشور حمایت می‌کند. حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به امنیت این کشور نخواهد کرد. نگرانی‌های کشور همسایه و برادر ترکیه را بخوبی درک می‌کنیم اما معتقدیم روش نظامی در خاک سوریه راه‌حل نیست. ما چارچوب نشست چهارجانبه را مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استقرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه می‌دانیم.
وی افزود: خروج فوری نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه را کمکی بزرگ به ثبات این کشور و منطقه می‌دانیم. بر بازگشت آوارگان سوری به مناطق مسکونی قبلی خود تاکید داریم و معتقدیم برخی کشورهای اروپایی که مانع بازگشت آنان هستند باید روش مناسبی اتخاذ کنند. وی ادامه داد: درباره همکاری در موضوع ترانزیت، مسیر زمینی ترانزیتی ایران به عراق، سوریه و لبنان و از لبنان به دیگر کشورها جریان دارد. ما موانعی را در چند روز اخیر شاهد بودیم و اکنون موانع برطرف شده است. از زمانی که برنامه همکاری بلندمدت تهران و دمشق در جریان سفر رئیس‌جمهور به امضای دو کشور رسید، کمیته‌های مختلفی برای اجرایی شدن این سند جامع بر تمرکز بر همکاری‌های تجاری و فناوری تشکیل شده و کار به سرعت در حال انجام است. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست گفت: ما به کشورهای مخل روابط می‌گوییم کشورها به ستوه آمده‌اند و ما در کنار ملت فلسطین می‌ایستیم. اتفاقاتی که در رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد به خاطر عمق بحران‌هایی است که در آن وجود دارد. ملت اصیل در این منطقه ملت فلسطین است. ما رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایت‌هایی که مرتکب می‌شود محکوم می‌کنیم. حدود 300 فلسطینی از ابتدای سال به شهادت رسیده‌اند. رژیم صهیونیستی جنایت مختلفی را در فلسطین انجام می‌دهد و کشورهای حمایت‌کننده در این جنایت‌ها شریک هستند. این اقدامات رژیم صرفا علیه فلسطین نیست و علیه مردم منطقه جولان اشغالی هم کشیده شده است. ما از مبارزات آنان تمجید می‌کنیم. جولان به زودی به وطن خود سوریه باز خواهد گشت. مقداد افزود: ما امروز درباره تمام تحولات سیاسی در منطقه صحبت کردیم. جنایت‌هایی که روزانه صورت می‌گیرد امکان ندارد ادامه داشته باشد. جنایت‌های جنگی آمریکا قطعا پایان خواهد یافت و ملت سوریه اجازه نمی‌دهند ادامه یابد. وجود آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است و درخواست سوریه نیست. سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی است. همچنین می‌خواهم به کشورهای دوست اعلام کنم سوریه ناتوان نیست و توانست به وجود داعش پایان دهد. مقداد درباره روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: برادرانمان در تهران حمایت مجدد خودشان را از سوریه اعلام کردند. در زمینه روابط ایران و کشورهای عربی ما از این روابط استقبال می‌کنیم. ما خواستار روابط متوازن بین همه طرف‌ها هستیم.
وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: ملت ما تلاش می‌کند در سوریه به بطری آب دسترسی پیدا کند اما کشورهای غربی با تحریم‌های یکجانبه خود مانع آن می‌شوند. این کشورها وقتی صحبت از حقوق بشر می‌کنند، دروغ می‌گویند. روز گذشته آمریکا 45 کامیون مربوط به نفت را متوقف کرد. ما شاهدیم که آمریکا با این غارت به دنبال تحقق اهداف خودش است. ما می‌خواهیم این اقدامات متوقف شود. روش‌های آمریکا در سرتاسر جهان برای همگان آشکار شده است. فیصل مقداد در پاسخ به سوالی درباره افزایش نظامیان آمریکایی در منطقه گفت: هدف آمریکا از افزایش نیروهایش در سوریه ادامه دادن به تجاوزگری و غارت سوریه است. تعجب ندارد که آمریکا از تروریسم حمایت کند. آمریکا برای تحقق اهدافش تروریست‌ها را جا به جا می‌کند، همین وضع هم در شمال سوریه جاری است. هدف دیگر پیشگیری از حل مشکل در سوریه و تضعیف دولت سوریه است. دولت و ملت سوریه خواهان آزادسازی جولان اشغالی و به دست گرفتن منابع سوریه هستند. فیصل مقداد درباره مقاومت در منطقه گفت: تقریبا نزدیک به 300 هزار تروریست به خاک سوریه وارد شدند و ما به لطف محور مقاومت و ارتش شجاع سوریه و ایمان ملت سوریه پیروز شدیم. تجاوز مستقیم آمریکا علیه سوریه، باعث قتل بیش از 250 شهروند سوری شد. اوضاع در شمال سوریه بخوبی پیش نمی‌رود و ارتش بیگانه ترکیه بخشی از سرزمین ما را اشغال کرده است. هیچ دشمنی بین ما وجود ندارد اما می‌خواهیم نیروهای خارجی از سرزمین‌های ما بیرون بروند. یکسری کشورها با قدرت‌های شر همپیمان شدند و برخی از این کشورها رویکرد داعش را پیگیری کردند. این نیروهایی که وارد خاک سوریه شدند با مقاومت ملت سوریه مواجه خواهند شد. همچنین اقدامات غربی‌ها که باعث کشتار در سوریه شد قطعا با مقاومت ملت مواجه خواهد شد. هیچ تفاوتی بین داعش و آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود ندارد. ما جنایت‌ها علیه سوریه را فراموش نخواهیم کرد. وزیر خارجه سوریه درباره روابط و کمک‌های ایران به سوریه گفت: ایران همه تلاش‌های خود را برای کمک به سوریه انجام داد. ما از ایران برای همه این کمک‌ها تشکر می‌کنیم. ایران آنچه بعد از زلزله اخیر در سوریه انجام داد، کمک‌های بزرگی بود. ما از رهبری ایران تشکر می‌کنم.

Page Generated in 0/0065 sec