هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران این روزها در سراسر کشور با مخاطب میلیونی در حال برگزاری است
سرپرست معاونت تنظیمگری و کسب و کار بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو با «وطن امروز»: امسال پذیرای 20 بازی ایرانی هستیم
گروه فرهنگ و هنر: هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران این روزها در سراسر کشور در حال برگزاری است؛ رویدادی که با رویکرد جذب حداکثری نوجوانان و جوانان میزبان مخاطبان است. بازیهای رایانهای به عنوان یک پدیده اجتماعی در دنیای امروز به دلیل رشد چشمگیر فناوریهای ارتباطی، با کشش و جاذبهای حیرتانگیز، عمدهترین مخاطبان خود را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب میکند و نهتنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده است، بلکه میتوان گفت به امری مهم و قابل توجه در حوزه فرهنگ تبدیل شده است.
علیرضا فراهانی، سرپرست معاونت تنظیمگری و کسب و کار بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران این روزها در سراسر کشور با نام جام یک میلیونی که زمان آن از ابتدای تابستان بود، در حال برگزاری است که مراسم افتتاحیه این برنامه با همکاری شبکه امید سیما و برنامه بازی ویزیون در پارک رازی برگزار شد و چند هزار نفر در آن شرکت کردند. این بازیها در 2 بخش حضوری و موبایلی برگزار میشود و ما امسال پذیرای 20 بازی ایرانی هستیم. تمایز این مسابقات با دورههای قبلی در حضور حداکثری بازیهای ایرانی است. تاکنون در بخش موبایلی بیش از 500 هزار نفر در این دوره شرکت کردهاند و بنا داریم این مسابقات را در سراسر کشور در بخش حضوری نیز برگزار کنیم. وی اظهار کرد: رویکرد ما بازی و محتوای سالم است؛ رویکردی که مناسب قشر کودک و نوجوان باشد و این رویکرد را در طول سال ادامه دهیم و محتوای مناسبی را به کودکان و نوجوانان ارائه کنیم. از دیگر تمایزهای این دوره این بود که محتواهای ارائه شده ردهبندی سنی داشت و سعی داشتیم کودکان و نوجوانان متناسب با سن خود مشغول بازی سالم شوند. بازیها به دلیل دوسویه بودن، در حال حاضر بیشترین اثر را در جامعه خواهد داشت و وظیفه شرکتهای فعال در این حوزه و همچنین حاکمیت تولید درست محتوا و بازیهای مناسب و سالم برای مخاطبان بازیهای رایانهای است. فراهانی یادآور شد: هیچوقت توصیه نمیکنیم بازیهای موبایلی و آنلاین اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را پر کند، بلکه این آیتم میتواند در سبد اوقات فراغت بچهها قرار گیرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بازیهای رایانهای یک بخشی از ارکان اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را پر میکنند. بیش از 30 میلیون بازیکننده بازیهای رایانهای در کشور داریم و ما سعی کردیم محتواهای مناسب و سالمی را به بچهها معرفی کنیم.
* فاطمه کاکا، بازیساز: چارهای جز پذیرفتن اهمیت بازیهای دیجیتال به عنوان یک رسانه تعاملی نوین نداریم
فاطمه کاکا از بازیسازان و فعالان حوزه بازیهای جدی در گفتوگو با «وطن امروز»، با اشاره به لزوم فرهنگسازی درست برای انجام بازی موبایلی در فضایی پرتحرک میگوید: نمیدانم شما هم اینطور هستید یا نه ولی من از اینکه بچهام چند ساعتی از روزش را زلزده به صفحه موبایل و بیهیچ تحرکی غرق دنیای جذاب و هیجانانگیز یک بازی موبایلی شده، نگرانم. نگران از اینکه این کمتحرکی که در زندگی آپارتمانی مبتلایش شدهایم، سلامت جسمی فرزندم را به خطر بیندازد. شما هم اگر کودکی در خانه دارید که از قضا طرفدار پر و پاقرص بازیهای موبایلی است و ساعات زیادی از روز را گوشهای از خانه نشسته و حسابی سرگرم فضای پرهیجان و جذاب بازی است، حتما به عنوان والدین نگران کمتحرکی او هستید و دلتان میخواهد سراغ بازیهایی برود که حرکت بیشتری داشته باشد. کمتحرکی کودکان به واسطه زندگی آپارتمانی و گرایش روز افزون آنها به بازیهای موبایلی که انجامش نیاز به تحرک و فعالیت خاصی ندارد، این روزها یکی از دغدغههای والدین و خانوادههاست و حتما دنبال روشهای جایگزینی برای جبران کمتحرکی بچهها در فضای آپارتمانی خانه هستند.
وی افزود: پیشنهاد ما استفاده از محصولی است که با خلاقیت، انجام بازیهای موبایلی را با تحرک همراه کرده و کودکان انجام یک بازی موبایلی را همراه با حرکت تجربه میکنند. «گیم مت» که ما عنوان فارسی «سفره بازی» را برایش انتخاب کردهایم، یک محصول تعاملی است که بچهها میتوانند به واسطه آن بازیهای موبایلی و دیجیتال را به وسیله مهارتهای حرکتی مثل دویدن و پریدن انجام دهند. این محصول سبب افزایش هوش حرکتی، هماهنگی حرکتی چشم و پا و چشم و دست به هنگام بازی در کودکان میشود و ارتباط بین 2 نیمکره مغز را افزایش داده، سرعت پردازش مغزی را بهبود میبخشد. اصلا هم فکر کنید که این محصول فقط و فقط برای استفاده کودکان طراحی شده است. از آنجا که بازیهای موبایلی این روزها در همه سنین طرفدارهای خاص خودشان را دارند، این محصول هم به گونهای طراحی شده که از کودک 3 ساله تا بزرگسالان میتوانند از آن استفاده کنند.
بازیهای متنوعی در سبکهای مختلف قابلیت اجرا در گیممت را دارند. بازیهای متنوع عرضه شده برای گیممت متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی است تا کودکان ما را به فرهنگ غنی ایرانی آشنا کند. گیممت در 3 نسخه خانگی، حرفهای و سازمانی طراحی شده است. نسخه خانگی این محصول متناسب با استفاده شخصی و آپارتمان طراحی شده و برای همه افراد خانواده مناسب است. نسخه خانگی گیممت 12 کلید حرکتی دارد که 4 جهت اصلی و 4 جهت فرعی و محل قرارگیری پا را شناسایی میکند. همچنین دکمه آغاز و توقف بازی نیز روی خود گیممت قرار دارد.
نسخه حرفهای برای مهدهای کودک طراحی شده است و نسخه سازمانی برای مدارس و شهربازیهای حرکتی عرضه میشود.
ما به عنوان طراحان این محصول که البته در جایگاه والدین دغدغه سلامتی فرزندانمان را هم داریم، معتقدیم امروز دیگر چارهای جز پذیرفتن نقش و اهمیت بازیهای دیجیتال به عنوان یک رسانه تعاملی نوین نداریم اما میتوان روشهای نوینی را برای مواجهه با آن و کاهش آسیبهای احتمالیاش به کار بست.