printlogo


کد خبر: 265568تاریخ: 1402/5/15 00:00
در نخستین نشست مطالبه‌گری برگزیدگان مهرواره هوای نو مطرح شد
نقش پررنگ زنان در تمام برنامه‌های هیأت

اولین نشست مطالبه‌گری برگزیدگان مهرواره هوای نو از مسؤولان کشور، در قالب نشست‌های این مهرواره با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر شنبه ۱۴ مردادماه برگزار شد.
حجت‌الاسلام قمی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات هیات‌های مذهبی در دهه محرم، جشن 10 کیلومتری غدیرخم، جشن فرشته‌ها و جشن عفاف و حجاب گفت: فعالیت‌هایی برای اربعین و دهه پایانی ماه صفر پیش رو داریم. مقام معظم رهبری فرمودند «در زمانه‌ای به سر می‌بریم که نبرد دشمن با مردم کشور، جنگ رسانه‌ای و ترکیبی است و علاجی هم جز جهاد تبیین ندارد»؛ ایشان این فریضه را اجتناب‌پذیر و واجب عینی می‌دانند. ایشان در کمتر از ۲ سال حدود ۲۰۰ بار این را بیان و مطالبه کردند که علاج آن جهاد تبیین است.
وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «اساس برنامه راهبردی اسلامی تبیین است». در این مقطع می‌فرمایند هجمه اصلی دشمن بیش از مسائل اقتصادی و... در زمینه شناخت است و تنها علاج جهاد تبیین است. بعد ایشان برای این جهاد تبیین که بیش از هر چیزی، کار امام حسینی و کار زینبی است، کانون و مرکز را هیات قرار دادند.
* حضرت زینب(س) پرچمدار روشنگری و تبیین در جهان اسلام
قمی اصل و اساس ذکر و یاد اهل بیت(ع) در هیات‌ها را سیاسی و برای تبیین عنوان کرد و گفت: کار سیدالشهدا (ع) از خطبه‌های منا، ترک مدینه، به اصطلاح رایج رها کردن حج و... برای تبیین و روشنگری جامعه است. اصل کار هم که از عصر عاشورا با تلاش حضرت زینب(س) آغاز می‌شود، تبیین و روشنگری بوده است که همه اذعان دارند کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب(س) نبود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی جریان روضه‌ها را از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) برای تبیین جریان حق و باطل دانست و افزود: در زیارت عاشورا تمام این روشنگری‌ها بیان شده است. این روند تا انقلاب ما بوده و با تبیین و روشنگری هیات‌ها، انقلاب اسلامی به ثمر رسیده است. رهبر انقلاب می‌فرمایند: «این ویژگی شیعه است که زیارت، مناجات و عزاداری همه با تبیین گره خورده و اوج آن در محرم و صفر است».
وی ذات کار هیات را حامل کار جهاد تبیین اظهار کرد و گفت: اکنون مقام معظم رهبری در این ایام از هیات‌ها جهاد تبیین را می‌خواهد. باید بررسی کنید ببینید در این مدت برای جهاد تبیین چه کرده‌اید. جهاد تبیین از نظر من امری زنانه است. خداوند جهاد را بر دوش مردان گذاشته است اما زمانی که جهاد به رویکرد روشنگری و تبیینی می‌رسد، امری زنانه است مانند آنچه حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) انجام دادند. این کار نیازمند روحیه لطیف و ظریف است. 
قمی با اشاره به جدی‌ گرفتن نقش زنان در هیات افزود: هیات، کانون جهاد تبیین است. در زمانه‌ای که نصف ذهن جامعه ما دچار هجمه شده است، حتما زنان باید بنشینند و برای حل آنان برنامه‌ریزی کنند. برای این ضرورت باید نقش بانوان نه فقط در هوای نو، بلکه در تمام برنامه‌ها در اولویت قرار بگیرد.
همچنین حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه که در بخش پایانی این نشست حضور یافته بود در پاسخ به مطالبه یک نفر از حاضران درباره کمک نکردن اوقاف به هیات‌ها گفت: اجرای نیت سال ۱۳۹۷، ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است و سال ۱۴۰۱ به ۲۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان‌دهنده رشد است. 
وی افزود: سازمان اوقاف با جاهای دیگر تفاوت‌هایی دارد و در صرف منابع باید ۳ نوع گزارش دهد. ما در حال شخصی‌سازی اجرای نیات هستیم. در اوقاف به تعداد موقوفات می‌توان منبع مالی داشت، به تعداد موقوفات می‌توان اجرای نیت داشت و به تعداد آنها باید گزارش داد. این ۷ برابر شدن درآمد برای احیای کمتر از ۲ هزار موقوفه است. نشان می‌دهد اگر باقی موقوفات احیا شود چقدر افزایش خواهیم داشت. خاموشی در پایان اظهار داشت: اجرای نیت‌های مرتبط با امام حسین(ع) دارای نیات عام و خاص است که اعلام کردم امسال با نزدیک شدن به اربعین حسینی ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه خواهیم کرد و حدود ۸۰ میلیارد تومان این رقم برای ۳۵۰ موکبی است که در ایران و عراق برپا می‌شود. همچنین کارخانه یخ بالای ۵ تن در داخل و بیرون مرز خواهیم داشت.

Page Generated in 0/0052 sec