printlogo


کد خبر: 265593تاریخ: 1402/5/15 00:00
اخبار

مدت زمان ساخت نهضت ملی مسکن کاهش می‌یابد
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای کاهش مدت زمان ساخت نهضت ملی مسکن به ۲۴ ماه خبر داد. روح‌الله اکبری طولانی بودن مدت‌زمان ساخت را یکی از مشکلات نهضت ملی مسکن عنوان کرد و افزود: طولانی بودن زمان ساخت و اینکه این طرح در ۳۶ ماه در حال اجرایی شدن است، یکی از مشکلات بوده و برنامه ما این است که این مدت‌زمان را به ۲ سال و حتی زیر ۲ سال کاهش دهیم. وی با بیان اینکه نیازمند حمایت بخش خصوصی هستیم، تصریح کرد: همچنین کاهش قیمت تمام‌شده بویژه برای دهک‌هایی از جامعه، از دیگر اهداف است که به دنبال اجرایی شدن آن هستیم. اکبری ادامه داد: در موضوع تامین مالی، فقط به دنبال استفاده از تسهیلات بانکی هستیم، این در حالی است که از ۶ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی مردم نیز باید استفاده شود. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، استفاده از فناوری‌های نوین را از دیگر برنامه‌ها برای اجرایی شدن نهضت ملی مسکن عنوان کرد و افزود: دولت با سیاست‌گذاری می‌خواهد به طریقی عمل کند که مردم و بخش خصوصی برای استفاده از این فناوری‌ها ترغیب شوند. وی با اشاره به طولانی و زمانبر شدن فرآیند کار، گفت: در قانون، مکلف به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در مدت ۴ سال شده‌ایم که لزوما همه آنها مسکن حمایتی نیستند. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰۰ هزار واگذاری زمین برای ساخت مسکن اجرایی شده است، اظهار داشت: همچنین ۳۵۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی و مردم ساخته شده است. اکبری گفت: این رقم با حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد زمینی که در مراحل ساخت توسط نیروهای مسلح و سایر سازندگان قرار دارد، رقم تولید مسکن در دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.
***
افزایش ظرفیت قطارهای اربعین
مدیرعامل راه‌آهن از افزایش ظرفیت قطارها در مسیر کرمانشاه و خرمشهر به سمت مرزهای عراق در ایام اربعین خبر داد. میعاد صالحی درباره تمهیدات راه‌آهن برای مراسم اربعین امسال گفت:   سال گذشته در هفته‌های منتهی به اربعین تا 2 برابر و در هفته آخر منتهی به اربعین تا 3 برابر ظرفیت قطارها را به سمت خرمشهر و کرمانشاه افزایش دادیم. وی افزود: برای امسال نیز همین برنامه را داریم تا ظرفیت قطارها را تا 3 برابر افزایش دهیم. معاون وزیر راه توضیح داد: در روزهای منتهی به اربعین پیک مسافر به سمت خرمشهر و در روزهای بعد به سمت برگشت است. به گفته صالحی، امسال نیز از ایستگاه خرمشهر تا نقطه صفر مرزی در شلمچه، با ریل‌باس‌ها و به صورت رایگان میزبانی از زائران اربعین انجام می‌شود و این امکان در بازگشت هم فراهم است.
***
هزینه ساخت مسکن در نهضت ملی متری ۸ میلیون تومان است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه هزینه خدمات مهندسی سالانه بر اساس تغییرات اعلامی سازمان برنامه و بودجه افزایش می‌یابد، گفت: هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان برای انبوه‌سازان بیش از ۱۲ میلیون تومان و در نهضت ملی مسکن متری 8 میلیون تومان است. علی کریمی درباره افزایش ۶۰ درصدی تعرفه خدمات مهندسی ساختمان‌سازی افزود: شیوه نرخ‌گذاری خدمات مهندسی بر اساس هزینه ساخت در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ بوده که آن سال‌ها هزینه ساخت هر متر حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بود. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه سالانه این نرخ‌گذاری از سوی سازمان برنامه و بودجه به‌روزرسانی می‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر هزینه ساخت برای هر مترمربع بر اساس تغییرات اعلامی از سوی این سازمان حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان است که این هزینه واقعی نیست و بسیار بیش از این ارقام است. کریمی درباره هزینه خدمات مهندسی انبوه‌سازان که جزو ساخت‌وسازهای لوکس هم نیست بیان کرد: انجمن انبوه‌سازان برای هزینه‌های ساخت‌وساز متری ۱۲ میلیون تومان به بالا است و برای نهضت تولید مسکن نیز حدود 8 میلیون تومان.
***
ظرفیت انتقال روزانه یک میلیارد مترمکعبی گاز به سراسر کشور
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان ظرفیت این شرکت برای انتقال روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز به مناطق مختلف کشور، بر ضرورت گسترش فرهنگ استفاده بهینه از گاز تاکید کرد. غلامعباس حسینی افزود: شرکت انتقال گاز ایران در میانه زنجیره تأمین گاز طبیعی قرار دارد و از ۲۰ پالایشگاه و ۲ پایانه واردات گاز از ترکمنستان و ۱۶ پایانه جنوب کشور و 8 ان‌جی‌ال، گاز را دریافت می‌کند. مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اظهار داشت: شرکت انتقال گاز ایران ۳۸ هزار کیلومتر خط انتقال گاز، ۳۳۳ توربو کمپرسور، ۹۱ ایستگاه تقویت فشار و ۶۱ مرکز بهره‌برداری و تعمیرات در اختیار دارد و گاز را پس از فشارافزایی به مبادی مدنظر برای مصارف صنعتی، خانگی و پتروشیمی تحویل می‌دهد. وی ظرفیت انتقال گاز روزانه به مناطق مختلف کشور را یک میلیارد مترمکعب ذکر کرد و ادامه داد: در مجموع سالانه ۲۷۴ میلیارد مترمکعب گاز منتقل می‌شود. وی بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون، ۹۸ میلیارد مترمکعب گاز به مبادی مصرف منتقل شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، ۴ میلیارد مترمکعب افزایش داشته است. حسینی ضمن بیان اینکه روزانه 8 تا ۹ میلیون مترمکعب تزریق گاز به چاه‌های نفت و آن هم فقط در تابستان‌ها انجام می‌شود، گفت: در سراسر کشور، ۳۸ هزار کیلومتر خط لوله گاز از بیابان‌ها و مناطق صعب‌العبور عبور می‌کند و نمی‌توانیم در تابستان زمان را از دست بدهیم. باید به نیروگاه‌ها گازرسانی کنیم، در صورتی که وقت محدودی برای تعمیرات در اختیار داریم. مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران درباره ضرورت استفاده بهینه از گاز گفت: مصرف گاز در کشور ما 3.5 برابر کشورهای دیگر است که بخشی از آن به بحث ساختمان و فرهنگ استفاده از گاز بازمی‌گردد.

Page Generated in 0/0059 sec